Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Géraldine Barillot

Prince de Bretagne biedt bloemkool op contract en residuvrij aan

Prince de Bretagne gaat binnenkort bloemkool aan het assortiment toevoegen dat geteeld is zonder gewasbeschermingsmiddelen. Dit winterseizoen zal de eerste bloemkool op de markt worden gebracht. “Onze telers zijn vastbesloten om geen synthetische gewasbeschermingsmiddelen meer te gebruiken vanaf het moment dat de bloemkool wordt geplant totdat deze wordt geoogst,” vertelt hoofd koolproducten bij Prince de Bretagne Géraldine Barillot.

Het assortiment "geteeld zonder synthetische gewasbeschermingsmiddelen" van Prince de Bretagne is in 2017 gelanceerd en begon met de tomaat. Andere producten als de broccoli, de kastanjepompoen, de traditionele sjalot en Romanesco-kool volgden in 2018 en 2019. “In vergelijking met de conventionele producten zijn onze biologische producten nog steeds redelijk kwetsbaar, maar we merken dat de interesse erin groeit. Verschillende marktpartijen nemen vergelijkbare initiatieven.”

Voorlopig zal de zonder synthetische gewasbeschermingsmiddelen geteelde bloemkool voornamelijk op de Franse markt afgezet worden. Dit geldt voor de meeste producten uit het biologische assortiment. Van de zonder synthetische gewasbeschermingsmiddelen geteelde kastanjepompoen wordt voldoende geteeld om ze te kunnen exporteren.

Afzet op basis van een contract
Hoewel Prince de Bretagne bekend staat om het afzetten van producten op een veiling, was er vanuit klanten ook veel vraag naar het afzetten van producten op basis van een contract. “Om aan deze vraag te voldoen, hebben we het hele jaar door afzetmomenten op basis van een contract georganiseerd. In het hoogseizoen zijn die momentenzelfs wekelijks. Op deze manier kunnen sommige klanten hun volumeaankopen tegen een vaste prijs vastleggen. ”Maar de bloemkolen zijn ook dagelijks beschikbaar voor afzet via de veiling.

De consumptiebehoefte verandert
Het bedrijf uit Bretagne doet er al jaren alles aan om de consumptie van bloemkolen te bevorderen. Voor dit seizoen (2019-2020) lanceert Prince de Bretagne opnieuw een campagne rond bloemkoolmeel. “Tegenwoordig is dat de beste manier om de consumptie van bloemkool nieuw leven in te blazen en het aantrekkelijker te maken voor kinderen,” legt Géraldine uit. Een ander product dat het bedrijf gaat promoten, is de bloemkool in een piepklein formaat. “Het is een product dat we al hadden, maar gezien de ontwikkelingen binnen de huishoudens in Frankrijk en die in het buitenland, zullen we het meer promoten.”

De babybloemkool is met 10-11 centimeter in plaats van 16 centimeter beter aangepast aan stedelijke huishoudens van 1 tot 3 personen. “De grote bloemkool weegt 2,1 kg. Daarmee is de groente erg zwaar voor de consumenten die geen auto hebben. Daarnaast is het ook een grote hoeveelheid om te consumeren. Het kleinere formaat past beter bij de anti-afvaltrend die momenteel gaande is.”

Babybloemkolen zijn bijzondere gewassen. "Ze worden dichter bij elkaar geplant, zodat de verschillende onderdelen niet te groot groeien", legt Géraldine uit. “Het hangt allemaal af van de knowhow van onze telers. Zij bepalen de maat van de bloemkool door deze aan te raken. Als het een beetje warm en vochtig is, kunnen bloemkolen heel snel groeien. De telers moeten dus het juiste moment weten te bepalen om de groente te plukken. ”

Géraldine benadrukt dat Franse bloemkooltelers, in tegenstelling tot Spaanse en Italiaanse bloemkooltelers, hun velden in de winter niet beregenen. “Daarnaast hebben we geen ruimte voor opslag. De bloemkolen worden een dag voor levering geoogst, op de locatie afgeleverd en binnen 24- 48 uur naar klanten vervoerd. In sommige andere landen worden bloemkolen soms meerdere weken opgeslagen en op een gegeven moment – afhankelijk van de prijzen – afgezet. Hier wordt alles wat we oogsten direct naar de klanten vervoerd. Bloemkool van Prince de Bretagne kopen betekent dat je de zekerheid hebt van verse producten van hoge kwaliteit. ”

103 miljoen stuks
De verwachting is dat Prince de Bretagne – in vergelijking met vorig jaar – een vrij stabiele totale teeltopbrengst zal bereiken met 103 miljoen stuks. 100% van de bloemkolen van Prince de Bretagne zijn gecertificeerd als GlobalGAP en voldoen aan de richtlijnen van de GRASP-module.

Voor meer informatie:  
Géraldine Barillot
Prince de Bretagne
geraldine.barillot@princedebretagne.com
www.princedebretagne.com

 

Publicatiedatum: