Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aantal AGF speciaalzaken blijft afnemen

Het aantal AGF speciaalzaken neemt structureel af, zo blijkt uit een uitvoerig onderzoek dat Marktdata.nl heeft uitgevoerd onder AGF speciaalzaken in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het nu verschenen Marketingrapport AGF speciaalzaken 2019.

Het rapport toont dat over de afgelopen jaren zowel het aantal bedrijven als het aantal vestigingen afnemen. Het aantal bedrijven met als hoofdactiviteit “winkels in aardappelen, groenten en fruit” is de afgelopen vijf jaar met 16 procent afgenomen van 1.095 in het jaar 2014 tot 920 in het eerste kwartaal van 2019. Het aantal vestigingen is in dezelfde periode afgenomen met 14 procent, van 1.210 in het jaar 2014 tot 1.040 in het eerste kwartaal van 2019. Ook in het lopende jaar 2019 zet de daling zich voort van het aantal bedrijven en vestigingen.

Momenteel staan er nog net iets meer dan 1.000 economisch actieve vestigingen geregistreerd in het Handelsregister. In de jaren 2008 en 2016 daalde het aantal bedrijven en vestigingen het sterkst ten opzichte van het voorgaande jaar. In alle andere jaren schommelde de mutatie van het aantal bedrijven en vestigingen jaarlijks tussen de -2 en -5 procent.

Nevenactiviteiten
Uit een analyse van de geregistreerde nevenactiviteiten van AGF speciaalzaken in het Handelsregister blijkt dat de meest voorkomende nevenactiviteit te vinden is in de categorie supermarkten en dergelijke winkels met een algemeen assortiment voedings- en genotmiddelen. 5,5 procent van de AGF speciaalzaken heeft een nevenactiviteit op dit gebied. 4,2 procent van de AGF speciaalzaken heeft als nevenactiviteit een winkel in bloemen en planten, zaden en tuinbenodigdheden. Daarnaast komen markthandel in aardappelen, groenten en fruit en groothandel in groenten en fruit regelmatig voor als nevenactiviteit van AGF speciaalzaken.

Omgekeerd zijn er ook 433 ondernemingen met een andere hoofdactiviteit die winkels in aardappelen, groenten en fruit als nevenactiviteit hebben. Van deze ondernemingen betreft het in 11,8 procent van de gevallen bedrijven in de categorie supermarkten en dergelijke winkels met een algemeen assortiment voedings- en genotmiddelen. Daarnaast komen AGF speciaalzaken als nevenactiviteit veel voor bij winkels in vlees en vleeswaren (slagers) en telers van appelen, peren en vollegrondsgroenten.

Vestigingen
De provincie Zuid-Holland telt met 212 AGF speciaalzaken het grootste aantal vestigingen: dit is 20,3 procent van alle AGF speciaalzaken in Nederland. Flevoland heeft met 16 AGF speciaalzaken het kleinste aantal winkels. 33 procent van de AGF speciaalzaken is voor het jaar 1990 opgericht. Ruim de helft van de ondernemingen is in het jaar 2000 of recenter opgericht.

Omzetsamenstelling
Gemiddeld wordt 23 procent van de omzet gerealiseerd met de verkoop van fruit. De verkoop van groenten vertegenwoordigt 17 procent van de omzet. De verkoop van bewerkte AGF zoals gesneden groenten, smoothies en rauwkost is goed voor 26 procent van de omzet en de verkoop van complete maaltijden zijn goed voor 16 procent. Overigens behalen niet alle AGF speciaalzaken omzet met alle vermelde productgroepen. Alle AGF speciaalzaken verkopen aardappels, groenten en fruit. 96 procent van de winkels verkoopt ook bewerkt AGF en 88 procent complete maaltijden.

Online verkoop
Het omzetaandeel van online verkopen van AGF speciaalzaken bedraagt 5,5 procent. Dit omzetaandeel heeft betrekking op online verkopen van AGF speciaalzaken; hierin is geen directe verkoop van bijvoorbeeld pure webwinkels, producent, importeur of groothandelaar meegenomen. Geen van de AGF speciaalzaken die online producten verkopen behaalt meer omzet via online verkopen dan via de fysieke winkel. 43 Procent van de AGF speciaalzaken met webshop behaalt minder dan vijf procent van de omzet via online verkopen. 29 Procent van de AGF speciaalzaken die online producten verkopen realiseert 25 of meer procent van de omzet via online verkopen.

Leveranciers 
Een AGF speciaalzaak heeft gemiddeld 5,6 regelmatige leveranciers voor het handelsassortiment en jaarlijks wordt er van een deel van de leveranciers gewisseld. Het Marketingrapport AGF speciaalzaken 2019 toont verder diverse ranglijsten van leveranciers per productcategorie. Daarnaast zoomt het rapport in op het inkoopproces, media en het economisch perspectief.

Voor meer informatie:
Van Es Marketing Services - Marktdata.nl
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR  Almelo
T: 0546 45 66 62
info@marktdata.nl
www.marktdata.nl 

 

Publicatiedatum: