Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Smartphone nog niet ingeburgerd in de agrarische sector
Twaalf procent van de Nederlandse telers heeft een smartphone. Om het landelijk gemiddelde van 45 procent (Social Media around the World 2012 (door InSites Consulting)) te bereiken, is er dus nog een inhaalslag nodig. Dit geldt ook voor agrarische app’s. Momenteel gebruikt krap een derde van de agrarische smartphonebezitters ze, wat overeenkomt met 4 procent van alle land- en tuinbouwers.
AgriDirect deed in november 2012 telefonisch onderzoek onder 350 agrarische ondernemers naar de penetratie van smartphones in de agrarische sector. Dit werd aangevuld met online onderzoek naar het zakelijk gebruik van smartphones en app’s, waaraan 800 land- en tuinbouwers deelnamen.
Meeste smartphones bij tuinders en grote bedrijven
In de tuinbouw rinkelen de meeste smartphones. Bijna een kwart van de tuinders heeft er één. Van de akkerbouwers en loonwerkers heeft 18% een smartphone. Bij veehouders is dit 8%. Naarmate de bedrijfsgrootte toeneemt, stijgt tevens het percentage aanwezige smartphones. Op agrarische bedrijven met een standaardopbrengst (SO) van € 250.000 tot € 500.000 heeft 18% van de ondernemers een smartphone. Op de grootste bedrijven (vanaf € 500.000 SO) is het smartphonebezit zelfs 34%.
Weerapp’s het populairst
App’s voor de weersvoorspelling zijn veruit het populairst. 89% van de boeren en tuinders die app’s gebruiken, is hierin geïnteresseerd. Agrarische nieuwsapp’s komen met 64% op de tweede plaats. App’s voor teelt-, gewasbescherming- of bemestingsadvies en app’s voor het bestellen van producten voor het bedrijf volgen met respectievelijk 36% en 27%.