CO-CEO Marc Zwaaneveld (Greenyard)

"Ik ben blij met de omvang van dit bedrijf”

Tholen - Onlangs maakte Greenyard een nieuw partnerschap bekend met de Duitse retailer Rewe Group. De dit jaar aangestelde Co-CEO Marc Zwaaneveld verbloemt in een uitgebreid interview in Vakblad Primeur dat vandaag verschijnt, de financiële situatie van Greenyard niet, maar ziet volop perspectief voor de toekomst. “We hebben fouten gemaakt, maar het feit dat in het slechtste jaar ooit van Greenyard na Carrefour en Delhaize ook REWE Group deze overeenkomst tekent, zegt ook dat we een uitgelezen partij zijn om dit revolutionaire model in de markt te introduceren.”

Kunt u aangeven wat u bij Greenyard aantrof. U bent tenslotte niet voor niets aangetrokken.
 Wat ik aantrof, was een ongelofelijk betrokken management met een enorme visie op de markt. Zij hadden heel veel waargemaakt, maar ik zag ook al snel dat men te weinig tijd had besteed aan het runnen van de business. Consolideren, integreren, zeker stellen, nieuwe structuren bouwen en dan weer doorgroeien: dat is te weinig gedaan. Maar doe je dat teveel, dan had je weer niet zo kunnen groeien. Mensen oordelen erg makkelijk achteraf. Als je niet durft te ondernemen, had je dit concern ook niet kunnen bouwen.

Maar is de groei dan niet te overhaast geweest?
Nee, die groei helpt ons succesvol te zijn. Alleen had men de groei tegelijkertijd iets beter moeten structureren. Dat legt de lat nog hoger. Alleen is dat verdraaid lastig. Het is niet iets dat men zomaar even vergeten is. Maar de profielen van de mensen gericht om de business te laten groeien hadden misschien de overhand ten opzichte van de mensen die dat organiseerden. Ik wil daar niet te lang meer bij stil staan. Ik ben namelijk ook wel blij met de omvang van het bedrijf. We hebben hierdoor een enorme potentie.

Wat ziet u als belangrijkste oorzaak van de financiële crisissituatie waarin Greenyard is terecht gekomen?
Daar is niet één oorzaak voor aan te wijzen. De wet van Murphy trad in werking. Allereerst hadden we de Listeria-uitbraak in de Hongaarse diepvriesfabriek. Daarnaast hadden we te maken met de aanhoudende droogte, die we vervolgens niet goed genoeg hebben kunnen doorrekenen in de markt. Ook kwam er een enorme concurrentie richting Greenyard op gang, omdat ook in de markt doordrong dat we bezig waren met die partnermodellen. Dat heeft disruptief gewerkt en veel pijn gedaan, ook al zie je nu dat men het niet heeft tegen kunnen houden. Tot slot hebben we zelf dingen gewoon niet goed gedaan, daar willen we ook de hand voor in eigen boezem steken. Al die zaken bij elkaar hebben ertoe geleid dat we in deze slechte financiële situatie zijn terecht gekomen. We wisten ook dat we door een moeilijke periode heen moesten als we ons model zouden veranderen. Als we dat niet hadden gedaan, hadden we weliswaar minder pijn geleden, maar dan hadden we deze deals ook niet kunnen sluiten.

Wat verwacht u van deze deals voor de toekomst?
Met deze partnerships verwacht ik dat we voor telers een enorm aantrekkelijke afnemer zijn, omdat we veel meer zekerheid van leveren en betalen kunnen geven. Daarnaast kunnen we een interessante partner zijn voor andere handelsbedrijven in deze sector. Ik hoop dat het feit dat we sinds januari al onze rekeningen keurig betaald hebben hen het nodige vertrouwen heeft gegeven. Gelukkig zijn er veel partijen die ons de achterliggende maanden gesteund hebben en daar dank ik ze hartelijk voor. Ben je onze vriend in slechte tijden, dan ben je onze dubbele vriend in goede tijden!"

Het hele interview lezen? Neem nu een abonnement op Primeur en wij sturen je het oktober-nummer nog toe.

Klik hier voor het persbericht dat Greenyard vandaag uitstuurde over het verhogen van de winstverwachting. 

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven