Lidl heeft sterkste groei in Italiaanse retailsector

Delhaize is grootste retailer van Servië
Delhaize Serbia blijkt de grootste onderneming binnen de Servische retailsector te zijn. In 2018 was Delhaize de marktleider qua omzet en winst in dit land. Dit blijkt uit een rapport dat is gepubliceerd door het lokale nieuwsblad Tabloid. Delhaize sloot 2018 in Servië af met een omzet van RSD 100,5mld (€850mln) en een netto winst van omgerekend €22,5mln. In 2017 had Delhaize in Servië een netto winst van €39,2mln. De tweede grootste retailer van Servië is Mercator-S, dat in handen is van de Sloveense retailgroep Mercator. Mercator-S had in 2018 een omzet van RSD 84mld (€711mln) en een netto verlies van omgerekend €14mln. Mercator-S beheert in Servië drie winkelformats, namelijk de Idea-supermarkten, de Roda-megamarkten en de hypermarkten onder het merk Mercator.
Bron: esmmagazine.com

Zuid-Afrika: Shoprite heeft toename in kwartaalomzet van 7,3%
Ondanks de economische problemen waar Zuid-Afrika zich momenteel in bevindt, wist de retailgroep Shoprite Holdings in het afgelopen kwartaal 7,3% meer omzet te behalen. De reden voor de omzetstijging is omdat veel Zuid-Afrikaanse consumenten uitwijken naar de discountketen USave van Shoprite. Internationaal gezien had Shoprite te maken met een daling in omzet van 4,9% in verband met de negatieve effecten van dalende wisselkoersen en aanvallen tegen immigranten. In Zuid-Afrika had de keten in de periode van 3 maanden tot 30 september een toename in omzet van 10,3%. Shoprite heeft in de afgelopen periode acht USave-winkels geopend. In verband met het geweld tegen buitenlandse ondernemingen was Shoprite gedwongen om aan het begin van september een aantal winkels te sluiten in Zuid-Afrika, Nigeria en Zambia.
Bron: esmmagazine.com 

Lidl heeft sterkste groei in Italiaanse retailsector
Lidl Italia heeft met 8,8% groei zich in de afgelopen vijf jaren het sterkst ontwikkeld binnen de Italiaanse distributiesector. Volgens een rapport van de denktank The European House - Ambrosetti in opdracht van Lidl wist de Duitse discountketen in Italië in 2018 een omzet te genereren van €4,7mld. Dit maakt Lidl qua groei de vijfde grootste distributeur van Italië. De Italiaanse sector voor grootschalige distributie wordt qua waarde geraamd op €85mld. Binnen deze sector zijn verspreid over 26.000 winkels ongeveer 500.000 werknemers actief. Lidl Italia heeft volgens het rapport 630 vestigingen in 19 regio's, in combinatie met 10 distributiecentra.
Bron: esmmagazine.com 

VK: Co-op Group renoveert winkel in Treorchy
Een vestiging van de Co-op Group in het dorp Treorchy in Wales is gerenoveerd aan de hand van een investering van £1mln (€1,16mln). De winkel maakt nu volledig gebruik van duurzame elektriciteit. Verder zijn een eigen bakkerij,  een koffieautomaat en balie voor pakketbezorging in het filiaal opgezet. Het assortiment is uitgebreid met biologische producten, food-to-go producten, bieren, wijnen en versproducten.
Bron: thenews.coop

VAE: Carrefour verwijdert wegwerpplastic met 2025
Het retailconglomeraat Majid Al Futtaim (MAF)  begint met het einde van dit jaar met het geleidelijk aan verwijderen van wegwerpplastic. Met 2025 moet het gebruik van plastic in de vorm van tassen etc. geheel uit de bedrijfsvoering zijn verdwenen. Volgens vertegenwoordigers van de retailgroep stoppen de winkels met het verstrekken van plastic wegwerpproducten, met uitzondering van producten die nu nog in de schappen liggen. Ook worden via de winkels van Carrefour initiatieven ingezet, die consumenten moeten aanmoedigen om geen gebruik meer te maken van plastic zakken. Ook worden voorlichtingsprogramma's in vestigingen van MAF ingezet, om de consument meer te leren over de impact van plastic afval op klimaatverandering.
Bron: khaleejtimes.com 

Britten gaven in oktober minder uit
Britse consumenten waren in oktober terughoudend met hun uitgaven, ondanks dat Britse retailers in deze maand vol hebben ingezet op forse kortingen. Volgens het British Retail Consortium (BRC) namen de uitgaven van consumenten in oktober jaar op jaar met 0,6% toe. Dit vormt de sterkste groei in uitgaven sinds april, dat toen een sterkere omzet had wegens de paasdagen. Ondanks deze groei zijn de vooruitzichten volgens het BRC pessimistisch. De gemiddelde omzetgroei van de afgelopen 12 maanden staat op 0,1%, wat volgens het BRC een nieuw dieptepunt is.
Bron: reuters.com 

Greenweez neemt Italiaanse online retailer over
Greenweez, een dochteronderneming van Carrefour die gespecialiseerd is in de online retail van biologische producten, heeft de Italiaanse online retailer Sorgente Natura overgenomen. Eerder nam Greenweez in oktober 2018 het Spaanse over. Volgens Greenweez is Sorgente Natura in Italië een marktleider op het gebied van e-commerce van biologische producten. De webwinkel van Sorgente Natura heeft een aanbod van ongeveer 18.000 producten, waaronder levensmiddelen en schoonheidsproducten. Sorgente Natura zal onder het beheer van Greenweez zijn eigen huismerken, managementteam en leveringsketen behouden.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Sterk derde kwartaal voor Ahold-Delhaize
Ahold-Delhaize had in zijn derde kwartaal een toename in netto omzet van 2,9% tot €16,7mld. De netto inline omzet steeg met 29,5%. De bedrijfsopbrengsten stonden op €679mln, terwijl de onderliggende bedrijfsinkomsten met een marge van 4,3% neerkwamen op €724mln. In de Amerikaanse sector steeg de vergelijkende winkelomzet met 1,8%. De online omzet van Ahold-Delhaize steeg in de VS met 26,3%. Volgens de CEO van Ahold-Delhaize, Frans Muller, hadden met name de Amerikaanse ketens Food Lion en Hannaford voor goede resultaten gezorgd. Ook Stop & Shop zag verbetering, hoewel deze keten actief is in een moeilijk marktsegment. "Ons programma Re-imagine Stop & Shop heeft een goede start gehad. We zijn tevreden over de omzetgroei bij de 21 gerenoveerde winkels op Long Island, die nu prestaties naar verwachting leveren", aldus Muller.
Bron: aholddelhaize.com 

VS: Walmart-directielid stapt op
Steve Easterbrook heeft zijn functie binnen de raad van bestuur van Walmart neergelegd. Easterbrook was tot voor kort tevens CEO van McDonald's. Bij deze functie moest hij echter noodgedwongen opstappen, toen aan het licht kwam dat hij een relatie met een McDonald's-werknemer had. Easterbrook werd in 2018 aangenomen als directielid bij Walmart. Hij nam onder andere deel aan commissies die gericht waren op managementontwikkeling en financiën Volgens Walmart heeft het vertrek van Easterbrook verder niets te maken met enige onenigheid met het bedrijf omtrent bedrijfsvoering of beleid.
Bron: edition.cnn.com 

VS: Publix groeit in omzet
Publix Super Markets heeft wederom uitstekende kwartaalresultaten behaald. De in Florida gevestigde keten had in het derde kwartaal een toename in omzet van jaar op jaar 6,3%. In vergelijking met de $8,8mld (€7,9mld) van 2018 stond de omzet van dit kwartaal op $9,3mld (€8,3mld). De vergelijkende winkelomzet van deze periode steeg met 4,3%. Ongeveer 0,9% van de toegenomen vergelijkende winkelomzet kwam door de impact van de orkaan Dorian. Verder heeft Publix een nieuwe boekhoudstandaard in het eerste kwartaal van 2019 toegepast. Hierdoor worden de kosten en baten in verband met leasecontracten anders berekend. Dit houdt in dat voor $2,9mld (€2,6mld) aan lease-rechten en -obligaties als vaste activa in de balans van het bedrijf worden vermeld. Een gevolg hiervan is dat de netto winst jaar op jaar met 15,3% is gedaald van $677,7mln in 2018 tot $574mln in het afgelopen kwartaal (van €607,4mln tot €514,3mln).
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Kroger gaat uit van meer winst dan verwacht
De winstverwachting en vergelijkende winkelomzet die Kroger voor volgend jaar heeft opgesteld is hoger dan die van analisten. DE Amerikaanse keten merkt hoe het moderniseren van het winkelnetwerk, het uitbreiden van het assortiment en logistieke verbeteringen zijn vruchten afwerpen. Ook heeft de keten in zijn concurrentiestrijd met Amazon meer geïnvesteerd in nieuwe technologieën en lagere prijzen.
Bron: reuters.com

VS: Walmart maakt inhaalslag op Amazon
Amerikaanse consumenten lijken minder inkopen te doen bij Amazon en meer te kiezen voor Walmart. Dit blijkt uit een recent rapport van het marktonderzoeksbureau First Insight. First Insight heeft drie enquêtes gehouden onder 1.000 personen per enquête. Deze enquêtes werden gehouden in december 2017, september 2018 en september 2019. Het aantal ondervraagde mensen dat minstens zes keer per maand iets via Amazon bestelt vormt in de enquête van dit jaar 40% van het geheel. In 2017 stond deze groep nog op 80%. Onder de ondervraagde personen bevonden zich consumenten zowel met als zonder een Prime-abonnement. In de enquête van dit jaar gaf 55% aan de voorkeur te geven voor Walmart in plaats van Amazon. In de enquête van 2018 stond dit aandeel nog op 47%. Het aantal consumenten dat liever voor Amazon kiest is in 2019 jaar op jaar gedaald van 53% naar 45%.
Bron: cnbc.com 

VS: Natural Grocers vergaart $100.000 voor bio-teelt dankzij crowdfunding
Vaste klanten van Natural Grocers hebben in september gezamenlijk $100.585 (€90.146) gedoneerd aan de Organic Farmers Association. Dit is een organisatie van gecertificeerde biologische telers, die de belangen van de biologische sector behartigt. Bij vestigingen van Natural Grocers verspreid over 19 staten konden in het kader van de Organic Harvest-maand bijdragen worden geleverd. Aanvankelijk had Natural Grocers als doel gesteld om zo $50.000 (€44.810) te verkrijgen, maar uiteindelijk hebben consumenten in totaal ruim twee keer zoveel gedoneerd. Het geld wordt onder andere gebruikt om beurzen aan biologische telers te verlenen, zodat ze training kunnen krijgen met betrekking tot bepaalde uitdagingen binnen de biologische teelt.
Bron: prnewswire.com 

VS: Tesla schikt met Walmart wegens defecte zonnepanelen
Walmart heeft een schikking getroffen met Tesla. Aanvankelijk had Walmart Tesla aangeklaagd in verband met de foutieve installatie van zonnepanelen bij enkele honderden Walmart-vestigingen. In zeven gevallen heeft dit geleid tot een branduitbraak. Specifiek werd Tesla op 20 augustus via de rechtbank van New York door Walmart aangeklaagd wegens contractbreuk. Walmart eiste onder andere dat de zonnepanelen bij 240 vestigingen weer verwijderd zouden worden. In een gezamenlijke verklaring geven de twee bedrijven nu aan tevreden te zijn over hoe de problemen met de zonnepanelen zijn opgelost. 
Bron: reuters.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven