Raymond van Ojen, Xenia Europa:

“Kansen voor verkoop Xenia peren in Zuid-Europa nemen toe”

Tholen – Xenia Europa heeft een nieuw record te pakken: vergeleken met vorig jaar is er 30 procent meer Xenia peren geoogst in Nederland. “De laatste week van september is de laatste Xenia peer geplukt”, vertelt Raymond van Ojen van Xenia Europa enthousiast. “Dankzij onze telers, die voornamelijk in Nederland zitten, is er dit jaar net iets onder de 8 miljoen kilo geoogst. De vraag naar Xenia peren kwam dit jaar vroeg op gang doordat de suikers en hardheden het toelieten. Daarom hebben we ook besloten om eerder te starten met onze verkoop. Door het groeiende volume kunnen we ook programma’s afstemmen met de retail en willen we graag onze export naar Zuid-Europa uitbreiden.” 


Raymond van Ojen, Xenia Europa

Het perenras 'Oksana' wordt op de markt gebracht onder de merknaam Xenia. De variëteit is een kruising tussen een Triomphe de Vienne en de Krier. De verkooporganisatie Xenia Europa onderhoudt het contact met de telers en verzorgd de centrale verkoop van de Xenia peren.

Dat er 30% meer geoogst is, heeft volgens Raymond vooral te maken met het in productie komen van nieuwe aanplanten. “Bestaande leden hebben twee keer 20 hectare bijgeplant en daarbij is er ook zo’n 40 hectare bij nieuwe leden geplant. Op dit moment hebben we 250 hectare in Nederland en 250 hectare in Europa. Op Europees niveau komt daar dit jaar nog 60 a 70 hectare bij. We werken als ketenpartij samen met zo’n 70 telers, waarvan de meeste uit Nederland komen en een paar uit België. Daarnaast hebben we met Obst vom Bodensee (Duitsland), Pom’Evasion en LaVigrousiere (Frankrijk), Frutura en EOS (Oostenrijk) partners die zowel de lokaal geteelde Xenia als de Nederlandse Xenia vermarkten."

Last van concurrentie van lokale productie heeft Xenia Europa echter niet. “In Duitsland wordt er bijvoorbeeld op dit moment zo’n drie miljoen kilo geteeld”, vertelt Raymond. “De afzet van deze verkoop loopt gezamenlijk: er wordt gestart met de verkoop van Xenia uit Duitsland, maar daarna nemen onze Duitse partners het Nederlandse product mee de Duitse markt in. Die markt is immers groot genoeg en biedt voldoende ruimte voor zowel Duits als Nederlands product.  De laatste jaren zijn we daarom ook zowel met Duits als Nederlands product gestart.” 

Partners in Zuid-Europa
“Dankzij onze partners in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk wordt de naam Xenia steeds bekender en komt er zodoende steeds meer vraag. Nieuwe klanten komen vooral uit Scandinavië. We zijn nu bezig om meer richting Zuid-Europa te trekken. In landen als Italië, Spanje en Portugal zien we dit seizoen de exportkansen toenemen dus daar zijn we ook op zoek naar nieuwe partners die de Xenia willen introduceren. De Xenia kan voor deze landen interessant zijn door de grovere maat en het lange uitstalleven.”

Daarnaast groeit het aantal Xenia telers in Nederland door. “Dit komt doordat Xenia in de teelt een gemakkelijke peer is. Bovendien is het pluktijdstip van Xenia buiten die van de Conference: zo’n 10 dagen erna. Dan neemt de piek in de oogst voor de teler ook een beetje af.’’

Vaste prijzen
“We werken met vaste prijzen, die we jaarlijks begin augustus vaststellen voor het hele seizoen. Zo bieden we een stukje vastigheid en vertrouwen aan afnemers. Op dit moment trekt de perenmarkt aan, voor ons een kans om de Xenia peer te introduceren in nieuwe markten. Voor bestaande klanten van ons is de prijs geen probleem, want die is al jaren niet echt veranderd”, sluit Raymond af.

Voor meer informatie:
Raymond van Ojen
Xenia Europa
Egelweg 3
5406 PD  Uden
T: 06-23177152
E: raymond@xenia-eu.eu    
W: www.xeniapear.com   

 

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven