Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Capespan voltooit reorganisatie fruitdivisie

Capespan heeft een keerpunt bereikt in haar streven om haar bedrijfsonderdelen te stroomlijnen en integreren om één wereldwijd platform te creëren dat gericht is op het bedienen van haar klanten en teeltpartners.

Twee jaar geleden besloot Capespan de structuur van haar bedrijf te vereenvoudigen. "De interne complexiteit binnen Capespan leidde tot een gefragmenteerde klantcontact-strategie," legt Tonie Fuchs uit, directeur van Capespan. "Het voornaamste doel van Capespan is het zo soepel en efficiënt mogelijk verbinden van de twee uiteinden van de keten, namelijk onze teeltpartners en onze klanten."

"Om dit te realiseren, moesten we ons bedrijfsmodel drastisch vereenvoudigen en een geïntegreerde cultuur voor onze dienstverlening ontwikkelen," legt Fuchs uit. "Een pijler van ons vereenvoudigde bedrijfsmodel is de gerichte benadering van belangrijke markt- en teeltpartners via een ervaren team dat garant staat voor onze buitengewone dienstverlening," zegt Fuchs. 

Fuchs legt uit dat het waardevoorstel van Capspan bestaat uit haar vermogen om marktklanten een scala aan vers fruit te bieden uit meerdere herkomstlanden en dit direct van de bron via één contactpunt te leveren. Capespan heeft flink in technologie geïnvesteerd om haar toeleveringsketen sterk te vereenvoudigen, de efficiëntie te maximaliseren en de kosten aanzienlijk te verlagen. 

"Tegelijkertijd willen we onze teeltpartners dankzij onze wereldwijde aanwezigheid de beste markttoegang voor hun producten bieden," vervolgt Fuchs. "Capespan zal het eenvoudigste, meest efficiënte en kosteneffectieve kanaal zijn naar de markt waarbij zo direct mogelijk samengewerkt wordt met telers. We hebben onze focus verlegd van volumegedreven fruithandelaar naar die van dienstverlener voor onze geselecteerde klanten."

Capespan heeft haar commerciële en ondersteunende diensten wereldwijd aanzienlijk aangepast om deze nieuwe strategie te kunnen implementeren. In het VK, Europa en Zuid-Afrika hadden deze veranderingen de grootste impact.

"We willen onze voornaamste klanten nog beter van dienst kunnen zijn dan onze concurrenten," gaat Fuchs verder. "Om hierin te slagen, hebben we onze infrastructuur gestroomlijnd evenals onze bedrijfs- en managementstructuur in het VK, Europa en Zuid-Afrika om een wereldwijd, geïntegreerd team te ontwikkelen dat op één lijn staat met onze gezamenlijke doelstelling van het bieden van de beste dienstverlening."

Charl du Bois, die in 2016 bij Capespan in dienst kwam, is aangesteld als commercieel directeur van Capespan Fruit. Du Bois en zijn team zullen strategische besluiten maken gericht op de wereldwijde citrus-, druiven- en hardfruitmarkt in plaats van de lokale. De klanten van Capespan zullen worden bediend door strategisch gepositioneerde managers per regio die garant zullen staan voor een vlotte  dienstverlening.  

In Europa heeft de fruitwaardeketen de afgelopen vijf jaar vele veranderingen doorgemaakt. Dit geldt met name voor de Franse markt. Na grondig onderzoek heeft de directie van Capespan vastgesteld dat Capspan France, dat sterk afhankelijk is van exotisch fruit, niet langer levensvatbaar was. Er werd dan ook besloten tot een sluiting van het Franse kantoor op de Rungismarkt. 

Naast structurele veranderingen werkt Capespan ook aan het vereenvoudigen van de processen aan het back-end en front-end van de toeleveringsketen.

Volgens Fuchs zal Capespan twee specifieke aandachtsgebieden hebben, namelijk commerciële en gedeelde diensten. "Onze teams zullen focussen op onze belofte aan onze klanten terwijl de gedeelde diensten gericht zijn op het in staat stellen van de teams om deze belofte waar te maken," aldus Fuchs.

Capespan zal haar klanten een betere dienstverlening kunnen bieden door middel van een volledig transparante, schaalbare en kosteneffectieve toeleveringsketen. "We bieden onze klanten een service-platform waar zij zo direct mogelijk zaken met elkaar kunnen doen," vervolgt Fuchs.

"De reorganisatie van Capespan heeft plaatsgevonden met het oog op een betere dienstverlening en het creëren van waarde voor onze klanten. In combinatie met forse investeringen in de fruitsector in Zuid-Afrika en Namibië heeft Capespan haar positie veiliggesteld om verder te kunnen groeien en nog succesvoller te zijn in de toekomst," zegt Fuchs tot besluit. 

Voor meer informatie:
Tonie Fuchs
Capespan
Email: tonie@cgl.co.za

Charl du Bois (Commercial Executive)
Email: Charl_du_bois@capespan.co.za

Publicatiedatum: