Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Handelsketen moet bijdragen aan meerkosten Planetproof

HAK wil duurzame telers beter betalen

Telers die investeren in duurzame teelt, moeten daarvoor financieel gecompenseerd worden door alle schakels in de handelsketen. Deze boodschap maakt groenten- en peulvruchtenfabrikant HAK vandaag bekend. In navolging hiervan ontvangt minister Schouten deze week van HAK de allereerste pot rode kool die ‘On the way to PlanetProof’ is gecertificeerd en dus op duurzamere wijze is geteeld en verwerkt. 


De telers Wim en Johannes Straver, van landbouwcorporatie CIGTA, uit Almkerk

Telers die volgens de beginselen van On the way to PlanetProof hun groenten telen, moeten daarvoor extra kosten maken. Die meerkosten verschillen per gewas, maar bedragen voor PlanetProof rode kool zo’n 10%. HAK vergoedt deze kosten nu al aan de telers, maar is van mening dat die door de handelsketen als geheel gedragen moeten worden. Het bedrijf wil daar de komende tijd voor gaan pleiten bij al haar handelspartners en de koepels waarin het actief is.

Adri den Dekker, inkoopdirecteur van HAK, vindt het logisch dat de hele keten meebetaalt: "Het kan niet zo zijn dat enkel de boeren moeten opdraaien voor de kosten van het betere en meer weerbare milieu dat bewuste consumenten, bedrijfsleven en politiek voor ogen hebben."


Wim en Johannes Straver en Adri den Dekker 

Consument hoort mee te betalen
“Als we de meerkosten van On the way to PlanetProof willen spreiden over iedere schakel in de handelsketen zal ook de consument een deel moeten dragen. Dat kan betekenen dat deze iets meer gaat betalen voor een pot met duurzamer geteelde rode kool met een positieve milieu impact. Dat lijkt me redelijk en billijk, hoewel de supermarkten natuurlijk de uiteindelijke consumentenprijs bepalen. Daar gaan wij niet over”, aldus Adri.

Wat volgens hem meespeelt is dat Nederlanders niet alleen onderaan bungelen op de Europese lijstjes van dagelijkse groentenconsumptie, maar ook in verhouding erg weinig uitgeven aan voedsel. “Gemiddeld is dat minder dan 11% van ons inkomen. We moeten echt gaan inzien dat we op de bodem zijn gekomen van wat voedsel mag kosten. Het besef dat gezonde en duurzame voeding z’n prijs heeft, mag wat ons betreft veel hoger op de maatschappelijke agenda”, aldus Adri.

Volgens de betrokken rode kooltelers Wim en Johannes Straver, van landbouwcorporatie CIGTA, draait On the way to PlanetProof eerst en vooral om een gezondere bodem. "Alles begint bij de bodem", vertelt Wim. "Dit is misschien wel ons grootste kapitaal en daarom een belangrijk aandachtsgebied binnen de PlanetProof systematiek. Een sterke weerbare bodem geeft immers een sterker gewas dat minder last heeft van ziektes en plagen en heeft dus ook minder gewasbeschermingsmiddelen nodig."

Biologisch versus On the way to PlanetProof
Vader en zoon Straver benadrukken dat On the way to PlanetProof teelt wel meer inspanningen vergt dan traditionele teelt, al was het maar vanwege de moeite die moet worden gestoken in administratie en transparante vastlegging. “Je moet aan tal van eisen voldoen, een milieubeleidsplan opstellen en allerlei rapportages bijhouden. Deze rapportages worden gecontroleerd door een onafhankelijke instantie. Daarnaast kun je ook nog eens te maken krijgen met onaangekondigde ‘surprise visits’", aldus Johannes.

Wim vertelt verder: “Wij zijn op veel terreinen bezig, ook met biologische teelt. Net als On the way to PlanetProof gaat dat over duurzaamheid, alleen werkt het op een andere manier. Voor louter biologisch is, los van de vraag of er voldoende areaal beschikbaar is, de opbrengstzekerheid die nodig is voor de marktvraag onvoldoende. Met PlanetProof kunnen we grote slagen maken en voor grootschalige teelt de nodige duurzaamheidsstappen maken.”

De eerste On the way to PlanetProof rode kool van HAK ligt in de winkel vanaf begin november 2019. 

Voor meer informatie:
Nicole Freid
HAK
T: 0183 44 66 34
E: nicole.freid@hak.nl  

Publicatiedatum: