Nele Moorthamers, Zespri Europe

"Groeiende populariteit SunGold-kiwi heeft geen negatief effect op consumptie groene kiwi"

Tholen – “Nog vier weken voordat het Nieuw-Zeelands kiwiseizoen op zijn einde loopt. Voor SunGold zijn we sinds het einde van week 42 overgeschakeld naar Italiaans fruit en tegen het einde van november schakelen ook de groene kiwi’s over op Europees product”, vertelt Nele Moorthamers, marketing manager van Zespri Europe. “We zijn zeer tevreden over de overschakeling naar het Europees seizoen. Hoewel de Europese maten dit jaar iets kleiner uitvallen, verwachten we een positief seizoen.”

Consumptie kiwi’s in de lift
2019 was het eerste jaar waarbij het globale SunGold volume gelijk was aan het volume Green. “De vraag naar SunGold overtreft nog steeds het aanbod. De populariteit van SunGold is begonnen in Azië, maar de Europeanen krijgen ook de smaak te pakken. Dit betekent alleen niet dat de verkoop van groene kiwi’s afneemt. We merken dat veel consumenten beide soorten eten, maar bij verschillende gelegenheden. Daarnaast neemt de consumptie van groene kiwi’s in enkele Europese landen, waaronder Duitsland toe”, aldus Nele.

“Rode variëteit heeft een enorm potentieel”
Tijdens het Nieuw-Zeelandseizoen heeft Zespri try-outs in Singapore en Nieuw-Zeeland gedaan met de rode kiwi. “De reacties waren zeer positief, het fruit had een mooie levendige kleur en de smaak was ook zeer goed. Tijdens het Europees seizoen zullen we een sales trial doen met een klein volume bij Cactus in Luxemburg”, zegt Moorthamers.

“Hoewel de rode variëteit een enorm potentieel heeft, zien we toch nog enkele uitdagingen. We hopen echter dat we deze uitdagingen kunnen overwinnen en zijn daarom ook bezig met de analyse van alle gegevens. Op basis van deze informatie kunnen we dan beslissen of we de rode variëteit later dit jaar willen commercialiseren naar de boeren toe. Als het opslagprobleem kan worden opgelost, dan denken we dat de rode kiwi niet enkel populair zal zijn in de Aziatische markten, maar ook in de Europese markt.”

Jaarrond kiwi’s
“12-maanden aanbod is één van de belangrijkste strategieën voor Zespri om het hele jaar door handelsrelaties en schapruimte te behouden en ook zo het ganse jaar aanwezig te zijn voor de consument. Als we enkel kiwi’s uit Nieuw-Zeeland zouden verkopen, zouden we 3 à 4 maanden per jaar zonder fruit zitten. Zespri Global Supply is een aanvulling op de supply van Nieuw-Zeeland”, vervolgt Nele. “Om jaarrond de beste kwaliteit kiwi’s te leveren werkt Zespri al bijna twee decennia samen met telers en post-harvest operators in Europa om te blijven investeren in kwaliteit.”

“Pakhuis in Zeebrugge barst uit zijn voegen”
Zespri is momenteel bezig met het bouwen van een nieuw pakhuis in Zeebrugge. Men verwachten dat de werken klaar zijn tegen de start van het nieuwe Nieuw-Zeeland seizoen 2020. “Ons huidig station voor de Europese markt barst uit zijn voegen. Het huidige pakstation dateert van 2014 en is tot de nok gevuld met mensen en machines. Dit jaar verwerkten we 1,4 miljard Nieuw-Zeelandse kiwi’s en onze klanten uit de retail vragen steeds meer om verpakkingen. Daarom investeren we 11 miljoen euro in een aanpalende nieuwbouw”, besluit Nele.

Voor meer informatie:
Nele Moorthamers
Zespri International (Europe)
Posthofbrug 10 bus 3
B-2600 Berchem
+ 32 3 201 08 05
Nele.moorthamers@zespri-europe.com  
www.zespri.eu       

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven