Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groei containers en droge bulk loodsen

Totale goederenoverslag Port of Antwerp stijgt met 1,1%

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp steeg tussen januari en september 2019 met 1,1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Zo steeg de containeroverslag (in TEU) met 6,4%. De vertraging van de wereldeconomie zorgt wel voor een groeivertraging van volatielere goederenstromen, waaronder conventioneel stukgoed, vloeibaar massagoed en voertuigen. De overslag van droge bulk zoals schroot, mineralen en kolen zwengelde, met een groei van 9,5%, de totale goederenoverslag van Port of Antwerp verder aan.

Containertrafiek blijft groeien
Met een groei (in tonnage) van 5,7% blijft de containertrafiek veruit het grootste segment in de haven van Antwerpen. Deze groei is vooral te zien in transshipment van containers, maar het container volume neemt ook toe door meer aan- en afvoer. Met uitzondering van Latijns-Amerika staan alle vaargebieden in de plus.

Recente herschikkingen van het MSC ‘feeder netwerk’, een netwerk van kleinere schepen die goederen van grotere schepen in de haven afnemen en verder transporteren, waren gunstig voor Antwerpen. Daarnaast zorgden twee nieuwe diensten op Latijns-Amerika vanaf kwartaal drie voor meer aanvoer van gekoelde lading uit Peru, Chili, Ecuador, Colombia en Costa Rica.

Breakbulk voelt effect van handelsperikelen
Mondiale handelsperikelen blijven effect hebben op de breakbulkgoederenstromen, wat resulteert in een totale daling van 9%. De overslag van conventioneel stukgoed, met staal als belangrijkste goederengroep, noteerde een daling van 12,9%. De staaloverslag voelt zowel in de aan- als afvoer steeds meer de gevolgen van geopolitieke handelsbelemmerende maatregelen. Enkel de afvoer naar Mexico en Turkije tekende groei op, terwijl de aanvoer voor alle herkomstlanden een daling optekent.

De totale RoRo overslag liep terug met 2,1%, waarbij de overslag van het aantal nieuwe wagens daalde met 10%. Oorzaak hiervan is onder meer de dalende afvoer van nieuwe wagens in het derde kwartaal. De toegenomen overslag van tweedehandswagens wist met een groei van 12% deze afname deels te compenseren.

Droge bulk stijgt
De droge bulkoverslag steeg na negen maanden met 9,5%. Er werden in deze periode vijf maal meer kolen verscheept dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze forse stijging in de kolenoverslag was enerzijds te wijten aan de tijdelijke verlegging van deze goederenstromen door de lage waterstanden van de Rijn. Later op het jaar werd de overslag nog versterkt door het aanleggen van voorraden door traders met het vooruitzicht van hogere kolenprijzen in de komende maanden. De overige segmenten droge bulk, zoals meststoffen, die de sterkhouder waren in 2018, staan dan weer fors onder druk en zitten in dalende lijn.

Zeeschepen op koers
De voorbije negen maanden liepen 10.814 zeeschepen Antwerpen aan. De bruto tonnenmaat van de schepen die voor anker gingen, daalde met 0,8% tot 313 miljoen BT.

Bron: Port of Antwerp

Publicatiedatum: