Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Philippe Jean, Cofruid’Oc Méditerranée:

"We kunnen maar met moeite aan de vraag naar Pink Lady voldoen"

“De Franse Pink Lady is op dit moment erg populair. Daarom kunnen we ook maar met moeite aan de vraag te voldoen,” zegt salesmanager bij Cofruid'Oc Méditerranée Philippe Jean. Het bedrijf is zo’n 3 weken geleden begonnen met de afzet van Pink Lady, het belangrijkste ras. "Sommige van onze klanten hebben nog enkele voorraden van het zuidelijk halfrond, maar sinds enkele weken zijn deze voorraden uitgeput en wil iedereen Franse Pink Lady-appelen hebben.”

De partnertelers van Cofruid'Oc Méditerranée bevinden zich in de Languedoc. Sommigen van hen hebben hun oogst al afgerond, anderen bijna. Philippe geeft aan dat de oogstomstandigheden in de regio redelijk goed zijn en dat de Pink Lady dit jaar een goede kleur heeft.

Een minder dynamische markt voor Granny Smith
In Azië staat Cofruid'Oc Méditerranée bekend om appelen van het ras Granny Smith, op de markt gebracht onder het merk "Tasty Granny". Volgens Philippe is de markt minder dynamisch voor de Granny Smith dan voor de Pink Lady, maar laat deze nog steeds een normale activiteit zien. “De vraag is behoorlijk groot en is – sinds de oogst uit Zuid-Afrika is afgerond – de afgelopen weken versneld toegenomen. Op de Europese markt is er vooral een goede vraag vanuit Nederland, waar we aan Albert Heijn supermarkten leveren.”

Een nieuw merk
Dit jaar brengt Cofruid'Oc Méditerranée voor het eerst Story-appelen op de markt onder het merk "Legend". Ze worden al afgezet in Thailand en in Maleisië. “De Story-appel is een zoete appel die voldoet aan de vraag van consumenten in die landen. De export is interessant. ”Behalve op de Aziatische markt lanceerde het bedrijf de appel ook op de Franse groothandelsmarkten, waar de feedback van klanten ook heel positief is.

Cofruid'Oc Méditerranée heeft veel bomen met Legende-appelen geplant. De komende jaren zullen de volumes dus sterk toenemen. Voor deze oogst zal het bedrijf de appelen tot februari op de markt brengen. De komende jaren hoopt het de appelen tot mei of juni af te zetten.

Philippe legt uit dat de Legende-appelen een tweekleurig ras is dat heel goed blijft. De appelen moeten niet te vroeg of te laat worden geplukt. Alleen zo is deze optimaal op smaak en kan deze onder de beste omstandigheden worden bewaard.

Philippe zegt tot besluit dat de situatie op de markt voor andere rassen niet eenvoudig is. “Het aanbod is groot. In Frankrijk zijn er veel kleine Gala-appelen en voor Golden-appelen is de markt niet dynamisch. Voor Braeburn-appelen is de situatie ook behoorlijk ingewikkeld. Als we het over de export hebben, is er een lokaal aanbod en aanbod vanuit Duitsland, Nederland en België. Dit bemoeilijkt de export, maar tegelijkertijd is het een normale situatie voor deze tijd van het jaar.”

Voor meer informatie:  
Cofruid’Oc Méditerranée
Telefoonnummer: +33 (0)4 67 91 90 15
philippe.jean@cofruidoc.fr
www.cofruidoc.com

Publicatiedatum: