Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe virtuele marktplaats voor AGF-telers en afnemers wordt over twee weken gelanceerd

Tijdens de week van Fruit Attraction is de inschrijving voor een nieuwe virtuele marktplaats geopend. MarketBuy wil een oplossing bieden aan kleine en grote teeltbedrijven die niet over de middelen of contacten beschikken om rechtstreeks zaken te doen met retailers, groothandelaren of importeurs. Het wil telers meer mogelijkheden bieden en tegelijkertijd voorkomen dat grote hoeveelheden groenten en fruit verloren gaan. 

James Mash is een zesde generatie AGF-groothandelaar. Zijn familie is al meer dan 160 jaar actief in de AGF-sector. Een week geleden lanceerde hij de online marktplaats MarketBuy. "Onze online marktplaats is ontwikkeld om de AGF-handel transparanter te maken. De bedoeling is dat we kleine en grote teeltbedrijven direct in contact brengen met retailers en groothandelaren via ons gebruiksvriendelijke platform. Hiermee wordt zowel tijd als geld bespaard, terwijl er tegelijk markten geopend kunnen worden waartoe deze bedrijven voorheen wegens een gebrek aan contacten vaak geen toegang hadden. Toen ik mijn idee aan retailers pitchte, waren ze meteen enthousiast omdat ze altijd op zoek zijn naar nieuwe inkoopbronnen."

De positieve feedback van zowel kopers als verkopers is overweldigend, zegt Mash. "Mensen waren gelijk geïnteresseerd, hoewel ze soms ook nog wat onwennig zijn. Dit is begrijpelijk omdat het om een nieuwe technologie gaat. De meesten zullen het echter wel met mij eens zijn dat de virtuele wereld de toekomst heeft voor de AGF-handel. We verwachten dat gebruikers er snel aan zullen wennen wanneer ze het platform de komende drie maanden uitproberen. De eerste 100 gebruikers die een account aanmaken hoeven in deze proefperiode geen kosten te betalen. Afnemers gaan een bijdrage betalen en voor de verkopers zal een commissiesysteem gelden."


James Mash brengt een bezoek aan de stand van FreshPlaza tijdens Fruit Attraction

Het MarketBuy-platform heeft een aantal systemen ingevoerd om te garanderen dat mensen niet opgelicht worden of producten van teleurstellende kwaliteit ontvangen. Voor een afnemer of verkoper toegelaten wordt tot het platform vindt er een kredietcontrole plaats. Een andere manier waarmee het platform veiliger is gemaakt, is door het integreren van een zogenaamde 'Escrow-wallet' en een systeem voor het factuurfinanciering en factuurverzekering. Dit zorgt voor een vlotte afhandeling van de transacties en biedt zowel koper als verkoper meer zekerheid. 


Voorbeelden van aangeboden producten

Er zijn nog vele andere verbeteringen die Mash meteen in het nieuwe platform door zal voeren, zoals de mogelijkheid om een vaste prijs in te stellen of een biedingssysteem, wat mensen in staat zal stellen tegen elkaar op te bieden en telers betere prijzen op kan leveren. "We willen de telers op de voorgrond stellen zodat zij degenen zijn die de prijzen bepalen en niet andersom. Op deze manier zullen ze in de toekomst nog meer in hun bedrijven kunnen investeren," legt Mash uit. "We zijn daarnaast ook samen gaan werken met een wereldwijd logistiek platform, zodat gebruikers van MarketBuy direct beschikbare vrachtruimte kunnen reserveren. Dit zal tot een vermindering van de kosten leiden en biedt gebruikers de mogelijkheid om hun producten traceerbaar te maken."

Andere mogelijkheden die de app biedt zijn het versturen van privéberichten en het creëren van een profielpagina, waarop zaken als accreditatie, toepassing van gewasbeschermingsmiddelen en andere relevante informatie kan worden vermeld. "Ik ben er bovendien van overtuigd dat MarketBuy een bijdrage kan leveren aan het verminderen van voedselverspilling. Ongeveer 40% van de verse AGF gaat verloren. Ons platform stelt telers in staat om producten te verkopen die niet aan de eisen van de meeste afnemers voldoen. Als er toevallig een afnemer te vinden is die geen moeite heeft met het feit dat de betreffende producten te klein zijn of schoonheidsfoutjes hebben dan zal er minder goed voedsel worden verspild. Binnenkort zal ook blockchain aan het platform worden toegevoegd. MarketBuy is eveneens geschikt voor andere agrarische producten, zoals vlees, vis en zelfs bloemen. Onze eerste prioriteit ligt nu bij het ontwikkelen van een app voor telefoon, zodat iedereen producten kan kopen en verkopen via hun eigen toestel. We hopen deze app in de loop van de komende zes maanden uit te kunnen brengen," aldus Mash. 


Profielpagina bedrijf. Aangezien het hier om een voorbeeldversie gaat zijn de gegevens in standaardtaal ingevuld. Dit voorbeeld is bedoeld om een idee te geven hoe zo'n pagina eruit zou kunnen zien.  

Wilt u MarketBuy zelf ook proberen klik dan hier om u in te schrijven. De eerste 100 inschrijvingen kunnen gedurende de eerste drie maanden het platform kosteloos testen.

 

Voor meer informatie:
James Mash
MarketBuy
Tel: +44 (0) 7958 638047
Email: James@marketbuy.net 
www.marketbuy.net 

Publicatiedatum: