Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Ecuadoraanse bananensector zegt dat Aldi-prijzen nog altijd verre van eerlijk zijn

Begin november berichtte bananalink.org.uk dat Aldi haar contractprijs voor 2020 had vastgelegd. De FOT-prijs (Free on Truck) ligt minder dan 5% boven de recordlage prijs van 2019, waarmee de prijzen terug op het niveau van 2018 komen, voordat de Duitse retailer met een wereldwijd jaarcontract werkte. De Aldi-prijs wordt door de sector nauwlettend in de gaten gehouden omdat het één van de grootste bananencontracten betreft. 

De Ecuadoraanse bananensector beschouwt de verhoging van Aldi als een 'positieve stap' maar voegt eraan toe dat deze verhoging geen recht doet aan de realiteit van de sector. Die realiteit bestaat onder meer uit aangescherpte eisen voor zwavelemissie waardoor de transportkosten fors toe zullen nemen, evenals bioveiligheidsmaatregelen om de verdere verspreiding van de ziekte TR4 tegen te gaan. Dan is er uiteraard ook nog de druk om aan te tonen dat alle arbeiders een leefbaar loon ontvangen.  

In een verklaring van AEBE, ACORBANEC en AGROBAN staat: "De wereld wil dat zeeschepen minder vervuilend worden en minder zwavel uitstoten, dat bananenplantages beschermd worden tegen TR4, dat bananen duurzaam geteeld worden met de beste praktijken en dat arbeiders een leefbaar loon ontvangen en producten volledig traceerbaar en veilig zijn. Hier sluiten we ons bij aan maar wie gaat hier voor opdraaien want dit kost geld?"

Cruciaal moment
Het lijkt erop dat er een cruciaal moment voor de sector is aangebroken. Door de discussie rondom de Aldi-prijzen is het bewustzijn gegroeid. De vraag die 's werelds grootste bananenexporteurs stellen is echter heel reëel. Wie gaat er voor de kosten opdraaien die veelal niet in de prijzen meegerekend zijn? Als arbeiders en telers alle lasten moeten blijven dragen, dan krijgt niemand wat hij of zij wil en nodig heeft. Retailers en consumenten zullen niet de vooruitgang op sociaal en maatschappelijk gebied zien waar zij in toenemende mate om vragen, terwijl telers eenvoudigweg failliet gaan of de eisen van de grote consumentenmarkten links laten liggen. 

 

Bron: bananalink.org.uk


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven