AM FRESH definieert de toekomst van versproducten

"We zijn uniek gepositioneerd om inzicht te krijgen in de markttrends in alle landen"

Met een jaaromzet van bijna €1 mld en het vooruitzicht om deze tegen 2025 verdubbeld te hebben, mag de Spaanse AM FRESH zich leider noemen binnen de wereldwijde agribusiness en agriscience op het gebied van citrus en druiven, en groeiende categorieën zoals exotisch fruit, superfoods, plantaardige voedingsmiddelen en bloemen.  

 FreshPlaza interviewde Mateu Chilet, manager business development van de Genesis Innovation Group en Patrícia Sagarmínaga, manager marketing & communications van de AM FRESH Group in Càrcer, Valencia. 

Het bedrijf, dat recent haar bedrijfsnaam veranderde van AMC Fresh in AM FRESH en een nieuwe website www.amfresh.com lanceerde, is van plan om internationaal uit te breiden. De rebranding omvatte ook de eenwording van haar wereldwijde bedrijfsonderdelen die nu opereren onder de paraplu van AM FRESH. Het bedrijf beschikt over meer dan 85 jaar ervaring, is aanwezig in meer dan 50 landen en heeft 5.700 mensen in dienst. 

Proefpercelen van AM Fresh in Càrcer, Valencia.

"Het geheim achter ons succes zijn ons verticaal geïntegreerde model en ons leiderschap op het gebied van rasseninnovatie via toegepaste biotechnologie," legt Patricia Sagarminaga uit, manager marketing & communications bij AM FRESH. Dit is een van de grootste aanjagers van de groei van ons bedrijf dat nieuwe rassen ontwikkeld door middel van natuurlijke hybridisatie dankzij haar eigen veredelingsprogramma's voor citrus, granaatappelen en exotische fruitsoorten (Genesis Innovation Group) en druiven (SNFL, Special New Fruit Licensing) die inmiddels al meer dan 100 beschermde rassen hebben voortgebracht. 

"Binnen de Genesis Innovation Group hebben we een internationaal netwerk van zeer gespecialiseerde bedrijven opgezet die de beschermde rassen wereldwijd beheren. De missie van ons bedrijf is het samenbrengen van de beste veredelaars en telers om de consumptie van vers, onderscheidend en kwalitatief hoogwaardig fruit te bevorderen," vertelt Mateu Chilet, manager business development bij Genesis. 

Proefpercelen van AM Fresh in Càrcer, Valencia.

Het bedrijf houdt zich bezig met de grootschalige teelt en handel van versproducten om consumenten en retailers wereldwijd te kunnen bedienen. Het bedrijf beschikt over een gespecialiseerd platform, FRESCO, dat gericht is op consumentengedrag, het detecteren en analyseren van veranderingen in de consumententrends en het signaleren van nieuwe marktkansen.  

AM FRESH benadrukt het belang van haar geografische uitbreiding in Azië en de consolidering van haar commerciële activiteiten in Noord-Amerika als voornaamste strategische instrumenten. Ook nieuwe langdurige samenwerkingsverbanden met strategische retailers op diverse markten, de introductie van nieuwe rassen en de uitbreiding met nieuwe categorieën dragen bij aan het realiseren van de groeiambities van het bedrijf. 

Tesco, Marks & Spencer, Sainsbury's, El Corte Ingles en EDEKA behoren tot de belangrijkste retailpartners in het portfolio van AM FRESH, evenals een langetermijncontract met Walmart voor het op de markt brengen van nieuwe, gepatenteerde druivenrassen die door SNFL speciaal voor deze retailer werden ontwikkeld door middel van natuurlijke hybridisatie.   

"Misschien is onze grootste onderscheidende factor wel dat we erin geslaagd zijn om onze activiteiten te globaliseren door samen te werken met de meest prestigieuze veredelaars, telers en supermarkten. Hierdoor zijn wij uniek gepositioneerd en hebben we inzicht in de behoeften van de telers en de markttrends in ieder land zodat we zo efficiënt mogelijk rassen kunnen selecteren die het meest geschikt zijn voor de verschillende regio's," legt Mateu uit. 

Aziatische en Amerikaanse markten in de spotlight

Hoewel AM FRESH aan veel landen over de hele wereld producten levert, ligt de focus momenteel op Azië en de Verenigde Staten.

"De kansen in Azië zijn enorm. We hebben de ambitie om de afzet van onze pitloze druivenrassen en citrus in diverse Aziatische landen te verhogen en we denken dat we een aanzienlijke voorsprong op de concurrentie hebben en de afzet aan kunnen jagen dankzij ons gedifferentieerde aanbod," zegt Patricia tot slot. Een voorbeeld hiervan is de lancering van het nieuwe, kleurrijke merk Loco voor de Aziatische markt, evenals andere nieuwe en spannende merken die het bedrijf binnenkort zal introduceren.  

 

Voor meer informatie:
Patricia Sagarmínaga
AM FRESH Group
T: +34 961 801402
patricia.sagarminaga@amfresh.com
amfresh.com

Mateu Chilet
Citrus Genesis Innovation
T:+34 659 10 49 97
mchilet@citrusgenesis.com
http://www.citrusgenesis.com/


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven