Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Harm-Jan Eikelenboom (The Greenery): "We onderzoeken of we het concept jaarrond kunnen aanbieden"

Little&Fresh: Kleine bio-groenten voor kleine huishoudens

Tholen - Wat kun je als één of tweepersoonshouden met een hele bloemkool of kropsla, zoals regulier verkrijgbaar in de supermarkt? Consumentenonderzoek, uitgevoerd door The Greenery en Rijk Zwaan, liet zien dat kleinere groenten een manier kan zijn om minder groenten te verspillen. Tijdens de Fruit Attraction in Madrid werd het nieuwe concept 'Little & Fresh' gepresenteerd om Zuid-Europese telers te interesseren voor het concept en zo een jaarrond aanvoer te garanderen.


Peter Polak (Naturelle) en Harm-Jan Eikelenboom

Dit jaar startte een pilot met een kleinere maat van zo'n twintig verschillende soorten groenten bij de Nederlandse supermarktketen Jumbo. Deze groenten hebben niet alleen een kleinere maat dan de standaard variant, maar zijn ook  biologisch en onverpakt verkrijgbaar.  "We zien dat voedselverspilling de aandacht van de consument heeft. Uit de eerste resultaten van de pilot zien we dat Little & Fresh in een behoefte voorziet", vertelt Marketing Manager Harm-Jan Eikelenboom bij The Greenery.

Bewust is gekozen om puur met biologische groenten te werken, in dit geval afkomstig van Rijk Zwaan en geteeld door de telers van Naturelle, de biologische tak van The Greenery. "Biologische, onverpakte groenten passen prima in dit concept. Daarbij bleek uit ons consumentenonderzoek dat een derde een sterke voorkeur voor biologisch heeft, dat het voor een derde deel om het even is en dat een derde niet perse voor biologisch kiest. Daarmee kom je toch aan een meerderheid die openstaat voor biologisch product", concludeert Harm-Jan. Met ‘Little & Fresh’ willen we een verdere bijdrage leveren aan het verhogen van de consumptie van biologische groenten en fruit."

Het assortiment bestaat momenteel o.a. uit paprika's, courgettes, aubergines, maar ook broccoli en bloemkool. "We kijken nu of we deze kleine groenten ook gekoeld kunnen aanbieden. Dat biedt bijvoorbeeld weer veel potentie voor paksoi en slasoorten", vertelt Harm-Jan. Uitbreiding naar klein fruit is volgens hem nog niet aan de orde. "Zeg nooit, nooit, maar eerst willen we na een succesvolle pilot het concept met bio-groenten opschalen. Dat vergt al best wat aandacht, niet elk groentenras is geschikt om als kleine variant aan te bieden. Bovendien willen telers, retailers en consumenten een uniform product.

"Daarom hebben we op de beurs in Madrid gekeken of er Spaanse telers interesse hebben om mee te doen, zodat we deze kleinere groenten jaarrond kunnen aanbieden. De eerste reacties zijn enthousiast. Uniek aan dit concept is dat het partijen in de keten verbindt. Samen met Rijk Zwaan en de telers van Naturelle hebben we een uniek ketenproject opgezet waarbij de gehele keten, van zaadleverancier tot en met de consument, is aangesloten. Dat geeft enorm veel energie", besluit Harm-Jan.

Voor meer informatie:
Harm-Jan Eikelenboom
The Greenery
Telefoon 0180 648 876
h.eikelenboom@thegreenery.com