Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

VK: petitie tegen open winkels op tweede kerstdag

VS: Walmart vernieuwt versafdeling
Walmart gaat de indeling en vormgeving van zijn versafdelingen vernieuwen. De afdelingen krijgen nieuwe borden, die beter de prijzen van de versproducten moeten benadrukken. Ook worden de schappen kleiner gemaakt, zodat de afdeling meer op bezoekers overkomt als een open markt. Ook worden alle biologische producten in een enkel deel van de afdeling geconcentreerd, zodat deze makkelijker te vinden zijn. Verder worden de gangpaden verbreed, zodat deze beter toegankelijk zijn voor klanten en voor werknemers die online bestellingen samen stellen.

Walmart hoopt dat de nieuwe stijl consumenten helpt te overtuigen van de hoge kwaliteit van het aanbod aan verse groente en fruit. Volgens Jon Springer van het branchemagazine Winsight Grocery Business sluit de nieuwe stijl aan op brede consumententrends met betrekking tot gezondheid en welzijn.
Bron: www.waaytv.com

VS: Yesway neemt winkels over
De in Iowa gevestigde buurtwinkelketen Yesway heeft de overname voltooid van de keten Allsup's Convenience Stores. Allsup's bestaat uit 304 vestigingen en werkt vanuit Clovis, New Mexico.

Yesway werd vier jaar geleden opgericht en heeft zich sindsdien geprofileerd als een van de snelst groeiende buurtwinkelketens van de VS. Door de overname van Allsup's heeft het bedrijf nu een netwerk van 421 winkels verspreid over Iowa, Texas, New Mexico, Oklahoma, Kansas, Missouri, Nebraska, South Dakota en Wyoming. Yesway-CEO Tom Trkla roemt Allsup's als een van de meest iconische en geliefde buurtwinkelketens van het land. Allsup's werd meer dan 63 jaar geleden opgericht door Barbara en Mark Allsup.
Bron: www.storebrands.com

VS: "retailers moeten investeren in kortingsacties of online retail"
Volgens Jim Cramer, presentator van het CNBC-programma Mad Money, moeten retailers voor succes tegenwoordig een sterke online aanwezigheid hebben of werken met kortingsacties. "Als je geen sterke online ervaring aanbiedt of messcherpe aanbiedingen hanteert, heb je een probleem", aldus de presentator in reactie op de wisselvallige resultaten van een aantal retailketens op Wall Street.

Retailers die winst hebben behaald hebben een andere kijk op het consumentengedrag dan retailers die verliezen hebben moeten incasseren. Het is daarom volgens Cramer moeilijk om een beeld van de algemene economie te krijgen op basis van alleen de retailsector. Cramer benadrukte in zijn programma het verschil door de kwartaalresultaten van Target te vergelijken met die van het met verlies draaiende Kohl's. Target heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in zijn online activiteiten. Deze investeringen beginnen nu hun vruchten af te werpen. De online omzet steeg met 31%, terwijl de netto omzet jaar op jaar met 6,1% toenam.
Bron: www.cnbc.com

VS: Amazon wil meer fysieke vestigingen openen in 2020
Amazon is van plan om in het komende jaar meer supermarkten en pop-upwinkels onder het Amazon Go format te openen. Ook overweegt het bedrijf om de kassavrije technologie achter Amazon Go via licenties door andere retailers te laten gebruiken. De plannen van Amazon gaan volgens een anonieme bron mogelijk in het eerste kwartaal van 2020 al van start. Op dit moment wordt een supermarkt van 960 vierkante meter met Go-technologie getest in de wijk Capitol Hill in Seattle.

De plannen voor Amazon Go vormen de nieuwste poging van Amazon mee te komen in de Amerikaanse supermarktsector. Mogelijk wordt het Go-concept ook gebruikt voor andere categorieën op het gebied van fysieke retail. Het bedrijf is eigenaar van de supermarktketen Whole Foods Market en heeft onlangs aangekondigd een tweede supermarktmerk op te willen zetten. Deze tweede keten krijgt zijn eerste vestiging in de wijk Woodland Hills in Los Angeles. Dit betreft conventionele winkels met kassa's die door personeel worden bediend.
Bron: www.bloomberg.com

VS: "minder kosten bij bezorging op de dag zelf", zegt Target-CEO
Target maakt als onderneming een sterke opmars dankzij de investeringen in het verbeteren van online retail. Target wil het de consument zo makkelijk mogelijk maken om online boodschappen te bestellen en deze op de dag zelf aan huis te laten bezorgen. De online omzet is in het afgelopen kwartaal dan ook met 31% toegenomen. 80% van deze groei komt door thuisbezorging op de dag zelf via het platform van Shipt en de verschillende afhaaldiensten. Ook bij de afhaaldiensten is er sprake van dat de consument de bestelde producten op de dag zelf in ontvangst neemt.

Online retail is voor veel investeerders een reden tot zorgen. Ketens zoals Walmart houden zich steeds meer bezig met online retail. De omzet via online kanalen is echter minder lucratief dan conventionele retail en komt met extra kosten wegens de logistiek naar de eindgebruiker. Walmart bijvoorbeeld draait qua online retail nog steeds met verlies. Target heeft echter een manier gevonden om te snijden in de kosten en meer winst te genereren met online retail.

Volgens CEO Brian Cornell lijkt de manier waarop Target online retail aanpakt veel op hoe de economie van fysieke winkels werkt. "Target verwerkt bestellingen vanuit de winkels, in plaats vanuit een speciaal distributiecentrum. Dat neemt 40% van de kosten weg. Als klanten online bestellen en hun bestelling zelf in de winkel afhalen, een afhaaldienst gebruiken of aan huis laten bezorgen met Shipt, wordt 90% van de kosten teniet gedaan. Daar zijn we absoluut blij mee", aldus de directeur.
Bron: www.cnbc.com

Australië: nieuwe vorm van selfservice bij Woolworths-winkels
Woolworths heeft een nieuwe versie van de zelfscankassa geïntroduceerd. De nieuwe manier is bij wijze van proef geïnstalleerd in een nieuwe vestiging in het zuidwesten van Melbourne en wordt binnenkort ook toegepast in een winkel in Sydney. Het nieuwe systeem komt neer op iets dat lijkt op een traditionele kassa, namelijk een lopende band waarop producten worden geplaatst om af te worden gerekend. De klant scant vervolgens zelf de boodschappen, die door de lopende band naar het scanpunt worden verplaatst. Woolworths wil op deze manier een nieuw probleem verhelpen, dat bij oudere zelfscankassa's is ontstaan. Het probleem komt erop neer dat de oudere zelfscankassa's te langzaam zijn. Hierdoor ontstaan rijen die zich ophopen. De introductie van de nieuwe zelfscankassa's met lopende band valt samen met de introductie van scan&go technologie. Hierdoor kunnen consumenten boodschappen ter plekke inscannen met een smartphone, waarna via een app met creditcard voor de producten wordt betaald. Volgens Woolworths betekent de implementatie van scan&go en de nieuwe zelfscankassa's niet dat winkelpersoneel overbodig worden. De nieuwe winkel in Melbourne krijgt ook acht conventionele kassa's die door medewerkers worden bediend.
Bron: www.9news.com.au

VK: petitie tegen open winkels op tweede kerstdag
Bijna 60.000 Britten hebben een landelijke petitie ondertekend, waarin een oproep wordt gedaan om winkels op tweede kerstdag gesloten te houden. 26 december wordt over het algemeen gezien als een van de drukste winkeldagen van het jaar. Veel retailers draaien op deze dag een enorme omzet. Winkels zijn daarom geneigd extra vroeg open te gaan om zoveel mogelijk extra omzet te genereren en om de drukte het hoofd te bieden. De petitie, die inmiddels via internet breed is verspreid, wil echter retailers vragen de winkels op deze dag dicht te houden, zodat winkelmedewerkers de gelegenheid krijgen om tweede kerstdag met hun gezin door te brengen.

"Winkelmedewerkers moeten niet gedwongen worden om tweede kerstdag in afwezigheid van hun vrienden en familie door te brengen, zodat iemand goedkoop nieuwe sportschoenen kan kopen die toch pas in januari gaan worden gebruikt", meldt de begeleidende tekst van de petitie. Tot nu toe is de petitie door 56.277 Britten ondertekend. In 2016 werd een vergelijkbare actie opgezet, die door 235.678 mensen werd ondertekend.
Bron: www.cornwalllive.com

Rusland: Dixy en Sberbank beginnen samen aan online retail
Dixy Group, een van de grootste supermarktketens van Rusland, gaat in het eerste halfjaar van 2020 een online versie van zijn format Viktoria introduceren. Dixy Group-CEO Igor Pletnev heeft dit gemeld in een interview met Vedomosti Daily, hoewel hij geen toelichting gaf over welk online platform hiervoor wordt gebruikt. Wel wist de directeur te melden dat bij thuisbezorging van online bestelde boodschappen wordt samengewerkt met SberLogistika, de logistieke service van Sberbank, de grootste bank van Rusland. Ook de directe concurrent van Dixy, X5 Group, werkt momenteel aan digitale retail via eigen winkelformats. Andere concurrenten als Magnit, Lenta en Metro werken samen met thuisbezorgers, terwijl O'Kay inmiddels een eigen online supermarkt beheert.
Bron: www.intellinews.com

VK: de opmars van Ocado
Ocado heeft in het Verenigd Koninkrijk een sterke opmars gemaakt. Het komt vaak voor dat je op straat een van de bezorgwagens van de online supermarkt tegenkomt, die voorzien zijn van een kleurrijke afbeelding van het assortiment van Ocado, zoals appelen, sinaasappelen en andere versproducten. Het bedrijf bestaat nu bijna 20 jaar en is in 2018 opgenomen in de Financial Times Stock Exchange Index 100. De marktwaarde van Ocado stond in 2018 op £6,1mld (€7,1mld). Het bedrijf heeft inmiddels vijf internationale overeenkomsten getekend, waaronder met Marks & Spencer in het Verenigd Koninkrijk en met Kroger in de VS. Toen Ocado aan het begin van 2019 zijn jaarresultaten bekend maakte, meldde CEO Tim Steiner vol overtuiging dat Ocado een succesverhaal van 18 jaar is.

Er zijn echter ook minder rooskleurige statistieken te melden: in 2018 behaalde Ocado een netto verlies van bijna £45mln (€52,5mln). Sinds de oprichting in 2000 heeft Ocado slechts twee keer een positief bruto resultaat behaald. Volgens Ocado ligt dit in het verschil tussen het eigen bedrijfsmodel en dat van traditionele supermarktketens. Sterker nog, het bedrijf omschrijft zichzelf bewust niet als online supermarkt, maar als techbedrijf. Ocado investeert daarom voortdurend in innovatie. Volgens Alex Harvey, de directeur voor automatisering van Ocado, heeft het bedrijf als doel om de supermarktsector te veranderen. "In het begin focusten wij ons op een bestaan als retailbedrijf. Al  heel snel merkten we echter al dat de toepassing van nieuwe technologie van cruciaal belang was voor het uitbreiden van ons aanbod. Daarom zit innovatieve technologie in het DNA van Ocado. In plaats van retail is dit nu onze kernactiviteit geworden", aldus Harvey.
Bron: www.zdnet.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven