Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Monoprix test nieuwe bezorgdienst

Australië: onderzoek naar Woolworths wegens te weinig salaris
Woolworths heeft toegegeven te weinig salaris aan zijn werknemers te hebben uitgekeerd. In de afgelopen tien jaar hebben duizenden medewerkers in totaal zoveel als AU$300mln (€184,4mln) aan loon gemist. Woolworths heeft in een verklaring bekend gemaakt dat dat ongeveer 5.700 werknemers bij Woolworths-supermarkten Metro-vestigingen niet betaald zijn conform de regels van de General Retail Industry Award (GRIA). Aan de hand van een intern onderzoek, dat ook andere Woolworths-ketens zoals Big W zal beslaan, kan mogelijk blijken dat dit aantal werknemers nog veel groter is. De meeste onderbetaalde werknemers zijn winkelmanagers.
Bron: abc.net.au 

Frankrijk: Monoprix test nieuwe bezorgdienst
Monoprix experimenteert vanuit een vestiging aan de Champs-Elysées met een nieuwe bezorgdienst. De nieuwe bezorgdienst is volgens Monoprix geïnspireerd door het soort diensten dat wordt aangeboden bij luxe hotels. De dienst komt erop neer dat alle online bestellingen van consumenten in een enkele service worden opgenomen. Dit betekent dat verschillende bestellingen in een keer op het adres worden geleverd. Verder moet de bezorgdienst ervoor zorgen dat als een bepaald product bij de winkel aan de Champs-Elysées niet voor handen is, hiervoor een andere vestiging wordt benaderd. De werknemers die verantwoordelijk zijn voor de bezorging gaan verder recyclebaar verpakkingsmateriaal van de klant mee terug nemen. De nieuwe bezorgdienst is beschikbaar als een klant meer dan €50 aan boodschappen bestelt.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Amazon investeert meer dan 45 mld roepies in India
Amazon.com Inc heeft ongeveer 45mld roepies (€571,4mln geïnvesteerd in Indiase dochterondernemingen. De betreffende dochterondernemingen zijn actief op het gebied van retail, levensmiddelen en betaaldiensten. Amazon heeft niet direct bekend gemaakt waar en hoe het geld wordt gebruikt. India geldt als een mark die nu een enorme opmars maakt. Voor Amazon is dit een van de laatste onontgonnen markten van de wereld. Amazon-oprichter Jeff Bezos heeft aangegeven meer dan $5mld (€4,5mld) in India te willen steken. De voornaamste concurrent in India is Flipkart, dat een dochteronderneming is van Walmart.
Bron: reuters.com 

UK: Tesco installeert zonnepanelen en windmolens
Tesco heeft een overeenkomst voor ene project ondertekend, waarmee de Britse retailer meer gebruik zal maken van groene energie. De energie zal afkomstig zijn van windmolens en zonnepanelen, waarbij de zonnepanelen op daken van Tesco-locaties worden geïnstalleerd. Het bedrijf wil met 2030 voor 100% draaien op duurzame elektriciteit. Ook wil Tesco 90.000 ton aan CO2-uitstoot per jaar besparen. Door het project worden vijf windmolenparken opgezet en bij 187 Tesco-locaties zonnepanelen geïnstalleerd. Het project zal het grootste in zijn soort zijn, dat ooit door een Britse retailer is opgezet. De energie die hierdoor zal worden verkregen komt overeen met het energieverbruik van 140.000 huishoudens.
Bron: kamcity.com 

VK: Asda kondigt loonsverhoging aan
Asda gaat het uurloon volgend jaar iets verhogen. De loonsverhoging komt neer op 18p (€0,21) per uur. Asda is op dit moment in conflict met zijn werknemers wegens nieuwe arbeidscontracten die Asda zijn personeel op wil leggen. Werknemers die weigeren om met het nieuwe arbeidscontract in te stemmen lopen kans om hun baan te verliezen. Volgens vertegenwoordigers van de vakbonden komen hierdoor mogelijk duizenden medewerkers op straat te staan. De loonsverhoging wordt door deze vertegenwoordigers als een rookgordijn gezien. Gary Carter van de vakbond GMB zei dat het ongehoord is dat een salarisverhoging voor april in oktober wordt bekend gemaakt. Volgens Carter laat dit zien dat Asda duidelijk onder druk is komen te staan door de campagne van de GMB.
Bron: theguardian.com 

Australië: Coles meldt kwartaalresultaten
De Australische supermarktgigant Coles Group had in zijn afgelopen kwartaal een minder snelle omzetgroei dan verwacht. Een reden hiervoor is wegens het succes van een marketingprogramma van een concurrent, waarbij speelgoed werd weggegeven. Volgens Coles zijn er echter weer tekenen van herstel te zien, nu het bedrijf zijn marketingstrategie heeft herzien. In de periode van drie maanden tot en met eind september steeg de vergelijkende winkelomzet met slechts 0,1%. In dezelfde periode van vorig jaar stond deze groei nog op 5,1%. In dezelfde periode was sprake van een omzet van AU$7,7mld (€4,7mld). In dezelfde periode van vorig jaar was deze omzet iets lager, met AU$7,6 (€4,67mld). De totale omzet van alle supermarkten, slijterijen, tankstations en buurtwinkels steeg met 1,8% tot AU$8,7mld (€5,4mld).
Bron: reuters.com 

Flipkart India maakt verlies tijdens fiscaal jaar 2019
Ondanks de positieve omzetgroei heeft Flipkart India in zijn afgelopen fiscaal jaar met verlies gedraaid. Flipkart India, dat het groothandelssegment vormt van Flipkart, had een omzet van ongeveer US$4,33mld (€3,9mld). Flipkart Internet, dat een eigen online platform beheert, genereerde een omzet van US$593mln (€533,9mln). Hoewel dit jaar op jaar een toename is van 51%, moest Flipkart Internet ook een totaal verlies toegeven van US$227mln (€204,4mln). Dit verlies is jaar op jaar met 40% toegenomen. De redenen voor deze verliezen zijn de extra investeringen in marketing en het resultaat van een programma waarin aandelen van werknemers werden teruggekocht.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VK: Lidl installeert meer oplaadpunten voor elektrische auto's
Lidl gaat meer oplaadpunten voor elektrische auto's installeren. Voor 2022 wil de keten 300 vestigingen oplaadpunten hebben opgezet. Lidl investeert meer dan £25mln (€28,9mln) ter ondersteuning van een plan van de Britse overheid om de infrastructuur voor elektrische auto's en hybride auto's te verbeteren. Op dit moment zijn er in het Britse winkelnetwerk van Lidl slechts 40 oplaadpunten aanwezig. De oplaadpunten zijn terug te vinden via Lidl-app of de app open Charge. Een oplaadpunt kan een elektrische auto binnen 50 minuten geheel opladen. Ook andere Britse supermarktketens willen meer oplaadpunten implementeren. Morrisons heeft al 50 oplaadpunten ingezet en wil dit aantal in 2020 uitbreiden met nog eens 50 oplaadpunten. Tesco wil met 2022 in totaal 2.400 oplaadpunten bij 600 winkels in bedrijf hebben. Ook Aldi is bezig om steeds meer oplaadpunten bij de eigen parkeerplaatsen in te zetten.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Australië: sterke kwartaalomzet voor Woolworths Group
Woolworths Group had in het afgelopen kwartaal een toename in totale omzet van 7,1% tot AU$15,9mld (€9,8mld). De online omzet steeg met 37,4% tot AU$802 (€492,9mln). De omzet van voedingsmiddelen in Australië nam met 7,8% toe tot $10,7mld (€6,6mld). De vergelijkende winkelomzet wat betreft levensmiddelen steeg met 6,6%. De toename in omzet van deze categorie kwam met name door de succesvolle campagnes voor Lion King Ooshies en Woolworths Discovery Garden. De omzet van levensmiddelen in Nieuw-Zeeland steeg met 4,6% en met 4,8% op like-for-like basis. De omzet van Endeavour Drinks steeg met 4,9%. De Woolworths-keten BIG W had een toename in omzet van 2,6% en van 4,4% wat betreft vergelijkende winkelomzet.
Bron: woolworthsgroup.com.au 

VS: Wegmans opent 101ste winkel in Brooklyn
Wegmans heeft onlangs zijn 101ste winkel geopend in Brooklyn in New York. De keten heeft een geschiedenis van 103 jaar en is mateloos populair in de VS. De nieuwe locatie werd voor het eerst aangekondigd in 2015 en heeft een oppervlak van 6.850 vierkante meter.
Bron: edition.cnn.com 

Amazon maakt AmazonFresh gratis voor Prime-leden
Amazon heeft voor consumenten met een Prime-lidmaatschap de bezorgdienst AmazonFresh gratis gemaakt. Prime-leden kunnen nu zonder bezorgkosten versproducten bestellen bij AmazonFresh, Prime Now en Prime Pantry, mits de bestelling minstens $35 (€31,51) bedraagt. Prime Now levert in bepaalde regio's ook producten van Whole Foods Market. De bestellingen die via AmazonFresh lopen worden bezorgd vanuit speciale distributiecentra van Amazon. Het AmazonFresh-programma is vooral gericht op versproducten als groente en fruit, vlees en eieren, hoewel bestellingen ook kunnen worden gecombineerd met huishoudelijke artikelen of elektronica.
Bron: supermarketnews.com 

Costco is tweede grootste retailer van Canada
Costco is uitgegroeid tot de tweede grootste retailer van Canada. De keten heeft daarmee concurrent Walmart in weten te halen. Volgens analist Amar Singh van Kantar zal Costco in de komende vijf jaar het gat qua omzet tussen het bedrijf en Walmart alleen maar groter maken. "Een van de redenen van het succes van Costco is het succes dat de keten heeft met winkeluitbreidingen. De keten profileert zich nu veel meer als supermarktketen. Tegelijkertijd weet het bedrijf nog steeds een goedkope prijs te hanteren, wat veel Canadese consumenten weten te waarderen."
Bron: delimarketnews.com 

Albertsons maakt persoonlijke boodschappen via kassabonnen mogelijk
Albertsons is een partnerschap aangegaan met het in Chicago gevestigde bedrijf Ecrebo. Ecrebo is gespecialiseerd in marketing en technologie. Albertsons gebruikt de samenwerking om persoonlijke aanbiedingen en andere boodschappen via kassabonnen mogelijk te maken. Het systeem van Ecrebo dat hiervoor wordt gebruikt heet OnPoint Total Receipt Marketing. Het systeem wordt specifiek gebruikt voor consumenten die zich hebben aangesloten bij het klantenprogramma van Albertsons, Just for U. Het systeem wordt bij 2.200 vestigingen verspreid over de VS toegepast.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Kroger werkt met postbezorgers UPS, USPS en FedEx
Kroger is een samenwerkingsverband aangegaan met de postbezorgers UPS, USPS en FedEx. De samenwerking wordt onder andere gebruikt om afhaaldiensten bij Kroger op te zetten. De gecombineerde dienstverlening heet Kroger Package Services (KPS) en zal in 2019 al bij ongeveer 220 winkels beschikbaar zijn. De VS kent op dit moment een sterke opkomst op het gebied van pakketbezorging. In het afgelopen jaar werden meer dan 12,5 miljard pakketten bezorgd. Ten opzichte van het jaar ervoor is dat een toename van 8%.
Bron: businessinsider.in 

Publicatiedatum: