Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Arno Eussen (ProfitableServices) nodigt ondernemers uit nieuw businessmodel op te zetten:

“Kennisdeling en dienstverlening zijn een ander spelletje dan enkel produceren”

Tholen – “Kennis is conjunctuurneutraal”, stelt Arno Eussen van Freshprojects. Hij lanceerde onlangs het platform ProfitableServices waarop hij ondernemers wil helpen op een andere manier naar kennisdeling en dienstverlening te kijken. Hoe dan? Nou, als nieuw businessmodel. “In een recessie lopen de orders voor producten terug, maar kennis blijft altijd nodig. Als je die kennis als service zo kan aanbieden dat je er terugkerende omzet uit haalt, dan versterkt dat je businessmodel en geef je kennis bovendien niet ‘gratis’ weg zoals nu vaak nog gebeurt.”

Arno ziet dat de tuinbouw momenteel nog erg gefocust is op productie, op maken en op kosten. “Nederland is misschien wel wereldkampioen op dat gebied”, glimlacht de zoon van een chrysantenkweker die afstudeerde in de marketing en bedrijfskunde. “De valkuilen van die productfocus is dat er maar weinig aandacht uitgaat naar kennis en dat de kennis die er is, ‘verstopt’ in het product gratis de deur uit gaat. Of tenminste, gratis in de ogen van de klant die niet weet wat hij of zij voor de kennis betaalt en er daardoor automatisch vanuit gaat dat de kennis ‘gratis’ is.”

Anticiperen op stijgende klantverwachting
De samenleving is ondertussen steeds meer gewend aan het raken aan snelle dienstverlening en kennis, gestimuleerd door apps en online services zoals Spotify en Netflix die de consument op basis van gedrag aanbevelingen doen. “Vroeg of laat”, zo stelt Arno, “kloppen jouw klanten met diezelfde verwachting die zij als consument hebben bij jou aan. Op die gewenning moeten tuinbouwondernemers inspelen.”

Dat laatste kan met behulp van het platform dat Arno ontwikkelde: ProfitableServices. “Een systematiek waarin winstgevende dienstverlening binnen een start-up-omgeving van idee tot en met realisatie wordt gefaciliteerd. Nu zie je vaak nog dat het een onderdeel van een bedrijf of een afdeling is, maar dan ligt er nooit volledige focus op en heb je ook altijd te maken met andere, tegenstrijdige belangen in het bedrijf.”

Winst niet alleen in geld
Wat Arno met het platform wil bereiken, is dat ondernemers geholpen worden met het opzetten van een dienstverleningsconcept, zonder dat zij daar zelf tijd en energie aan kwijt zijn. “Om dat voor elkaar te krijgen, werken wij ook met een poule met ervaringsdeskundigen, niet alleen uit de tuinbouw, die helpen met: het opzetten van een toegewijd dienstverleningsteam, een heldere structuur, de inzet van nieuwe technologie en social media.”

Een eerste stap op weg naar een echt dienstverleningsbusinessmodel is verandering van je mindset, volgens Arno. “Kennis wordt pas echt op waarde geschat als je het waarde meegeeft. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de tomatenteler, veredelaar of installateur die dikwijls bezoek over de vloer krijgt. Leuk, maar die kennis die je daar deelt, kun je ook digitaal delen en dan wordt het ook schaalbaar, meetbaar.

Het mooie van winstgevende dienstverlening is dat het niet alleen aanvullende wederkerende omzet genereert waar jij als ondernemer blij van wordt. Het versnelt ook de kennisontwikkeling van je bedrijf door nauw contact met je klanten. Die op hun beurt jouw product beter gaan gebruiken en daarmee een beter rendement halen. Een buitengewoon interessante businesscase dus. Het mooie is bovendien ook: je klanten schreeuwen om kennis, dus kansen genoeg.”

Arno sluit af: “Het is mijn passie om kennis en technologie te verbinden tot duurzame, schaalbare en winstgevende kennisproducten en dat gun ik elke ondernemer. Via onze website delen we gratis de mindsetgeheimen, waarmee ondernemers zelf de eerste stap kunnen zetten.”

Voor meer informatie:
ProfitableServices
www.profitableservices.com 

Arno Eussen
a.eussen@profitableservices.com