Johannes Janssen (AGF-Holland): "Met deze verpakkingen kan supermarkt duurzaamheidsslag maken"

Johannes: plasticvrije verpakkingslijn voor de hele AGF-afdeling

Tholen - Plasticreductie in de retail is een hot item. "Supermarktondernemers en groentechefs komen met veel vragen naar ons toe", vertelt Johannes Janssen van AGF-Holland. "Nu zijn wij zeker geen activisten, maar we vinden vanuit onze achtergrond wel dat we een verantwoordelijkheid hebben om netjes met de aarde om te gaan. Daarom hebben we ervoor gekozen om onze groenten en fruit in een natuurlijk jasje te steken. De tijd is rijp voor een 'puur natuur-verpakking' met een duurzame aantrekkingskracht."

Breed concept
Vandaar dat de groothandelaar nu een lijn mandjes, schalen en banderols van speciaal ontwikkeld natuurkarton op de markt brengt, waarvan het materiaal 100% biologisch afbreekbaar is. "Appelen en peren op een kartonnen schaaltje zijn al beschikbaar, maar die vertegenwoordigen slechts een beperkt aandeel op de AGF-afdeling. Voor producten als aardbeien, mandarijnen en sinaasappelen is er gewoon nog geen milieuvriendelijk alternatief. De kracht van dit concept is dat het op het grootste gedeelte van de AGF-afdeling toegepast kan worden, van aardbeien tot hardfruit en van mandarijnen tot tomaten."

De verpakkingen zijn gemaakt van ongebleekt, lichtgewicht bio-papier. Het materiaal van deze natuurverpakking is 100% biologisch afbreekbaar. Dit materiaal kan wel tot zeven keer worden gerecycled", vertelt de AGF-handelaar. Het zuiver natuurkarton is gewonnen uit duurzame houtkap, dat de kwaliteit van groenten en fruit volledig intact laat.

De Johannes-manden en schalen zijn in allerlei formaten, van klein tot groot, de handgrepen zijn stevig en maken ook de grotere maten tot een handzaam, op stapelbaar, praktisch en opvallend product.

"Ze zijn echt ontwikkeld om producten optimaal te verpakken. We hebben onze fantasie de vrije loop gelaten en hebben samen met een verpakker deze nieuwe verpakkingen ontwikkeld met een optimistische uitstraling."

De verpakkingslijn heeft de historische naam Johannes meegekregen. "Mijn overgrootvader Derk Johannes en opa Johannes haalden negentig jaar geleden al hun fruit uit de Betuwe en groenten uit de Koekoekspolder en de veiling in IJsselmuiden", vertelt Johannes Junior.

"Onder mijn vader Johan groeide het bedrijf uit tot één van de grootste marktverkopers van Nederland. Zelf ben ik van jongs af aan betrokken bij het bedrijf en vorm ik met mijn vader het groene hart van verpakkingslijn Johannes en de Groothandel AGF-Holland. Wij delen samen de droom om ons bedrijf nog dichter bij de natuur te brengen en hebben zo deze langgekoesterde ‘cradle to cradle’ verpakkingslijn ontwikkeld, die zijn oorsprong vindt in het gedachtengoed van meerdere generaties."

Cradle to cradle
"Met deze natuurlijke verpakkingen kun je de klant echt helpen snel en eenvoudig een bewuste keuze te maken. Ik denk dat we erin geslaagd zijn de verpakkingen een frisse uitstraling te geven. We verwachten dan ook dat deze verpakkingen aan zullen slaan, want iedereen is laaiend enthousiast."

"Met deze cradle to cradle’ verpakkingslijn werken we stapje voor stapje aan een plasticvrije toekomst. Voor alle nieuwe generaties die net zo willen genieten van al het puurs dat de natuur ons te bieden heeft", besluit Johannes.

Voor meer informatie:
Johannes Janssen
AGF-Holland
De Weijert 26
8325 EM Vollenhove
T: +31(0)527 224 950
info@johannes.nl
www.johannes.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven