Ocado maakt gebruik van Machine Learning om voedselverspilling te verminderen

Wereldwijd is voedingsverspilling een enorm probleem. Volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties wordt wereldwijd jaarlijks ongeveer 1,3 mld ton voeding verspild. Een hoeveelheid waarvan gedacht wordt  dat er 815 mln hongerige mensen in de wereld mee gevoed kan worden.  

Ocado, pionier op het gebied van levensmiddelentechnologie, is in staat geweest om de voedingsverspilling terug te brengen tot slechts 1 op de 6000 artikelen door gebruik te maken van data-analyse en kunstmatige intelligentie om z'n producten te beheren.

Suzanne Westlake van Ocado: "Hier in het Verenigd Koninkrijk is de omvang van het probleem: 86 mln kippen, 438 mln broden, 3 mln plakjes kaas, 1,3 mln appelen, 295 mln liter melk en meer dan 2 mld aardappelen per jaar. We zien altijd liever eten in iemands buik dan in de vuilnisbak."

Met behulp van Machine Learning kan Ocado's platform de hoeveelheid voeding uitrekenen die klanten daadwerkelijk nodig hebben en ervoor zorgen dat er geen overtollige producten bij leveranciers worden besteld.

James Matthews, van Ocado Technology: "In onze webshop helpt een geavanceerde AI ons om het winkelgedrag van onze klanten te begrijpen. Een geheel van geavanceerde ramingsprogramma's voorspelt nauwkeurig de vraag naar elk van onze meer dan 54.000 verschillende producten, zodat we geen overschotten bestellen bij leveranciers."

Op zoek naar de sweet spot
"We genereren meer dan 20 miljoen ramingen per dag. We zijn op zoek naar de sweet spot die de versheid en beschikbaarheid voor onze klanten maximaliseert en tegelijkertijd de afval- en voorraaddekking minimaliseert. Dit stelt ons ook in staat om de verkoop te voorspellen en de juiste producten op het juiste moment met korting af te zetten om er zeker van te zijn dat alle voorraad die we hebben afgezet wordt.".

Ocado heeft in haar opslag een reeks AI-gestuurde systemen en robotica ingezet om ervoor te zorgen dat voedsel op tijd bij de klanten aankomt en vers is, zodat het uiteindelijk niet wordt weggegooid. Matthews gaat verder: "Onze orderpick-technologie, die bekend staat als The Hive, stelt ons in staat om ervoor te zorgen dat er binnen vijf uur voedsel binnenkomt en gepickt, verpakt en weer op weg naar buiten kan naar onze klanten.

Bron: forbes.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven