Tholen - De Spaanse citrusexporteurs staan dit seizoen voor de nodige uitdagingen. "Vorig jaar was het lastig met een overaanbod aan product, maar dit jaar is de situatie nog gecompliceerder", vertelt commercieel directeur Alejandro Peiró van Peiró Camaró. "In onze regio hebben we te maken met 30-35% minder Clementines. Daardoor heb ik niet eens genoeg aanbod om mijn klanten te bedienen. Er zijn wel meer jaren met minder aanbod geweest, maar dit is echt zeer uitzonderlijk."
Alejandro Peiró
"In andere delen van Spanje is die productiedaling nog groter. Ook voor sinaasappelen spreekt met over 20% minder productie, maar dat vind ik nog lastig inschatten. Telers vragen nu ongelofelijk veel geld voor hun fruit en er wordt druk gespeculeerd. Persoonlijk vind ik het een zorgelijke situatie. Te veel product zoals vorig jaar is niet goed voor de markt, maar dit is ook niet goed. We moeten echt verkopen met de rem erop. Dit is ook geen probleem waar we alleen nu even last van hebben. Zoals het er naar uitziet, is het mandarijnenseizoen eind maart een eind gebeurd", aldus Alejandro.
"Wat er dit jaar nog eens bijkomt, is dat de aanvoer vanuit het zuidelijk halfrond eerder is gestopt. De markt is leeg en daardoor zijn alle ogen op Spanje gericht", vertelt de handelaar. Peiró Camaró exporteert zo'n 95% van het totale citrusassortiment, hoofdzakelijk naar supermarkten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, waar men met het merk 'Meine Süsse' een naam heeft opgebouwd.
Kartonnen verpakking
Met het merk 'Meine Süsse' introduceerde de exporteur reeds in 2009 een kartonnen verpakking voor de Duitstalige markt. "In die tijd hoorde je nog niemand over plasticreductie, in die zin waren we wel een pionier", lacht Alejandro. Voordeel was toen de discussie opliep dat Peiró Camaró het volume in kartonnen verpakkingen snel op kon schalen. "Inmiddels verkopen we 2 miljoen kilo citrus in deze kartonnen verpakkingen per jaar!"
Afgelopen seizoen kwam het totale volume van Peiró Camaró uit op zo'n 35 miljoen kilo, evenredig verdeeld tussen de Clementines en de sinaasappelen, waarvan zo'n 40% afkomstig is van eigen teelt. Alejandro is blij met de goede verkoop van de kartonnen verpakkingen, maar pleit ook voor realisme in de verpakkingsdiscussie. "Het is onmogelijk om het plasticgebruik in één keer naar nul te reduceren. Ik ben wel benieuwd wie dat gaat betalen! Zeker met de huidige prijzen van het fruit wordt dat een dure aangelegenheid."
In de tweede helft van het citrusseizoen richt het bedrijf zich de afgelopen jaren tevens op de sinaasappelexport naar China. "Het eerste jaar ging goed, het tweede jaar ook, maar vorig jaar stond de export onder druk vanwege de concurrentie met de Egyptische sinaasappelen. Op prijs kunnen wij het nooit van Egypte winnen vanwege onze kostprijs. Maar op gebied van kwaliteit, smaak en voedselveiligheid winnen we de strijd eenvoudig!"
De grootste uitdaging voor de Spaanse citrussector is volgens de exporteur het rendement in heel de keten. "Grote partijen worden steeds groter en maken soms prijzen voor het hele seizoen. Dat is voor middelgrote spelers als ons niet te doen. De laatste jaren staan de rendementen bij de telers en handel fors onder druk. Ik hoop dat supermarktklanten inzien dat ze voor een gezonde toekomst van de sector ook een acceptabele prijs moeten blijven betalen."
Voor meer informatie:
Alejandro Peiró
Peiró Camaró
Polígono Cotes B. C/ Aiguaders, 6/10
Algemesí. Valencia. España
T: + 34 96 244 83 26
[email protected]
www.peirocamaro.es