Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Poolse exporteurs verhogen de appelprijzen."

De hogere appelprijzen in Polen kunnen gemakkelijk verklaard worden. Minder opbrengst en dezelfde vraag leidden naar een prijsstijging. Het is een simpel rekensommetje. Een handelaar die vanuit Polen werkt, maar nauwe banden heeft met z'n moederbedrijf in India beweert dat sommige Poolse handelaren voordeel halen uit de situatie door de prijzen te veel te verhogen.

Hoewel hun moederbedrijf zich in India bevindt, werkt Fruitways vanuit Polen om direct appelen bij telers in te kopen en ze naar India te exporteren. Saurabh Tanwar is directeur bij Fruitways. "Ons moederbedrijf in India is een grote speler. We importeren veel producten uit Polen, Chili en Zuid-Afrika. Om tussenhandelaren te vermijden, hebben we zelf ondernemingen in deze landen opgezet. Zo kunnen we direct bij telers kopen en daarna producten tegen een lagere prijs naar India exporteren. We zijn net in Polen begonnen, maar afgelopen seizoen verlaadden we 60 containers. Zelfs nu de hoeveelheden dit jaar minder zijn, proberen we onze export naar India te verhogen tot ongeveer 100 containers."

Het Indiase moederbedrijf importeert ook Valencia en Navel sinaasappelen uit Zuid-Afrika, appelen, kiwi's en walnoten uit Chili en avocado's uit Mexico. "De reden waarom we ons businessmodel zoals we dat gebruiken begonnen zijn, is dat je er nooit zeker van kunt zijn of je de juiste prijzen krijgt als je alleen vanuit India werkt. Neem nou bijvoorbeeld Polen. Enkele exporteurs halen voordeel uit de huidige situatie door hun appelprijzen te verhogen. Ik begrijp dat minder appelen voor hogere prijzen zorgen, maar ik denk eerlijk gezegd dat ze die te veel verhoogd hebben. De grote bedrijven zijn de grote winnaars hier. We kunnen voor € 1/kg naar India exporteren en nog steeds winst halen uit onze Poolse onderneming. Enkele Poolse ondernemers stappen over naar € 1,05/kg. Het is een kleine prijsstijging maar het loopt lekker op als je het over honderden containers hebt."

"Omdat ons moederbedrijf een familiebedrijf is, kunnen we de mensen, waarmee we in Chili, Mexico en Zuid-Afrika en natuurlijk in Polen werken, vertrouwen. We richten ons op de Indiase markt door aan ons eigen moederbedrijf te leveren, maar we leveren ook aan losse klanten in India. Tijdens de eerste paar jaar dat we deze onderneming runnen, zullen we ons niet richten op andere markten. Maar uiteindelijk zouden we kunnen besluiten om uit te breiden. De reden dat we dat nog niet te snel willen doen, is omdat we eerst onze kennis van zaken rond alles rond de Indiase markt compleet willen hebben, waaronder kennis over de prijzen die we betaald krijgen. We gebruiken informatie om ons voordeel te doen en onze prijzen en strategie overeenkomstig aan te passen." 

Wat de eigen appelen van Fruitways betreft, verwacht Tanwar in staat te zijn om zeker tot aan het einde van maart Royal Gala's aan India te kunnen leveren. "Indiase appelen zijn momenteel verkrijgbaar, waardoor onze verladingen momenteel van kleinere hoeveelheden zijn. Maar tegen de tijd dat december voorbij is, zullen we volop draaien en ongeveer 6 containers per week verladen."

Voor meer informatie:
Saurabh Tanwar
Fruitways
Tel: +48 503 939 974
Email: saurabh@fruitways.pl

Publicatiedatum: