Spaanse supermarkten zetten in op binnenlands citrus

In het afgelopen citrusseizoen klaagden Spaanse landbouworganisaties over de aanwezigheid van fruit uit andere landen van herkomst, zoals Zuid-Afrika, in verschillende winkelschappen in Spanje, aangezien dit ten koste ging van het 'eigen' Spaanse fruit. In het huidige seizoen, dat onlangs begonnen is, is er sprake van een groter bewustzijn bij een aantal van de grootste supermarkten.

Een voorbeeld is El Corte Inglés, waar men besloten heeft om de mandarijnen die in de afgelopen weken op verschillende plaatsen in Spanje geoogst zijn, duidelijk te onderscheiden. Dit bedrijf, dat vaak samenwerkt met grote bedrijven in de sector, zoals Martinavarro of Torres, heeft de citrusverpakkingen voorzien van het zegel 'Nieuwe nationale oogst'.

Bovendien hebben bronnen van El Corte Inglés bevestigd dat sinaasappelen en mandarijnen dit jaar een grotere rol zullen spelen in de schappen van de keten. Dit is het resultaat van "bewustwording", en de "wil om het nationale product te beschermen".

Mercadona maakte op zijn beurt een paar dagen geleden bekend dat "meer dan 90%" van de totale hoeveelheid sinaasappelen die de keten verkoopt van Spaanse herkomst is. Als er deze weken partijen uit Zuid-Afrika in de winkels liggen, zo lichtte de keten toe, dan gaat het om een "tijdelijke oplossing", vanwege het gebrek aan nationaal product. Bronnen uit de citrussector erkennen dat deze maand het moeilijkst is voor supermarkten, die moeten kiezen tussen de vroege Valenciaanse clementines en Satsuma's, en de late clementines vanaf het zuidelijk halfrond, die over "betere uiterlijke eigenschappen" beschikken.

Carrefour heeft besloten om in zijn aanbod van afgelopen week  clementines uit Andalusië en Valencia op te nemen. Deze verkoopt het bedrijf voor €1,25 per kilo.

De eerder genoemde vertegenwoordigers van de citrussector bevestigen dat al deze voorbeelden een bewijs zijn van het feit dat er sprake is van een trendverandering in de Spaanse supermarktsector. Er wordt belang gehecht aan het "sterk benadrukken van het verschil tussen het importfruit en het nationale, versere fruit", geven ze aan.

In januari 2017 trad het Managementcomité voor Citrus in de schijnwerpers vanwege het heersende onbehagen rondom de klachten van landbouworganisaties. Hoewel het comité de aanwezigheid van Zuid-Afrikaanse citrus in deze periode van het jaar ontkende, verzocht het bedrijven wel om "de fouten in de etikettering", een "terugkerend probleem", te herstellen.

 

Bron: elperiodicomediterraneo.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven