Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Oron Ziv van Befresh Europe

"Het is moeilijk om goede marges te behalen in de fruitexport"

“Uiteindelijk blijven we toch een exportbedrijf. We werken nauw samen met telers. Als die een slecht seizoen beleven, dan heeft dat ook gevolgen voor ons. Als we ons werk echter op de juiste manier doen en geen grote problemen tegenkomen, zou ieder seizoen goed voor ons uit moeten pakken. Je moet alleen niet op al te hoge inkomsten rekenen", zo vertelt Oron Ziv van Befresh Europe tijdens het bezoek dat we brachten aan Israël.


Nieuw aangeplante grapefruitboomgaard

Fruitexporteurs moeten voorzichtig zijn
“Wat betreft avocado's maken we nu een matig seizoen mee en is het beter om een stapje terug te doen. Onze kansen om geld te verliezen, zijn momenteel groter dan om geld te verdienen," legt Oron uit. 

"De oogst in Israël is vele malen kleiner dan vorig jaar. In combinatie met de huidige hogere prijzen is het een riskante handel voor ons geworden. We zijn daarom zeer voorzichtig."

"Het mangoseizoen was daarentegen vrij aardig. Dit jaar waren de verschillen in het seizoen erg groot. In juli en augustus was de mangomarkt zeer goed. Vanaf het begin van september bracht Brazilië echter een enorme hoeveelheid mango's op de markt en stortte de handel volledig in."

Focus op citrus
“Citrus blijft onze belangrijkste en meest stabiele exportcategorie. Toen vorig jaar de grapefruitprijzen in Europa zeer hoog waren, exporteerden we meer product naar deze markt. Dit jaar zijn de prijzen op deze markt veel minder goed. We hopen echter op betere exportprijzen. Aangezien we nog maar net begonnen zijn, is het nu nog te vroeg om hier iets over te kunnen zeggen."

De grapefruitmarkt dit jaar
“Iedereen had het erover dat er dit jaar in september amper grapefruit beschikbaar zou zijn maar het was het beste jaar ooit. In september wilde echter niemand dozen Israëlische grapefruit afnemen. De markt was nog namelijk nog altijd verzadigd met product uit Zuid-Afrika. Veel telers in dat land hielden hun fruit achter. Sommige Nederlandse en Franse handelaren hielden ook een deel van hun voorraden achter. Dit alles om te kunnen profiteren van de verwachte goede markt in september," vervolgt hij. 

"Vervolgens kwam iedereen er in september achter dat er helemaal geen tekort aan grapefruit was. De markt was verzadigd. Tot nu toe is de vraag naar grapefruit uit Israël nog altijd niet goed op gang gekomen en het is al november. Ik herhaal daarom nogmaals dat niemand kan voorspellen wat er gaat gebeuren, het blijft speculeren. Als je geen goede programma's hebt met retailers waarop je kunt vertrouwen, maak je geen schijn van kans."


Een boomgaard van het grapefruitras Sunrise.

Getemperde vooruitzichten voor Orri's
Oron vertelt dat hij geen vertrouwen heeft in alle ramingen die voorafgaand aan het seizoen bekend worden gemaakt. "Tijdens de vakbeurs Fruit Attraction heb ik met meerdere Spaanse telers gesproken. Er is sprake van een lichte daling van de aantallen clementines en mandarijnen in dat land. De daling bedraagt echter maar tussen de 15% tot 20% en is dus zeker niet dramatisch te noemen. Ook in Israël zijn de hoeveelheden Orri-mandarijnen lager dit jaar. Eerder dachten sommigen nog dat er dit seizoen helemaal geen Orri's beschikbaar zouden zijn omdat de bomen niets deden. Nu het seizoen nadert, zien ze dat dit beslist niet het geval is. Niemand kan in dit stadium voorspellen hoe het seizoen zich verder zal ontwikkelen."

"De verwachting is dat het een goed seizoen zal worden. De laatste weken van vorig jaar waren zeer goed. Telers die erin waren geslaagd om hun Orri's voor december te plukken, kregen zeer goede prijzen. Deze prijzen kelderden vervolgens in januari. Ik heb geen idee hoe de situatie dit jaar zal zijn. Neem nu grapefruit als voorbeeld. In de maanden juni en juli hadden velen het idee dat het Zuid-Afrikaanse seizoen al ten einde liep."

"Het Orri-areaal krimpt, weliswaar niet op grote schaal maar toch genoeg om nu al impact te hebben op het seizoen. Wanneer een teler geld verliest, moet hij een beslissing nemen of hij zijn areaal in gaat krimpen. Het duurt zeven tot acht jaar voor de bomen hun volledige productiepotentieel bereiken. Het is dan ook zeker niet eenvoudig om je areaal in te krimpen."

“Tien jaar geleden, toen Orri nog een echte 'money maker' was, zijn velen met de teelt van dit ras gestart. Zij plantten de bomen op plaatsen die niet optimaal zijn voor de teelt van easypeelers. Bovendien ontbrak het hen vaak aan kennis en ervaring om de Orri's te kunnen telen. Sindsdien zijn de prijzen fors gedaald. Deze telers waren dan ook de eersten die het ras de rug toe keerden."

Oron legt uit dat de belangrijkste overweging bij het aanplanten van een citruscategorie de productiviteit van de soort moet zijn. "Je moet kiezen voor rassen die geschikt zijn voor je regio en je bedrijf," zegt hij. 


Rode pomelo.

Orri-seizoen kan alleen nog maar beter worden
“Ik ben zeker niet pessimistisch over Orri," benadrukt hij. "Het seizoen van de Orri-mandarijnen kan alleen maar beter worden dan het voorgaande. Het ziet ernaar uit dat er minder fruit beschikbaar zal zijn, niet alleen in Israël maar ook in andere teeltgebieden. Als je echter het Israëlische volume van een goed jaar pakt, heb je dus zo'n 90.000 ton te verladen. Als het een slecht jaar is, ligt dit aantal tussen de 50.000 en 55.000 ton. Als je dit echter in verhouding tot de totale easypeelersmarkt in Europa ziet, stelt het niet zoveel voor. Als Spanje een beduidend lagere oogst heeft, ziet het plaatje er echter een stuk beter uit."

Uitdagingen op het gebied van regelgeving
“De fytosanitaire regels worden momenteel steeds strenger en dat geldt met name voor citrus en granaatappelen. Ieder jaar steken nieuwe ziekten en plagen de kop op. De jongste plaag is de Apricot fly. Op alle pallets moet de herkomst van het product aangeduid worden. Als de pallets afkomstig zijn uit de zogenaamde 'gele zones', dit zijn gebieden waar ziekten voorkomen, dan moeten de pallets onderworpen worden aan een strenge controle. Dit geldt echter alleen voor de EU. Andere markten zijn een stuk minder streng."

"In Europa is het systeem aanzienlijk strikter geworden vanwege alle nieuwe regels die er zijn ingevoerd. Soms slaan deze nieuwe regels echter nergens op. In sommige gevallen worden hele containers geweigerd omdat één blaadje niet af is geknipt."

Oron wijst er op dat dit nu eenmaal regels zijn. Er zijn ook aankomsthavens bij die meer containers weigeren dan andere. 

"Je moet retailers altijd geruststellen dat je geen fruit uit conflictgebieden levert omdat zij niets te maken willen hebben met politieke kwesties. Dat is het dan, verder hoeven ze niets te weten. Het is eigenlijk best een ingewikkelde zaak. De grens tussen bezette en niet-bezette gebieden is namelijk niet in alle gevallen even duidelijk. Op dat moment ben je met politiek bezig en niet met de fruithandel."


Sunrise-grapefruit aan de bomen

Stijging operationele kosten
“Zeevracht is en blijft de voordeligste manier om producten te verladen. Hierbij moet ik opmerken dat de goedkopere rederijen in veel gevallen wel minder betrouwbaar zijn. Als je vracht moet verladen waar geen haast bij is, kun je gerust voor de goedkoopste rederij kiezen. Je weet dan dat het wat langer zal duren. Vanwege de beperkte houdbaarheid van onze producten, nemen we geen enkel risico. De vracht moet en zal op tijd aankomen. De verliezen, die kunnen ontstaan als gevolg van kwaliteitsproblemen, kosten je veel meer geld dan wat je extra betaald hebt voor het vervoer."

"Als je de arbeidskosten in Israël vergelijkt met die in bijvoorbeeld Egypte en Marokko, zijn ze daar stukken lager. Dan speelt ook de wisselkoers nog een rol. De lokale shekel behoort misschien wel tot de sterkste munten wereldwijd ondanks de aanhoudende spanningen in de regio. Het is dan ook enorm moeilijk om goede marges te behalen in deze sector."

"In 2005 begonnen we met de export naar de Europese markt. Toentertijd was de wisselkoers shekel - euro 5,5. Op zijn hoogtepunt was dit zelfs 5,8. Nu zitten we rond de 3,8, en dat terwijl de prijzen in Europa maar weinig veranderd zijn," vervolgt Oron. "Je ontvangt bijvoorbeeld nu ongeveer hetzelfde als toen voor een doos met grapefruit. Je zou echter verwachten dat als je destijds €15 voor een doos kreeg je er nu iets van €30 voor zou krijgen. In een topjaar zul je echter op niet meer dan €16-17 kunnen rekenen. In een slecht seizoen is dit slechts €13-14," licht Oron toe. 

Alternatieve markten
“Ons partner-bedrijf BeFresh Russia doet veel zaken op de Russische markt. Als je kijkt naar de aantallen, zie je dat het bedrijf het uitstekend doet. Anderzijds zijn er producten bij waar je geen kant mee op kunt als je ze niet in Rusland af kunt zetten. Tot deze producten behoren bijvoorbeeld paprika's, radijzen, selderij en wortelen. Europa neemt zo nu en dan ook wel wortelen af maar het leeuwendeel is bestemd voor de Russische markt."

"Zo'n week of drie, vier geleden is het paprikaseizoen weer van start gegaan. Wekelijks worden er nu al 80 tot 100 containers paprika's verladen. Alle handel met Rusland vindt plaats in dollars en wordt dus niet geraakt door de dalende koersen daar. Het is natuurlijk wel zo dat Russische huishoudens hun boodschappen in roebels afrekenen waardoor deze duur zijn."

“De afgelopen drie tot vier jaar exporteren we onze AGF ook naar Azië. Dit jaar verladen we meer producten naar Azië dan ooit. We exporteren naar onder meer Zuid-Korea, China, Singapore en Hongkong. We exporteren onze producten zelfs naar Australië. De Aziatische markt is totaal anders dan de Europese. We werken hier eigenlijk vooral via onze westerse partners. Al het papierwerk is veel te ingewikkeld en moet tot de laatste letter in orde zijn," zegt Oron tot slot. 

Voor meer informatie:

Oron Ziv
BeFresh Europe
Tel: +972 4 6191736
Email: oron@befreshcorp.net
www.befreshcorp.net

Publicatiedatum: