Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gert Upton en Danny Pienaar van Schoonbee Landgoed

Zuid-Afrikaanse druiven: "Dit jaar is iedereen een stuk voorzichtiger"

Waarom zou je nog druiven telen als regen en vochtigheid een voortdurende bedreiging voor de oogst vormen en de druk van ziekten en plagen nergens in de Kaap hoger is?

Als je deze vraag stelt aan Gert Upton, marketingmanager van Schoonbee landgoed in de provincie Limpopo, en Danny Pienaar, hoofd lokale marketing, dan zullen ze je de volgende drie redenen geven: het kunnen leveren van druiven in de overgangsperiode van de seizoenen op het noordelijk en zuidelijk halfrond, het smaakprofiel en aroma van de rassen in deze regio en de goede kleurontwikkeling, die hen tot dé specialisten in blauwe druiven maakt.  

Danny Pienaar en Gert Upton van Schoonbee Landgoed op een perceel Flame-druiven

Ze zijn begonnen met het ras Early Sweet (de eerste uit Zuid-Afrika) en rode Flame-druiven volgen deze week. Binnenkort worden de rassen Early Sweet, Flame, Prime, Starlight en Midnight Beauty allemaal in één week tijd verpakt.

"We starten ons seizoen zo'n twee weken voor dat in Orange River begint en we beëindigen het seizoen twee tot drie weken na hen," vertelt Gert. "Tijdens de pluk gaan we wel vijf keer dezelfde boomgaard door. We moeten altijd rekening houden met de regen en het effect daarvan op de suikerontwikkeling. Tijdens het groeiseizoen gaan we gemiddeld 76 keer de boomgaarden af, in Hex River is dit slechts 36 keer. Wij hebben te maken met plagen die ze in de Kaap niet eens kennen. Hun inputkosten zijn dan ook stukken lager dan die van ons en daarom moeten we een bepaald prijsniveau bereiken."

Uiteenlopen suikergehalte van eerste druiven drukt openingsprijzen 
Op de dag dat FreshPlaza een bezoek bracht aan hun bedrijf Kameelkop Farm, is het pakstation buiten bedrijf. Het bedrijf zegt dat het de druiven niet kost wat kost probeert te verpakken. Als ze de indruk hebben dat het fruit nog niet gereed is om geplukt te worden, dan wachten ze een paar dagen af ondanks de hoge prijzen voor vroege druiven. In de tussentijd richten ze zich op andere taken, zoals het beschermen van de percelen Flame, Prime en Starlight met plastic overkappingen.

"De markt is momenteel zeer gunstig maar hierin zal de komende drie weken verandering komen als men in Orange River start met het verpakken van druiven," vertelt Gert. "We willen klaar zijn met onze vroege druiven als Orange River begint. Later in het seizoen, als Orange River overschakelt op Prime/Thompson, dan kunnen wij IFG Sweet Globe en Autumn Criso leveren, rassen waar de markt echt dol op is. Onze witte druiven komen gelijk op de markt met de laatste rode druiven uit bewaring van het noordelijk halfrond. We willen geen overlap en daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat we niet te vroeg zijn maar ook niet te laat om de beste afzet te kunnen garanderen."

Foto: Schoonbee Landgoed

Met enige irritatie hebben ze gemerkt dat de openingsprijzen van hun druiven op de markt in Johannesburg al gedaald zijn naar €6 als gevolg van de vroege aanvoer van druiven met uiteenlopende suikergehaltes van het zuidelijk halfrond, die zo vroeg mogelijk zijn geplukt om als eerste op de Zuid-Afrikaanse markt te verschijnen. 

"De markt opent met €18 maar fruit van gemiddelde kwaliteit wordt voor €10,90 per pallet verkocht. Hoe kan er zo vroeg in het seizoen al een verschil van €7,20 voor vroege witte druiven zijn, vraagt Gert zich af. "In deze tijd van het jaar zou het verschil nog niet zo uitgesproken moeten zijn."

Sterke vroege Europese markt voor witte druiven
“Europese retailers hebben mij laten weten dat ze dit jaar eerder dan andere jaren op zoek zijn naar druiven uit het zuidelijk halfrond," zegt Gert. In Spanje heeft de regen gevolgen gehad op de aantallen late witte druiven, terwijl er in Italië en Griekenland minder fruit in bewaring is.

Foto: Schoonbee Landgoed

In India zal de druivenoogst kleiner zijn als gevolg van de extreme regen. De dreiging uit Peru is ook kleiner omdat dit land haar fruit naar Noord-Amerika verlaadt omdat deze markt momenteel betere kansen biedt dan de Europese.

De Europese markt is gunstig voor vroege witte druiven. De eerste zending van Schoonbee Landgoed heeft de haven van Kaapstad onlangs verlaten. 

"De markt in Europa ziet er goed uit en iedereen is zich hiervan bewust. Als er echter teveel ladingen tegelijk op deze markt aankomen, hoe zal het er dan nog uitzien, vraagt Danny zich af. Gert merkt op dat retailers momenteel hun prijzen vaststellen rond de €12 en dat is €2 boven de gemiddelde prijzen van vorig jaar. 

“Iedereen is veel voorzichtiger dit jaar”
De voorbereidingen voor het seizoen waren beduidend intensiever dan vorig jaar, merkt Gert op. "Vorig jaar begon de ellende toen we voor de derde week aan het verpakken waren en ons marketingplan al vastlag. Dit seizoen is iedereen echter veel voorzichtiger."

Er is een uitgebreide analyse van de kostenketens van alle klanten gemaakt. "Veel exporteurs en telers staan er totaal anders in dan vorig jaar en baseren zich op wat wel en niet goed ging vorig seizoen. Als een retailer of exporteurs goed voor je was dan zorg je dat je deze bedient. We proberen een middenweg te vinden."

Hij legt uit dat vorig seizoen uitgewezen heeft dat er klanten zijn met een te gecompliceerde kostenketen die op hun beurt kosten overhevelen naar de consument. "We willen deze zwakke punten van vorig seizoen uit de weg ruimen."

Foto: Schoonbee Landgoed

Belang van de juiste verpakking in China
Dankzij een reis naar diverse landen in het Verre Oosten zijn zij zich bewust van het belang aanwezig te zijn op de markten en deze te ervaren zoals een ontvanger. De druiven van Schoonbee vinden hun weg naar ongeveer 60 landen, zowel direct als indirect.

Verpakkingen zijn een focuspunt geworden. Ze leggen uit dat men in Europa steeds kritischer wordt op plastic verpakkingen, waardoor het minder makkelijk is om druiven naar Oost-Europa te verzenden om omgepakt te worden. "In het Verre Oosten wordt minder belang aan het plasticprobleem gehecht maar is de voedselveiligheid het belangrijkst," vertelt Gert. Branding is een noviteit en is van groot belang voor het promoten van AGF. 

Britse markt stabiel maar prijzen stagneren
Brexit beschouwen zij als een andere variabele die wellicht kansen kan bieden. Gert licht dit toe: "We verladen een kleiner deel van onze oogst naar het VK dit seizoen maar toch is deze markt nog altijd zeer waardevol voor Zuid-Afrika, omdat het een stabiele markt is die op rolletjes loopt. Het VK stelt echter zeer hoge eisen aan het fruit en de prijzen zijn de afgelopen jaren niet gestegen. Toch zijn de productiekosten, zoals voor stroom, wel gestegen."

De nieuwe, gecompliceerde aard van de handel tussen het VK en Europa, die voorheen zou eenvoudig was, creëert wellicht ook kansen voor Zuid-Afrika, Marokko en Egypte.  

Zij hebben hun focus op de lokale markt hernieuwd, waar ze goede zaken doen in samenwerking met bepaalde retailers, die zij voorzien van fruit van exportkwaliteit, en rechtstreekse klanten, exporteurs en vaste programma's. 

Danny zegt dat de druiven die in de lokale retail aangeboden worden beter zijn dan waar dan ook in het VK omdat ze daags daarvoor pas geplukt zijn.

Het is wat ongebruikelijk dat dit op de export georiënteerde bedrijf de ambitie heeft dat hun druiven, die van oudsher een luxe product zijn, gegeten kunnen worden door alle inkomensgroepen in Zuid-Afrika. Vanaf deze week leveren ze hun druiven aan retailers die zich richten op de lagere inkomens om ervoor te zorgen dat iedereen van deze unieke druiven kan genieten. 


“In onze Cotton Candy-boomgaarden ruikt het naar suikerspin”
“Onze Sable-druiven smaken naar lychee en onze Midnight Beauty's naar moerbeien. Als je door onze Cotton Candy-boomgaarden loopt dan ruikt het gewoon naar suikerspin. We vermarkten onze Starlight-druiven als roze druiven omdat ze in de regio roze van kleur zijn."

Andere rassen waarvan het bedrijf afhankelijk is zijn Adora, IFG Sweet Celebration, Autumn Crisp, IFG Sweet Globe, IFG Sweet Joy, IFG Sweet Sapphire, IFG Candy Crunch en IFG Candy Hearts. Het bedrijf beschikt over het grootste proefperceel met nieuwe druivenrassen in het noorden van Zuid-Afrika. 

 

Voor meer informatie:
Gert Upton
Schoonbee Landgoed
Tel: +27 13 262 4000
marketing@schoonbee.co.za
http://schoonbee.co.za/

Publicatiedatum: