Asperges uit Peru, watermeloen uit Zuid Afrika en galia meloenen uit Brazilië: niet bepaald 'seizoensgroenten', toch? Albert Heijn promoot ze echter wel onder die slogan en daarom is de Albert Heijn seizoensgroente een van de acht genomineerden voor het Gouden Windei 2019. Deze jaarlijkse publieksverkiezing van foodwatch heeft acht voedingsproducten bekendgemaakt die kans maken op de prijs voor het meest misleidende voedselproduct van 2019.
Wereldwijde 'seizoensgroenten'
Albert Heijn kwam enkele jaren terug met een initiatief dat door velen werd toegejuicht: in haar webshop konden consumenten precies zien welke groenten en fruit van het seizoen zijn. De keten ontving daarvoor lof tot er wat kritischer werd gekeken naar de 'seizoensgroenten'.
Want wat prijst Appie wel niet allemaal aan als seizoengroenten en -fruit in november? Naast asperges uit Peru, watermeloen uit Zuid Afrika en galia meloen en witte druiven uit Brazilië, promoot de keten bijvoorbeeld ook sperzieboontjes uit Egypte, cherrytomaten en frambozen uit Marokko en snijbonen uit Marokko als seizoensgroenten.
Foodwatch stelt op haar website: "In Peru is het (altijd) aspergeseizoen. En in Egypte is het sperziebonentijd. Hop het vliegtuig in en hier verkopen als ‘seizoensgroente’. Dat kost wat kerosine maar dan heb je dus wel ‘seizoensgroente’ van de andere kant van de wereld. Zo kan Albert Heijn het hele jaar mooi weer spelen."
Chileense pruimen uit de Betuwe
Albert Heijn werd vorig najaar al op de vingers getikt over hun groenten en fruit na een klacht van foodwatch. De Reclame Code Commissie constateerde dat in strijd met de wet het land van herkomst niet goed was vermeld zoals bij ‘Chileense’ pruimen ‘uit de Betuwe’. De keten sprak zelf van slordigheden. In 2016 won Albert Heijn de Gouden Windei Verkiezing met haar cranberries, die twee derde suiker en een derde besjes bleken te zijn.
Genomineerden
De acht genomineerde voedingsproducten van 2019 zijn: Albert Heijn Bieten geitenkaasspread, Kellogg’s Coco pops reep, Lipton Matcha ice tea (Unilever), Bongo pindakaas, AH seizoensgroente, De Kleine Keuken Chocopasta, Damhert Woudvruchten en CanO bronwater in blik. Consumenten kunnen de komende weken hun stem uitbrengen op de stempagina van foodwatch.
Bron: Foodwatch