Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
GS1 lanceert nieuwe datadienst

'Verified by GS1' maakt duidelijk welk product bij welke code hoort

Consumentenvertrouwen is gebaseerd op betrouwbare productinformatie. Ook handelspartners willen accurate productdata. Daarom komt GS1 met ‘Verified by GS1', een wereldwijde oplossing waarmee retailers en marktplaatsen de identiteit van producten door de GS1 barcode (GTIN) kunnen verifiëren. Nederland is een van de eerste landen waar de wereldwijde datadienst wordt gelanceerd. Het is een wereldwijd register die ervoor wil zorgen dat productgegevens nauwkeurig, volledig en betrouwbaar zijn.

Artikeldata
Retailers en online marktplaatsen moeten immers de juiste producten aan consumenten verkopen. Daarvoor hebben ze een goede actuele en betrouwbare productcatalogus nodig, gebaseerd op de juiste productidentificatie. Het kunnen identificeren is één, maar het wordt voor de (online) verkoopkanalen steeds belangrijker om informatie over het betreffende artikel toe te voegen. Daarom wordt vanaf vandaag in het aanvraagproces van een artikelnummer direct artikeldata vastgesteld, waaronder merknaam, productomschrijving, gewicht, en -foto’s.

Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland: Met ‘Verified by GS1’ worden basisgegevens van producten geregistreerd en kan men deze opvragen. Een centrale waarheid verhoogt de kwaliteit van data enorm. Zo is altijd voor iedereen duidelijk welk product bij welke code hoort. Bij voldoende verstrekte informatie krijgen artikelen het predicaat geverifieerd.” 

Vertrouwen
GS1 komt met ‘Verified by GS1’ omdat een goede consumentenervaring volgens het bedrijf begint bij het vertrouwen op betrouwbare gegevens. Merkeigenaren hebben echter nu geen enkele manier om de identificatie van producten aan (online) retailers te bevestigen. Winkelcatalogi bevatten nu dan ook vaak dubbele, onjuiste en/of ontbrekende informatie over producten.

Consumenten krijgen niet de producten die ze willen en zo verliest iedereen als data niet op orde is, aldus GS1. (Online) retail verspilt tijd, geld en middelen aan het op orde krijgen en houden van hun data voor hun (digitale) schappen. Online kloppen de ‘listings’ niet. En ook de merkeigenaar verspilt tijd, geld en middelen als het gaat om actuele en correcte data te tonen, en zien dan dat hun merken online niet goed zichtbaar zijn of zelfs verkeerd staan.

Fraude
‘Verified by GS1’ stelt retailers in staat om de identiteit van de producten die ze verkopen te verifiëren. Als de informatie in de winkelcatalogi is gebaseerd op de juiste productinformatie leidt dat tot meer omzet, minder retouren en minder namaakproducten. Daarmee helpt ‘Verified by GS1’ tegelijkertijd fraude met artikelnummers verder terug te dringen.

Wereldwijd zijn er miljoenen GTIN’s door GS1 uitgegeven. De behoefte om te komen tot het register van GS1 is volgens het bedrijf helder: de unieke artikelnummers spelen een rol in bijna alle processen, van voorraadbeheer tot advertenties en van inkoop tot order picking. Iedereen heeft baat bij de nieuwe datadienst, aldus GS1, vanwege de volgende redenen:

- Merkintegriteit: Het behouden en vergroten van merkintegriteit door naast de unieke GS1 code basisproductinformatie te registreren in Verified by GS1.
- Transparantie: Het vergroten van de transparantie van productdata. In het GS1 register wordt de uniciteit van de GS1 code geverifieerd.
- Klantervaring: Het verbeteren van het consumentenvertrouwen door juiste informatie. Retailers en marktplaatsen kunnen de accurate productinformatie gebruiken en daarmee de klantervaringen verbeteren.

Voor meer informatie:
Jolanda van Heukelom
GS1 Nederland
Amsterdamseweg 206
1182 HL Amstelveen
+31 (0)20 511 38 20
Jolanda.vanheukelom@gs1.nl    
www.gs1.nl  

 

 

Publicatiedatum: