Advies voedingsdeskundige op Wereld Diabetesdag

De juiste voeding helpt zwangerschapsdiabetes voorkomen

Op 14 november was het Wereld Diabetesdag. Op deze dag wordt wereldwijd aandacht besteed aan deze ziekte. 

In Afrika raden voedingsdeskundigen vrouwen met zwangerschapsdiabetes aan om zich aan een uitgebalanceerd dieet te houden dat bestaat uit: 

Eiwitten
“Deze leveren een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van het ongeboren kind. Vis, kip en soja zijn voorbeelden van eiwitrijke voedingsproducten. Een kwart van de dagelijkse voeding zou uit eiwitten moeten bestaan, vertelt Jamilu Mpiima, voedingsdeskundige van de Victoria Universiteit.

Koolhydraten
Koolhydraten leveren energie die iedere aanstaande moeder nodig heeft. Rijst, maisbloem en matoke-banaan zijn voorbeelden van koolhydraatrijke producten. Ook koolhydraten zouden een kwart van de dagelijks voeding moeten vormen.

Koolhydraten moeten in kleinere hoeveelheden worden geconsumeerd omdat ze de bloedsuikerspiegel verhogen. Koolhydraten bevatten namelijk zetmeel dat wordt omgezet in glucose.

Vers fruit
Mpiima legt uit dat vers fruit rijk is aan vitamine C, K en mineralen die de weerstand verhogen en de bloedsuikerspiegel verlagen. Fruitsoorten met een laag suikergehalte zijn onder meer watermeloen, appelen en sinaasappelen. Het beste is om deze fruitsoorten heel te eten en niet verwerkt in een smoothie. 

Wanneer het fruit wordt verwerkt tot een smoothie wordt er vaak suiker aan toegevoegd wat slecht is voor zwangeren met diabetes omdat het de bloedsuiker doet stijgen. Het dagelijks eten van 4 tot 5 stuks fruit wordt aanbevolen. 

Groenten
Mpiima vertelt dat groenten belangrijk zijn om zwangerschapsdiabetes te beheersen. Ze zijn rijk aan mineralen en vezels die het lichaam ondersteunen met deze ziekte om te gaan. Ongeveer de helft van de dagelijkse voeding zou uit groenten moeten bestaan. 

Ze legt uit dat aanstaande moeders met zwangerschapsdiabetes gebaat zijn bij het eten van groene bladgroenten, zoals spinazie, maar ook wortelen, bakbanaan, tomaten en kool omdat aangetoond is dat deze de stijging van de bloedsuikerspiegel tegengaan. 

Voor de beste resultaten moeten de groenten op de juiste manier worden bereid en dat is door ze te stomen zonder olie toe te voegen en onmiddellijk na bereiding te consumeren. 

Vetten
Het is belangrijk om zo min mogelijk vetten te consumeren omdat deze tot gewichtstoename kunnen leiden. Het is daarnaast belangrijk om regelmatig te bewegen.

 

Bron: newvision.co.ug


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven