"Verlenging schaadt samenwerking tussen partijen"

Nederlandse bedrijven pleiten voor andere mededingingsregels containerlijnvaart

 De Europese Commissie heeft laten weten dat er voornemens zijn om een vrijstelling van de EU-mededingingsregels voor containerlijnvaartrederijen te verlengen. Hierdoor kunnen de grote lijnvaartrederijen afspraken blijven maken over bijvoorbeeld de hoeveelheid schepen die zij samen in een bepaalde periode laten varen. Volgens evofenedex, ondernemersvereniging voor handel en logistiek, schaadt de commissie met deze verlenging de samenwerking tussen partijen in de markt.

Vrijstelling mist zijn doel
Het doel van deze vrijstelling, die de afgelopen vijf jaar ook gold, zou volgens de Europese Commissie zijn dat de dienstverlening aan handels- en productiebedrijven verbetert door een beter netwerk en vaarschema van de rederijen. Uit onderzoek van het International Transport Forum van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling is echter gebleken dat dit niet het geval is.

“De rederijen werken samen in wereldwijd opererende consortia. En de afspraken die de containerrederijen in die consortia maken, zijn geheim. Wij vinden het onwenselijk dat er een uitzondering kan zijn op Europese mededingingsregels terwijl de onderliggende afspraken tussen containerrederijen niet openbaar zijn. Hierdoor beschikken de klanten van die rederijen, onze handels- en productiebedrijven, niet over volledige informatie om een goede afweging te kunnen maken met welke aanbieder in de containerlijnvaart het beste zaken te doen. Dit moet echt anders en dat zullen we in de consultatie ook weer duidelijk aan de Europese Commissie meegeven”, aldus algemeen directeur Machiel van der Kuijl.

Marktconsultatie
De Europese Commissie zal in december en januari nog een marktconsultatie uitvoeren over het voorgenomen besluit. evofenedex zal aangeven dat de commissie het recht heeft de BER (Block Exemption Regulation) te verlengen. Om de negatieve effecten van dit besluit te beperken, zijn volgens de ondernemersvereniging zaken nodig als meer transparantie over consortia, aanvullend onderzoek naar de machtspositie van containerrederijen door de Europese Commissie en een duidelijk handhavingsregime.

Bron: evofenedex


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven