Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Richard Uijtdewillegen, Jasper van der Sandt en Miguel Peragón (Aartsen):

"Met UNO kunnen we meerwaarde creëren richting onze klanten en Spaanse afladers"

Tholen - Vrijwel het complete Spaanse AGF-assortiment is vandaag de dag beschikbaar onder het UNO-merk, dat Aartsen tien jaar geleden introduceerde. Van mandarijnen tot komkommers en van artisjokken tot cherimoya's verpakt de importeur in Breda onder het UNO-merk, maar dan wel altijd de crème de la crème van de Spaanse handel.

"Inmiddels is UNO dan ook een gevestigde naam, niet alleen bij onze Nederlandse klanten, maar ook in het buitenland via de Nederlandse exporteurs die wij bedienen. Ook kunnen we met UNO meerwaarde creëren richting onze afladers. Dit zijn vaak gerenommeerde bedrijven waar we al jaren mee werken. Zij passen hun lijn aan om hun producten in UNO te verpakken en kunnen hierdoor ook terecht een meerprijs verwachten. UNO verkoopt nou eenmaal makkelijker dan een ABC-merk", vertelt Richard Uijtdewillegen.

Merkenbeleid
"Het merkenbeleid, dat bij ons altijd gelinkt is aan het land van herkomst van de producten, is een belangrijk onderdeel van onze strategie. Mensen komen erop terug. Aartsen doet pertinent geen re-export. Daardoor zijn veel exporteurs in Nederland dagelijks klant bij ons. Zij weten dat we nooit zelf zullen gaan exporteren. Met UNO zullen ze dan ook geen concurrentie hebben vanuit Spanje of Aartsen", betoogt Richard, die samen met Jasper van der Sandt en Miguel Peragón verantwoordelijk is voor de Spaanse import. Ze blikken gezamenlijk vooruit op het Spaanse seizoen.


Het Spanje-team van Aartsen: Richard Uijtdewillegen, Jasper van der Sandt en Miguel Peragón

"Het citrusseizoen is compleet anders gestart dan vorig jaar. Toen was er veel te veel product. Dit jaar blijft met name de aanvoer van mandarijnen fors achter. Leveranciers spreken van 30-40% minder volume dan vorig jaar", vertelt Richard. "Sinaasappelen, citroenen en grapefruit zullen er wel voldoende zijn. Voor mandarijnen verwacht ik dan ook niet dat de prijzen meer zullen dalen. Overigens hebben de telers die hogere prijzen ook hard nodig. De vraag begint goed op gang te komen en het overzeese citrus is grotendeels van de markt. Al met al zien de vooruitzichten er goed uit."

De gevolgen van het noodweer dat Spanje in september teisterde, lijkt beperkte gevolgen te hebben op de groentenaanvoer. "Met name de bladgroenten zijn getroffen, maar die komen in het vroege seizoen niet uit Campo Cartagena, maar vooral vanuit Granada en Albacete. In het teeltgebied in Murcia, waar de meeste regen is gevallen, had men nog niet of net geplant, waardoor men weer opnieuw kon planten. Dit levert dus wel een gaatje in de aanvoer op, maar het heeft geen onoverkomelijke gevolgen", vertelt Jasper.

"Kaki's zullen er dit jaar voldoende zijn. De afgelopen jaren is er vrij abrupt overgeschakeld van de citrus- op de kakiteelt en hetzelfde gebeurt nu bij de avocado's, waardoor de vraag is of er hiermee ook geen overaanbodsituatie ontstaat", vertelt Richard. Het Spaanse kasgroentenseizoen kende een lastige start, maar dat is volgens de importeur niet ongebruikelijk voor de tijd van het jaar. "Het Noord-Europese seizoen is vrij lang doorgegaan en dat zorgde voor de nodige overlap. Nu de temperaturen hier lager worden, zal de Nederlandse aanvoer in november snel afnemen en zie ik de markt snel opleven."

In het algemeen ziet hij de Spaanse tuinbouw in rap tempo professionaliseren. "Je ziet dezelfde tendens, die ook in Nederland al jaren gaande is. De kleinere bedrijven houden ermee op en de grotere bedrijven worden groter en professioneler. De tijd van het produceren om te produceren is echt voorbij."

Spaanse specialiteiten
Miguel Peragón is alweer enige tijd een vaste kracht in het Spanje-team van de commerciële afdeling. Naast Richard, die zich vooral richt op het citrus, fruit en kasgroenten en Jasper die verantwoordelijk is voor de vollegrondsgroentenimport vanuit Murcia, zal Miguel vooral de import van de vollegrondsgroenten in het gebied rond Cadiz en de import van specialiteiten ter hand nemen. Onlangs werd al een bezoek gebracht aan het gebied rond Albacete om te kijken of het Spaanse importpakket uitgebreid kan worden met producten als uien, knoflook en late meloenen.

"Door de klimaatveranderingen worden er ook steeds meer exoten in Spanje geteeld. Avocado's en mango's worden al een tijdje geteeld, maar ook producten als papaya's, cherimoya's, walnoten en kweeperen worden meer gevraagd. Wij doen veel proeven om te kijken welke producten een interessante aanvulling zijn op ons assortiment. Vaak zijn dit geen grote producten, maar bij elkaar opgeteld is het een interessant volume en de concurrentie is minder groot dan bij een kist ijsbergsla of komkommers", constateert Miguel.

Frezz
Tot slot onthult het Spaanse team nog een nieuwtje, namelijk dat Aartsen vanaf dit jaar ook zal starten met het aanbieden van biologisch product. "Jarenlang hebben we dit afgehouden, maar we zien de vraag van onze klanten en ook het aanbod toenemen. Daarom hebben we het nieuwe merk Frezz ontwikkeld, waarin we het biologisch aanbod vanuit meerdere landen samenbrengen. We starten dit merk vanuit het oogpunt van de aflader. Heeft hij een speciaal biologisch product, dan willen we het graag onder Frezz opstarten", besluit Richard.

Voor meer informatie:
Richard Uijtdewillegen
Aartsen
Tel: +31 (0)76 - 52 48 106
Fax: +31 (0)76 - 52 21 247
richard.uijtdewillegen@aartsen.com
www.aartsen.com