Spaanse AMC is €1,2 mld waard

De gebroeders Álvaro en Antonio Muñoz beheren een conglomeraat van bedrijven in Murcia onder de paraplu van AMC, dat een jaaromzet van €1,2 mld heeft en bewerkte AGF en bloemen afzet op zowel de Spaanse als internationale markt. Ze veredelen en patenteren planten die ze aan andere telers in licentie geven. Een aantal daarvan wordt op hun eigen areaal van 3.250 hectare geteeld.  De broers zijn zonen van zakenman Antonio Muñoz Armero, één van de eerste exporteurs die ten tijde van dictator Franco producten naar landen achter het IJzeren Gordijn exporteerde. 

Ongeveer 400 telers in 16 verschillende landen, variërend van de VS tot aan Israël, telen de rassen van AMC op nog eens 25.000 hectare. De citrus-, kaki- en granaatappelrassen van het bedrijf worden op beide halfronden geteeld om supermarktketens een jaarronde aanvoer te kunnen garanderen. Tijdens het piekseizoen groeit het personeelsbestand van 2.400 naar 5.700 mensen. 

Het bedrijf bestaat uit twee divisies. De divisie sappen en bewerkte groenten, die wordt geleid door Antonio (AMC Natural Drinks) en de divisie versproducten, onder leiding van Álvaro (AMC Fresh).

"Iedere divisie heeft zijn eigen bestaansrecht. Mijn omzet van verse AGF bedraagt bijna een miljard. We groeien gemiddeld met zo'n 6% tot 7% per jaar maar dit jaar zal onze groei 21% bedragen," vertelt Álvero.

Het bedrijf maakt geen cijfers bekend over haar nettowinst of schulden maar haar innovatiecentrum in Cabezo de Torres (Murcia) laat een sterke groei in het druivensegment zien. Al twintig jaar investeert het bedrijf in de ontwikkeling van een lijn biologische druivenrassen, die pas sinds 2012 winstgevend is.

Klik hier om het hele artikel te lezen.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven