Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Casino wil van Géant-hypermarkten af

Italië: "Auchan overname complexer dan verwacht" aldus Conad
De CEO van de Italiaanse retailer Conad, Francesco Pugliese, heeft toegegeven dat de overname van de Italiaanse tak van Auchan complexer is dan aanvankelijk werd gedacht. Met name het overleg met de vakbonden maakt een overname moeilijker dan verwacht. Volgens Pugliese is retail een lokale vorm van onderneming, wat voor een deel verklaart waarom het Franse bedrijf zoveel moeite had met de Italiaanse markt. Volgens de directeur is het Franse retailmodel zoals dit wordt gehanteerd door ketens als Auchan en Carrefour niet geschikt voor Italië, omdat deze modellen niet altijd goed rekening houden met lokale omstandigheden.
Bron: esmmagazine.com 

Lidl opent twee winkels in Servië
Lidl is van plan om op 7 november twee nieuwe winkels in Servië te openen. De nieuwe winkels komen te staan in Belgrado en Novi Sad. Met de nieuwe locaties komt het totale netwerk in Servië van Lidl te staan op 35 filialen. De winkel in Belgrado wordt de tiende in deze stad.
Bron: seenews.com 

VAE: Grandiose opent supermarkt in winkelcentrum in Dubai
Grandiose, een snel groeiende supermarktketen van het in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde conglomeraat Ghassan Aboud Group, gaat een nieuwe vestiging openen bij een uitbreiding van de Dubai Mall. Op de dag van opening krijgen de eerste 100 klanten een gratis herbruikbare boodschappentas met gratis proefmonsters en andere exclusieve producten. De Dubai Mall Zabeel Expansion is een bouwproject voor een complex dat negen verdiepingen gaat krijgen. Het project bevindt zich naast een van de grootste winkelcentra ter wereld, waarmee het door middel van een brug met een lengte van 200 meter is verbonden. De Grandiose-supermarkt zal de belangrijkste retailer in de uitbreiding zijn.
Bron: zawya.com 

Rusland: minder like-for-like-omzet voor Lenta in derde kwartaal
De Russische retailer Lenta had in zijn derde kwartaal een afname in like-for-like-omzet van 0,5%. Het like-for-like winkelverkeer daalde in dezelfde periode met 2,0%, hoewel de gemiddelde transactie per klant met 1,5% in waarde steeg. De totale omzet daalde in het derde kwartaal met 0,4% tot RUB100,4mld (€1,42mld). Het retailsegment van Lenta steeg met 2,9% in omzet, terwijl het groothandelssegment met 55% daalde.
Bron: esmmagazine.com 

Carrefour breidt in 2020 uit in Oezbekistan
De Carrefour-franchisenemer Majid Al Futtaim (MAF) heeft aangekondigd in 2020 zijn eerste Carrefour-locatie in Oezbekistan te openen. Naar eigen zeggen is MAF de eerste internationale retailer die de markt van Oezbekistan op gaat. De retailgroep is van plan om voor het einde van 2021 zeven winkels te openen. In 2020 worden drie supermarkten en een hypermarkt geopend. In het jaar erop wordt dit aantal uitgebreid met twee supermarkten en een tweede hypermarkt. In totaal verkrijgt MAF 17.400 vierkante meter aan winkelruimte in Oezbekistan. Voordat de uitbreidingen werden aangekondigd heeft MAF een overeenkomst getekend met het grootste particuliere bedrijf van Oezbekistan, de AKFA Group, dat verantwoordelijk is voor de winkelruimtes die MAF wil gebruiken.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Colruyt koopt Franse robots
De Belgische supermarktketen Colruyt heeft een minderheidsbelang genomen in de Franse startup Scallog. Scallog is gespecialiseerd in de ontwikkeling van robots voor de logistieke sector. Colruyt hoopt de technologie van het bedrijf te gebruiken voor de ontwikkeling van toepassingen, die in de toekomst kunnen worden gebruikt. De robots van Scallog helpen werknemers bij orderpicken in logistieke centra. Sommige grote bedrijven zoals Airbus, Decatlon en L'Oréal maken al gebruik van Scallog-robots. Volgens CEO Jef Colruyt zijn de sterke punten van Scallog onder andere de capaciteiten voor innovatie, de expertise van de werknemers en de schaalbaarheid van de technologie.
Bron: retaildetail.eu 

Zweden: Axfood heeft toename in netto kwartaalomzet van 5,7%
De Zweedse keten Axfood had in zijn derde kwartaal een omzetgroei van 5,7% tot SEK 12,73mld (€1,19mld). De winst steeg in dezelfde periode met 15,4%, terwijl het winstmarge op 5,6% stond. Volgens Axfood komt het sterke resultaat voor een deel door de implementatie van de nieuwe boekhoudstandaard IFRS16. Door deze nieuwe standaard kon er SEK 43mln (€4,0mln) extra worden geboekt en nam het winstmarge met 03 percentagepunt toe. De retailomzet in fysieke winkels steeg verder met 6,7%, terwijl de online omzet met 38% toenam.
Bron: esmmagazine.com 

Frankrijk: Casino wil van Géant-hypermarkten af
De Franse retailgroep Casino wil zijn schulden verlichten door onder andere in zijn hypermarktketen Géant te desinvesteren. De groep heeft nu mogelijk een geïnteresseerde partij voor overname gevonden in de vorm van E.Leclerc. Casino en E.Leclerc zijn nu in overleg voor de overname van driekwart van Géant. Mogelijk neemt het bedrijf van Michel-Édouard Leclerc voor meer dan €1,5mld meer dan 60 hypermarkten over. Casino zou de overige 20 hypermarkten in het zuidoosten van Frankrijk in bezit houden. Onder deze 20 locaties bevindt zich ook een winkel in Annemasse, vlakbij de Zwitserse grens. Deze specifieke locatie geldt als de meest succesvolle Géant-vestiging in het netwerk. Als het daadwerkelijk tot een overeenkomst komt, versterkt E.Leclerc zijn positie als marktleider in Frankrijk. De retailgroep heeft nu al een marktaandeel van bijna 22%. Enige overeenkomsten zullen echter wel eerst moeten worden goedgekeurd door de Franse mededingingsautoriteit.
Bron: retaildetail.eu 

VK: "Minder voedselverspilling mogelijk dankzij AI-tech"
Kunstmatige intelligentie (AI) en technologie gebaseerd op machinaal leren (ML) kunnen ervoor zorgen dat de acht grootste supermarktketens van het Verenigd Koninkrijk voor £144mln (€166,3mln) minder aan voedsel weggooien. Dat zeggen analisten van het IT-bedrijf Blue Yonder. Volgens het bedrijf kunnen grote ketens door middel van AI en machinaal leren per jaar gemiddeld 7 ton aan voedselafval besparen. Dankzij AI en ML kunnen retailers slimmere keuzes maken op basis van statistieken vanuit de gehele leveringsketen. Goede interpretaties van deze statistieken maken het mogelijk dat de balans in de inventaris van supermarkten wordt geoptimaliseerd. In de ideale situatie is er dan genoeg op voorraad om aan de vraag van de klant te voldoen, maar is er ook niet teveel, zodat onnodige verspilling wordt vermeden.
Bron: retailtimes.co.uk 

Japan en Zuid-Korea concurreren tegen elkaar in Vietnam
De Vietnamese supermarktsector is het toneel van een felle concurrentiestrijd tussen Zuid-Koreaanse en Japanse retailers. Volgens de Korea Trade-Investment Promotion Agency laat de retailsector van Vietnam snelle groei zien. Het jaarlijkse groeitempo in de periode van 2013 tot 2018 kwam neer op 10,9%. De sector wordt in alle marktsegmenten gedomineerd door Zuid-Koreaanse en Japanse bedrijven, onder andere wat betreft buurtwinkels, warenhuizen en online retail. De Zuid-Koreaanse Lotte Group is sinds 2008 actief in Vietnam en heeft tot nu toe US$390mln (€351,1mln) geïnvesteerd. De groep heeft 14 winkelcentra, een warenhuis en twee belastingvrije winkels. De directe Japanse concurrent Aeon kwam in 2011 op de Vietnamese markt met een kapitaal van $190mln (€171,1mln). Sindsdien heeft het bedrijf zich met name gericht op de stadscentra van Ho Chi Minh-stad, Hanoi en Binh Dương. Naast Aeon zijn ook Japanse bedrijven als 7-Eleven en Fuji Mart actief in het land.
Bron: insideretail.asia 

Qatar: Lulu Hypermarket krijgt onderscheiding voor duurzaamheid
Lulu Hypermarket Qatar heeft de "Sustainability Award 2019" gekregen. De retailgroep krijgt de onderscheiding voor zijn voortdurende inspanningen voor duurzaamheid. Lulu-directeur Mohamed Althaf kreeg de onderscheiding in ontvangst van de minister van gemeenschapsbestuur en milieu van Qatar, Abdullah bin Abdulaziz bin Turki Al-Subaie tijdens de Qatar Sustainability Summit 2019.
Bron: thepeninsulaqatar.com 

China: Dada-JD Daojia is 57ste "global unicorn" ter wereld
Het Hurun-onderzoeksinstituut heeft in oktober zijn eerste Hurun Global Unicorn List gepubliceerd. De lijst is een index van zogeheten "unicorns", oftewel eenhoorns. Dit zijn startups in de tech-sector die na 2000 zijn opgezet en een waarde hebben van minstens $1mld (€900mln). In totaal vond Hurun 494 internationale bedrijven die zich volgens deze definitie een "unicorn" mochten noemen. Deze bedrijven zijn verspreid over 24 landen en 118 steden. De gemiddelde global unicorn is zeven jaar geleden opgericht en heeft een waarde van $3,4mld (€3,1mld). Dada-JD Daojia, een Chinese marktleider op het gebied van logistiek en e-commerce, staat op 57ste positie in deze index. In de categorie voor logistieke bedrijven staat Dada-JD Daojia zelfs op de zesde plek.
Bron: prnewswire.com 

VS: Whole Foods Co-op laat klanten betalen voor papieren zakken
Klanten bij Whole Foods Co-op zullen binnenkort moeten betalen voor papieren zakken. De winkel gaat per 1 januari 5 dollarcent voor een papieren zak vragen. Co-op hoopt dat op deze manier papieren afval wordt tegengegaan en zo meer voordeel wordt behaald voor duurzaamheid.
Bron: cbs3duluth.com 

VS: Topco en Mastercard gebruiken blockchain voor levensmiddelen
Nu steeds meer consumenten willen weten waar hun voedsel vandaan komt, heeft Topco door middel van een samenwerking met Mastercard een oplossing op basis van blockchaintechnologie gevonden. Winkels die bij Topco zijn aangesloten kunnen gebruik maken van de op blockchain-technologie gebaseerde Provenance Solution van Mastercard. Deze oplossing werkt met het traceersysteem Wholechain van Envisible, zodat het gehele leveringstraject van bepaalde producten kan worden ingezien. De eerste bij Topco aangesloten winkel die van het systeem gebruik maakt is Food City in het zuidoosten van de VS. Producten die op deze manier meer duidelijke informatie over de herkomst verschaffen zijn onder andere vissoorten als zalm. 
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Whole Foods opent vier nieuwe winkels in november
In het begin van november worden vier nieuwe Whole Foods-vestigingen geopend. Daarmee komt de keten op het snelste tempo aan winkeluitbreidingen, sinds Whole Foods in augustus 2017 werd overgenomen voor Amazon. Op 6 en 7 november worden de winkels geopend in Parsippany in New Jersey, Tempe in Arizona,  South Lake Tahoe in Nevada en in Houston. De winkels verschillen in grootte van 2.600 tot 3.700 vierkante meter. Eerder dit jaar werden 14 nieuwe locaties geopend, waarmee aan het eind van oktober het totaal aantal winkels op 505 stond.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: