Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Israëlische kruidentelers samen de markt op:

"Wij geloven dat we zullen slagen ondanks hevige concurrentie"

Een paar jaar geleden besloten zeven Israëlische kruidentelers om hun krachten te bundelen. Zo is The Growers - From Field to Client geboren. De telers bezitten alle aandelen in het bedrijf. "De telers besloten dit na de ondergang van Agrexco", zegt Violet. Agrexco, Israëls grootste exporteur van landbouwproducten, ging in 2011 ten onder.

"De telers waren het er onderling over eens dat ze door zouden gaan. Vier jaar geleden hebben ze een heel klein bedrijf geopend. Sindsdien zijn zij hun producten dagelijks blijven exporteren. Als je één dag stopt, verlies je je klanten", legt Violet uit.

"Wij bieden persoonlijke, exclusieve service. Wij verkopen alleen kruiden, dus we richten ons volledig op deze producten. Wij doen alle logistiek zelf. Het bedrijf is de baby van de telers."

Violet geeft toe dat ze als nieuw bedrijf te maken hebben met veel concurrentie. "Maar we geloven heel sterk dat we zullen slagen", zegt ze trots.

Breed klantenbestand
The Growers heeft klanten over de hele wereld: van Hongkong tot Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Frankrijk, Zwitserland en Bulgarije. "We hebben ook twee grote klanten in Rusland."

Hoewel veel andere Israëlische exporteurs een verkoopkantoor in Nederland hebben, zegt Violet dat ze dat voorlopig niet nodig hebben. "Wij staan in direct contact met onze klanten. We kunnen ze alles leveren wat ze willen, ongeacht de hoeveelheid."

Het is ook goedkoper om goederen rechtstreeks vanuit Israël naar klanten over de hele wereld te vervoeren. "Als je producten via Nederland vervoert, is het erg duur." Het duurt ook langer, wat een nadeel is voor de kwaliteit van de kruiden, menen de Israëliërs.

Het bedrijf verpakt de kruiden ook, op verzoek van hun klanten. "In Frankrijk willen ze alleen verpakkingen van 30g. In andere landen geven ze de voorkeur aan 100g. De standaard is verpakkingen van 80-90g." Alles wordt gedaan door The Growers, inclusief de bedrukte etiketten, in het Japans, met het The Growers logo.

Het bedrijf koopt al zes maanden bieslook van een Israëlische teler die geen deel uitmaakt van het bedrijf. "Andere telers beginnen nu pas interesse te tonen om zich bij de groep aan te sluiten", voegt Violet toe. "De zeven eigenaren zijn echter niet op zoek naar extra leden. Wij zijn een 'boutique' bedrijf."

Elke teler heeft een specialisatie
Elke teler is gespecialiseerd in het telen van een ander kruidensoort. De telers zijn verspreid over het grootste deel van Israël: van de Dode Zee regio tot Beth Shean in het noorden. De meeste kruiden worden in kassen geteeld, sommige in de vollegrond. Er worden regelmatig fytosanitaire controles uitgevoerd om na te gaan of de voedselveiligheid in het geding is. De telers beschikken over alle relevante certificeringen en vergunningen.

De telers bieden ook microgroenten aan. "We werken met de teler die deze verbouwt. We hebben een goede zakelijke relatie. We bieden dit product al bij al onze klanten aan en sommigen bestellen het."

Het bedrijf heeft klanten in alle verschillende sectoren - groothandel, foodservice en retailers. "We hebben verschillende klanten met verschillende behoeften in de verschillende landen", zegt Violet.

Violet legt uit dat ze het hele jaar door zaken doen in Europa. Ook al hebben landen in Europa, zoals Nederland, voldoende lokaal aanbod, vooral in de zomer. Zij denkt dat de reden hiervoor de hoge kwaliteit van The Growers kruiden is. Ook kan het zijn dat er onvoldoende aanbod is, vooral in de winter. "Natuurlijk zijn de hoeveelheden die in de zomer besteld worden minder."

Hoe ziet het bedrijf er over vijf jaar uit? "We zullen groter zijn zowel in de markt als in grotere kantoren. We willen groot zijn in Azië, vooral in Singapore. We zijn hier nu al mee bezig. Misschien kunnen we zelfs de Chinese markt betreden."

Voor meer informatie:
www.the-growers.com

Publicatiedatum: