"Edamame zou binnen enkele jaren een trendproduct kunnen worden"

Peulvruchten zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden in de Duitse handel: de behoefte aan verse producten uit lokale teelt stijgt dan ook. In opdracht van Rewe heeft het traditionele bedrijf  Kiening uit München dit jaar voor het eerste besloten om de exotische bonensoort Edamame te telen. Aan het einde van het verkoopseizoen trekt bedrijfseigenaar Georg Kiening jr. een positieve balans.


Verpakte Edamame-bonen

Het familiebedrijf Kiening wijdt zich reeds sinds vele jaren aan de teelt van exotische groenten, zowel in de volle grond als in de kas. Supermarktconcern Rewe wilde haar Beierse klanten graag verse Edamame uit lokale teelt ter beschikking stellen en wendde zich tot de innovatieve telersfamilie. "We hebben daaropvolgend het zaaigoed bij deskundige Fabian von Beesten van Garten Soja besteld. Eind april hebben we gezaaid, eind augustus konden we de bonen uit de volle grond oogsten. Inmiddels zijn we reeds compleet uitverkocht“, zegt Georg Kiening jr over het seizoensverloop van dit jaar.

Kwetsbaar maar interessant handelsproduct
De Edamame werd tot nu toe overwegend als diepvriesproduct geïmporteerd of als nicheproduct op weekmarkten verhandeld. Pogingen om het kwetsbare product voor de versmarkt te telen en verpakt te verkopen werden nog niet eerder gedaan. "De Edamame is weliswaar niet zeer gevoelig voor ongedierte. We hadden echter grote problemen met hazen. Die hebben in één nacht circa 1.000 m² weggevreten, waarna we de rest met netten hebben afgedekt." Desalniettemin is de balans aan het einde van het verkoopseizoen ronduit positief: "Het product is qua prijs zeer interessant en wordt voor circa 3,90 euro per schaaltje van 300 gram verkocht. De teeltkosten kunnen daarmee net gedekt worden."


Georg Kiening sr. runt de groothandelsstand op de groothandelsmarkt in München. 

Over de huidige interesse is de ambitieuze teler nog niet helemaal tevreden: het leeuwendeel van de oogst wordt in schaaltjes van 300 gram via de lokale retail verkocht, de rest belandt ofwel op de groothandel of in de boerderijwinkel van de familie Kiening. "De belangstelling is er wel, maar er is nog wel overtuigingswerk voorhanden. Ik zou me echter voor kunnen stellen dat het in de komende twee tot drie jaar een trendproduct wordt. De omvang van deze opwaartse trend is echter ook sterk van de media afhankelijk of zij het product de hemel in prijzen of hun afschuw erover uitspreken.“

Hogere marges bij nicheproducten
In de belangrijkste Beierse teeltgebieden werd in de afgelopen jaren de teelt van veel nieuwe producten getest. De familie Kiening hoort tot de teeltpioniers in de omgeving van München en heeft deze marktniche vroeg voor zich herkend: "Bij de gebruikelijke groenten zijn de winstmarges relatief klein vanwege het continue overaanbod op de markt. Daarom proberen de lokale tuinders een goede niche te vinden", zegt Georg afsluitend. 

Voor meer informatie:
Gemüsebau Kiening GbR.
Inh. Georg Kiening
Bajuwarenstraße 6
Karlsfeld
+49 8131 25055
gkiening@gmx.de  
www.kiening-gemuese.de/betrieb/    


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven