Residuvrije groenten en fruit bieden Fransen een derde keuze

De laatste jaren is de groenten- en fruitsector driedimensionaal geworden met de opkomst van een derde categorie AGF. De predicaten 'geteeld zonder gewasbeschermingsmiddelen' en 'nul residuen van gewasbeschermingsmiddelen' hebben een plaats op de markt weten te veroveren tussen de scherp begrensde conventionele en biologische AGF-segmenten. De Bretonse coöperatie Savéol, die al sinds 1962 in Finistère is gevestigd, besloot de kans te wagen met de introductie van het predicaat 'geteeld zonder gewasbeschermingsmiddelen', een keurmerk waarin de jarenlange milieubewuste benadering van de coöperatie bij uitstek tot uitdrukking komt.  

Van een interne evaluatie naar het assortiment 'Geteeld zonder gewasbeschermingsmiddelen'

De coöperatie Savéol wordt gevormd door 120 telers in Finistère, biedt werkt aan 2.500 mensen en teelt tomaten op 219 hectare en aardbeien op 47 hectare. Hoewel het nieuwe milieuverantwoorde predicaat momenteel de krantenkoppen haalt, is de milieuvriendelijke benadering van de coöperatie beslist niet nieuw. "Dit vormt onderdeel van een langetermijninitiatief. Sinds 1963 hebben we een insectenboerderij geïntegreerd in onze coöperatie: Savéol Nature. Deze is uitsluitend voor onze telers bedoeld en een waardevol hulpmiddel voor het bestrijden van ziekten en plagen. Op deze manier kunnen we de toepassing van chemische behandelingen zoveel mogelijk vermijden. Uit deze interne doelstelling ontstond de wens om deze filosofie te delen met de consument. In 2015 werd het assortiment tomaten met het label 'geteeld zonder gewasbeschermingsmiddelen' geïntroduceerd. Momenteel vormt dit assortiment ongeveer 10% van ons aanbod," legt Claire Malgorn van Savéol uit. 

Een aanbod dat Savéol uit hoopt te breiden

“Dit jaar hebben we de laatste testen uitgevoerd met gariguette-aardbeien die zonder gewasbeschermingsmiddelen worden geteeld. Hoewel de eerste volumes beperkt zijn, geven ze blijk van de vooruitgang van de groenten- en fruitsector. Deze werkwijze moet gezamenlijk binnen de coöperatie worden uitgedragen. Telers, kwaliteitsmedewerkers en zelfs pakstations moeten er allemaal bij betrokken worden om te kunnen garanderen dat de consument een product ontvangt dat zonder gewasbeschermingsmiddelen is geteeld, van veld naar vork en dit geldt ook voor de verpakkingen."

Een uitgebreid communicatieplan om consumenten bekend te maken met het predicaat

“Eén op de vier consumenten koopt AGF uit dit derde segment," legt Claire uit. De belangstelling voor de milieuverantwoorde predicaten blijft toenemen maar er zijn ook zorgen dat door de opkomst van dit soort labels de boodschap aan het grote publiek minder sterk overkomt. 

Om deze reden heeft Savéol fors geïnvesteerd in een uitgebreid communicatieplan om de consument te informeren over haar keuze voor deze benadering. "We leggen aan de consument uit wat het predicaat 'geteeld zonder gewasbeschermingsmiddelen1' precies inhoudt. Het predicaat garandeert dat er geen synthetische behandelingen hebben plaatsgevonden gedurende de teelt. We leggen ook uit dat 'nul residuen' betekent dat het eindproduct geen residuen van gewasbeschermingsmiddelen bevat. Om het verschil voor consumenten te verduidelijken, hebben we veel informatie op onze website geplaatst en communiceren we deze informatie ook via sociale media en in supermarkten. Een onderzoek van CTIFL uit 2018 heeft uitgewezen dat het predicaat 'geteeld zonder gewasbeschermingsmiddelen1' de voornaamste reden voor consumenten is om producten uit dit derde segment te kopen. Alle telers van onze coöperatie houden zich aan het PBI (integrated Biocontrol) wat betekent dat gewasbescherming plaatsvindt door middel van biologische middelen en insecten. Dit geldt eveneens voor ons conventionele productaanbod," legt Claire uit. 

“We willen onze label 'geteeld zonder gewasbeschermingsmiddelen1' ook in Spanje en Italië introduceren"

Volgens Patricia Dinahey is het assortiment 'geteeld zonder gewasbeschermingsmiddelen1' van Savéol een succes op de Franse markt omdat deze markt gevoelig is voor alles wat met milieu te maken heeft maar ook vanwege de goede reputatie van de coöperatie. "We hebben het geluk over een merk te beschikken dat bekend staat om haar goede kwaliteit. Drie van de vier Franse consumenten zijn inmiddels met het merk Savéol bekend."

De coöperatie wil haar assortiment 'geteeld zonder gewasbeschermingsmiddelen1' niet alleen beperken tot de Franse markt maar ook exporteren. "Momenteel maken we 10% van onze omzet in het buitenland. We groeien in Duitsland, Italië, Ierland, Oostenrijk, Spanje, Luxemburg, België en Engeland. We hebben onze residuvrije producten zelfs naar Hongkong geëxporteerd. Nu willen we ze ook op de Spaanse en Italiaanse markt introduceren, waar er beslist belangstelling is voor residuvrije AGF van consumenten en grote retailers. In tegenstelling tot Frankrijk zijn deze markten nog niet volledig ontwikkeld. Het zal daarom noodzakelijk zijn om het assortiment en onze milieuverantwoorde benadering hier verder toe te lichten," aldus Patricia. 

 

Voor meer informatie:
Patricia Dinahet
Savéol
77 Rue du Père Gwenaël
29470 Plougastel Daoulas
Phone:+33(0) 2 98 40 08 86
patricia.dinahet@saveol.com 
www.saveol.com  


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven