Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jorge Ramírez, directeur van Camposol

"We proberen onze watervoetafdruk in de avocadoteelt te verkleinen"

Camposol beëindigde onlangs het avocadoseizoen in Peru. Na de rijke oogst van vorig jaar waren de aantallen dit seizoen wat kleiner als gevolg van gewassenrotatie. Camposol verwacht daarom dat de aanvoer van Peruaanse avocado's in 2020 weer toe zal nemen. In Colombia blijft het bedrijf zich richten op de uitbreiding van haar avocadoareaal. Momenteel telt het areaal 1.300 hectare waarvan de oogst in 2025 op zo'n 40.000 ton per jaar wordt geraamd, hetgeen neerkomt op een volume dat gelijk is aan de oogst in Peru. Als men kijkt naar de afzetvensters van Peru en Colombia, dan is het bedrijf dus weer een stap dichter bij haar streven om een jaarronde leverancier van avocado's te worden. 

Camposol vermarkt meer dan 90% van haar fruit via haar eigen kanalen en is aanwezig in meer dan veertig landen. 50% van de geëxporteerde avocado's zijn bestemd voor de Verenigde Staten, 35% voor Europa en de overige 5% voor Azië en de rest van de wereld. In Azië is Camposol erg geïnteresseerd in Korea, een land met meer dan 50 mln inwoners waartoe Peruaanse avocado's onlangs toegang kregen. 

Jorge Ramírez, directeur van Camposol: "De vraag naar Hass-avocado's groeit ieder jaar met 4% tot 5%. Meer gevestigde markten, zoals de Verenigde Staten en Europa, consumeren respectievelijk 3,1 en 1,8 kilo avocado's per jaar per hoofd van de bevolking. In China ligt de jaarlijkse consumptie nog slechts op 300 gram per hoofd van de bevolking. Er is op deze markt dus nog een enorm potentieel dat we de komende tien jaar zullen moeten ontwikkelen." 

Eén van de grootste uitdagingen waar Camposol voor staat met betrekking tot de avocadoteelt en andere gewassen, is het garanderen van een duurzaam irrigatiesysteem. Enerzijds is het zo dat in tegenstelling tot in Mexico en Chili de watervoorziening voor de plantages in Peru afkomstig is van irrigatieprojecten die water vanuit de Andes naar de kustregio's voeren. Het uitblijven van neerslag vormt dus geen bedreiging voor de gewassen. Anderzijds is het bedrijf zich in het kader van haar bedrijfsfilosofie 'Camposol Cares from Farm to Family (CCFFTF) goed van bewust van haar verantwoordelijkheid om klimaatverandering te stoppen en werkt zij daarom aan manieren om haar watervoetafdruk te verkleinen. 

Al vijf jaar lang meet Camposol in samenwerking met de organisatie SuizAgua haar waterverbruik in haar blauwe bessen-, mandarijnen-, en avocadoplantages, evenals haar watervoetafdruk voor de verwerking van blauwe bessen, avocado's en diepgevroren mango's. Het bedrijf neemt eveneens deel aan het Blue Certificate-project van de National Water Authority (ANA). In 2019 was Camposol het eerste agrarisch-industriële bedrijf in Peru waaraan het certificaat werd toegekend. 

Hier heeft Jorge Ramírez het volgende aan toe te voegen: "Al deze initiatieven maken onderdeel uit van onze strategie om de impact van onze activiteiten op het agrarische ecosysteem te verkleinen en daarom gebruiken we natuurlijke hulpbronnen op een zo verantwoordelijk mogelijke manier en proberen we onze processen voortdurend te verbeteren en het hergebruik van hulpbronnen te bevorderen."

 

Voor meer informatie:

Beate Löwe-Navarro      
Tel: +49 421 591435
Email: bln@bln-communications.com               
www.camposol.com.pe

Publicatiedatum: