Administratieve kosten verlagen met de e-CMR

Digitale vrachtbrief bespaart €13 per document

Het gebruik van digitale vrachtbrieven levert bedrijven verschillende voordelen op: Zo worden de inzichtelijkheid in de supply chain en de communicatie met andere partijen verbeterd en de efficiëntie van het proces verhoogd. Daarnaast kunnen gebruikers €13 per document aan administratieve kosten besparen, zo meldt aanbieder TransFollow op basis van een recent onderzoek van de Universiteit Hasselt.

Kostenbesparing?
Bedrijven twijfelen vaak nog aan het gebruik en integratie van software voor de digitale vrachtbrief, zoals TransFollow. De integratie van nieuwe software en vernieuwing van processen kost namelijk tijd en geld. En ook al zijn de voordelen duidelijk, er is op het eerste gezicht geen directe kostenvoordeel aan verbonden. Met de studie van de Universiteit Hasselt, die binnen de e-CMR pilot in de Benelux werd uitgevoerd, blijkt nu dat bedrijven door het gebruik van de digitale vrachtbrief juist wel kosten kunnen besparen. Het gaat met name over administratieve kosten die ontstaan door de langere werkprocessen bij het aanmaken, indienen, versturen, ondertekenen en archiveren van een papieren vrachtbrief. Als men deze tijd op de werkvloer omrekent in kosten, blijkt de digitale vrachtbrief €13 goedkoper dan de papieren versie – per document. Wanneer bedrijven tientallen vrachtbrieven per dag afhandelen, lopen de besparingen snel op. Het overstappen naar de digitale vrachtbrief, bijvoorbeeld met de software van TransFollow, lijkt dus wel direct kostenbesparing op te leveren.    

Overstap
Het onderzoek behandeld ook de reken waarom bedrijven nog twijfelen om te starten met de digitale vrachtbrief. Meer dan 80% van de respondenten gaf aan om nog niet voldoende geïnformeerd te zijn over de mogelijkheden en voordelen. De verwachting is dat de kennis de komende tijd zal toenemen door de toenemende communicatie over de digitale vrachtbrief, aldus Transfollow.

Tegelijkertijd hadden meer dan 58% van de respondenten twijfels over de comptabiliteit van een nieuw software systeem met bestaande systemen. Men gaat ervan uit dat het overstappen naar de digitale vrachtbrief alleen loont als alle supply chain partners meewerken, omdat de systemen niet compatible zijn. Dit leidt dan tot uitstel van het project. TransFollow wil hier een oplossing voor bieden door haar gebruikers te laten samenwerken met partijen die zelf niet actief gebruik maken van de software. TransFollow kan zowel in bestaande software systemen zoals transport management systemen (TMS), warehouse management systemen (WMS) of freight management systemen (FMS) geïntegreerd worden, maar ook kunnen supply chain partners zonder integratie de TransFollow app en portal gebruiken. Met deze functies wil TransFollow de incompabiliteit van systemen voor de digitale vrachtbrief oplossen, zodat bedrijven kunnen profiteren van de administratieve kostenbesparing.

Bron: TransFollow


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven