Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Arjen Bouma, Gilad Produce:

"Het was een slecht seizoen voor de jalapeno pepers"

Tholen - Het Nederlands seizoen rode, groene en gele pepers is redelijk verlopen bij Gilad Produce in De Lier. “Voor de jalapeno pepers was het echter een slecht jaar”, vertelt Arjen Bouma. “Dit kwam met name door areaaluitbreiding in Nederland en de import uit Spanje, die langer doorging dan normaal. Vanuit onze eigen teelt hebben we de donkergroene jalapeno die we vermarkten als de Black Bullet. Deze heeft zich hier iets aan kunnen onttrekken, maar door het grote aanbod groene jalapeno pepers was het geen goed seizoen.”


Teler Aad Hendriks, die momenteel de Kilimanjaro beklimt

Goed seizoen of niet, de Black Bullet blijft volgens Arjen populair. “Deze populariteit laat zien dat er, ondanks de areaalvergroting van de groene jalapeno pepers, nog steeds vraag is naar speciale pepers.” Gilad Produce is de enige die de Black Bullet jalapeno als merk in de markt zet. “We merken dat klanten graag ons label willen om zich te onderscheiden op de markt.”

Op het moment is er volgens de verkoper nog weinig importproduct op de markt. “We verwachten dat dit pas de derde of vierde van november gaat beginnen. Deze import komt voornamelijk uit Spanje. Zelf exporteren we samen met de Nederlandse exporteur. Onze pepers gaan eigenlijk overal naartoe: retail, groothandelaren, horeca, noem het maar op.”

Groei in verwerking
Arjen ziet dat niet alleen de consumptie van hete pepers toeneemt, maar ook de verwerking ervan. “De verwerking van pepers neemt een enorme vlucht. Pepers worden met name gebruikt als natuurlijke smaakversterker in sauzen. De markt richt zich steeds meer op gezondheid, niet alleen in convenience goederen maar ook in pepers.”

Bio-pepers
Deze toenemende focus op gezondheid vertaalt zich ook naar bio-pepers. “Bio-pepers zijn geen grote markt, maar wel opkomend. We bieden via onze partners zelf ook biologische pepers aan. Ik verwacht niet dat ze dezelfde volumes gaan innemen als de gangbaar geteelde pepers, maar er is op dit moment zeker vraag naar. Supermarkten bieden steeds meer bio-producten aan in hun groentenschap en daar vallen pepers natuurlijk ook onder.”

Voor meer informatie:
Arjen Bouma
Gilad Produce
T: +31 174 – 518530
M: +31 6 – 15956003
E: bouma@giladproduce.nl 
www.giladproduce.nl