Taco van der Louw, Up & Up:

"Er valt veel te behalen maar dan moet de AGF-sector wel in beweging komen"

Tholen – Met meer dan 20 jaar ervaring in diverse kwaliteit- en commerciële functies en drie jaar recruiterervaring binnen de AGF-sector is Taco van der Louw klaar voor de volgende stap: volledige zelfstandigheid met zijn eigen onderneming Up & Up. In samenwerking met internationale strategische recruitment partners matcht hij de juiste kandidaten aan AGF-bedrijven, die steeds meer kampen met personeelstekorten. “Met Up & Up wil ik een positieve service bieden, waarin niet alleen het resultaat, maar ook de groei van de persoon en het AGF-bedrijf centraal staan. Vanuit deze onderneming richt ik me op wat ik het belangrijkste vind in mijn werk: mensen helpen.”


Taco van der Louw

Met veel enthousiasme vertelt Taco over zijn nieuwe carrièrestap, waarmee hij meer dan recruitment wilt bieden in de sector die hij op zijn duimpje kent. “Up & Up bestaat voor 90% uit recruitment en is voor de overige 10% gericht op diensten op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, zoals mental coaching, assessments en teambuilding. Daarnaast ben ik nog steeds aan het stoeien met de ontwikkeling van een Fresh Academy, waar jonge mensen zich kunnen inschrijven en zich via ‘snuffelstages’ op verschillende gebieden in de AGF oriënteren. Zo kunnen ze kennis maken met deze geweldige sector, en de sector met hen.”

Groeiend tekort
Hoe geweldig hij de sector ook vindt, Taco is zich ervan bewust dat er ook wel degelijk problemen spelen. “Er is een groot tekort aan mensen in de AGF-sector en door de vergrijzing zal dit alleen maar erger worden. Om dit groeiende tekort op te vangen, hebben we niet alleen nieuwe ‘aanvoer’ nodig, maar ook zij-instromers: mensen van buiten de sector die zich willen inzetten binnen de AGF en die met de juiste scholing ook van betekenis kunnen zijn. Door hen bij de juiste bedrijven en op de juiste plek daarbinnen te brengen, wil ik samen met mijn partners een duurzame oplossing bieden. Personeelstekort los je niet op door elkaar te beconcurreren. Je kan beter samenwerken en de klant goed bedienen, zodat deze snel een kandidaat heeft. Zowel de klant als de kandidaat helpen staat centraal.”

Korte lijnen
Om dit doel te behalen, weet Taco dat hij constant up-to-date moet zijn en de ontwikkelingen in de sector goed in de gaten moet houden. Hierbij vallen hem een aantal dingen op. “Naast de vergrijzing zie je steeds meer handelshuizen verdwijnen. De lijnen worden immers steeds korter: de producten arriveren uit het buitenland, worden gesorteerd, ontvangen een label of sticker en gaan dan gelijk door naar het DC. De echte handelsfuncties zie je daarmee ook verdwijnen en in de plaats daarvan komen functies zoals accountmanagement, category management en marketeer en strategisch inkoper. Deze functies had je vroeger helemaal niet en zijn meer gericht op de lange termijn en het beleid van retailers.” 

De boot gemist
“De huidige ontwikkelingen vragen veel aanpassingsvermogen van AGF-bedrijven en ik verwacht dat er daardoor ook veel zullen stoppen. Wie bijvoorbeeld tegenwoordig geen eigen teelt of productie heeft, heeft al deels de boot gemist. Met de huidige eisen van retailers en consumenten rondom voedselveiligheid en kwaliteit zie je dat bedrijven zelf garant moeten staan voor hun producten. Daarom zie je ook dat bedrijven die met retail werken steeds gespecialiseerder worden en steeds kortere lijnen houden. Daar horen allemaal verschillende functies bij, wat meer vraag creëert voor hoger opgeleid personeel. Deze veranderingen zijn ingrijpend, maar bieden ook nieuwe kansen voor de sector.”

Kanonnen
Door als brug te functioneren tussen AGF-bedrijven en kandidaten, hoopt Taco dat er een verandering zal optreden in de sector. “AGF-bedrijven hebben niet door dat er veel mensen van buiten de sector zijn die heel graag in de AGF-sector willen werken”, benadrukt hij scherp. “Daar wordt soms nu nog een beetje lacherig naar gekeken, terwijl er zo veel goede ‘kanonnen’ bij zitten die graag aan de slag willen gaan. Als bedrijven zulke gemotiveerde mensen op weg helpen, zullen ze merken dat ze ook zelf nog veel hen kunnen leren.”

Taco gelooft dat de sector kan blijven groeien door de juiste mensen binnen te halen en ook te investeren in hun groei. “Er valt veel te behalen, maar dan moet de sector wel in beweging komen en iets gaan doen. AGF-bedrijven zijn vaak bezig met wat er vandaag gebeurd, terwijl het net zo belangrijk is om vooruit te kijken naar de toekomst en je daarop voor te bereiden. Helaas zie ik op dit moment nog dat sommige bedrijven hun werk niet willen afgeven aan mensen ‘van buitenaf’. Tegen hen zeg ik: durf te investeren in mensen die van buiten de sector komen. Om deze mensen aan te trekken zullen bedrijven misschien wel de -vaak lange-werktijden moeten aanpassen. We merken namelijk dat de ‘work life balance’ steeds belangrijker wordt voor kandidaten. Daar moet de AGF-sector uiteindelijk ook een oplossing voor gaan bedenken.”

Voor meer informatie:
Taco van der Louw
Up & Up
T: 06-53526246
E: taco@up-up-go.com 
W: www.up-up-go.com   

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven