Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Onderzoek wijst uit dat consumenten voorkeur hebben voor AGF zonder GGO-label

Consumenten zijn sterker geneigd om niet-geëtiketteerde AGF te kopen na geconfronteerd te zijn met producten met het label 'genetisch gemodificeerd', zo blijkt uit een onderzoek van de School of Applied Economics and Management van de Cornell University. 

Het onderzoek, dat op 30 oktober jongstleden in het blad PLOS One werd gepubliceerd, werd uitgevoerd in de aanloop naar een nieuwe wet die op 1 januari 2022 ingaat en verplicht dat op het etiket van GGO-voedingsmiddelen aan wordt gegeven dat deze genetisch gemodificeerd zijn.

"We wilden onder consumenten onderzoeken wat het effect van deze etikettering op conventionele voedingsmiddelen is," zegt onderzoek Miguel Gómez. "In hoeverre zullen consumenten bereid zijn een product te kopen na de introductie van dit label?"

De aversie van consumenten tegenover genetisch gemodificeerde voeding heeft geleid tot een voorstel voor de invoering van etiketteringsvoorschriften. Op 1 januari 2022 zal de USDA de 'National Bioengineered Food Disclosure Standard' implementeren, die voedselproducenten verplicht te vermelden dat hun producten genetisch gemodificeerd zijn.

Voor het onderzoek kregen 1.300 consumenten AGF met een het label GGO of GGO-vrij te zien evenals niet-geëtiketteerde producten. 

Wanneer een appel zonder label eerst werd getoond, bedroeg de bereidheid van de consument om het product te kopen 65,2%. Als deze appel echter aan de consumenten werd gepresenteerd nadat zij een GGO-appel aangeboden hadden gekregen, dan nam de vraag naar de niet-geëtiketteerde appel toe naar 77,7%. 

Als een consument eerst een GGO-vrije appel aangeboden kreeg, dan was de voorkeur voor dit product 67,2%, wat statistisch gezien gelijk is aan de voorkeur voor de niet-geëtiketteerde appel. "Met andere woorden kunnen we zeggen dat het label GGO-vrij het niet-geëtiketteerde product niet stigmatiseert," aldus Gómez. 

"We waren nogal verbaasd toen we de resultaten van het onderzoek zagen," zeggen de onderzoekers. "Aanvankelijk gingen we ervan uit dat het label GGO-vrij een stigmatiserend effect zou hebben op verse AGF zonder label. We kwamen echter tot de conclusie dat het GGO-label een halo-effect op niet-geëtiketteerde AGF heeft." 

Klik hier om het hele onderzoek te lezen.

Voor meer informatie:

Lindsey Hadlock
Cornell University
Tel: +1 (607) 269-6911
Email: lmh267@cornell.edu
www.cornell.edu

Publicatiedatum: