Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lorenzo Carrasco, van Grupo LC:

"Spaans importseizoen begint met stabiele kwaliteit en prijzen"

Eind september begint het Spaanse importseizoen van Europese producten met appelen en peren uit Italië, Frankrijk en Nederland; druiven uit Italië; kiwi's uit Italië en Griekenland, etc. "Onze importmarkten zijn sterk geconsolideerd met een stabiele kwaliteit en prijs. We blijven inzetten op appelrassen die toegevoegde waarde bieden en ons onderscheiden als een van de belangrijkste importeurs", vertelt Lorenzo Carrasco, commercieel directeur van Grupo LC.

Goede vraag naar kant-en-klare producten
Kant-en-klare producten zijn nog steeds in opmars, evenals voedzame en gemakkelijk te eten verse producten. Dit geldt bijvoorbeeld voor avocado, een fruitsoort waarnaar de vraag blijft toenemen, volgens Lorenzo Carrasco. "Er is nog steeds marktpotentieel, we moeten niet vergeten dat het een product waarvan de consumptie in sommige landen nog niet gebruikelijk is, zodat er nog markten zijn die versterkt kunnen worden. Er is veel ruimte voor groei, maar dit moet altijd op een verantwoordelijke manier gebeuren, door de dingen goed te doen".

Binnen Central Dica en Dica Park, de bedrijven van Grupo LC die zijn gewijd aan de afzet in het retailkanaal, wordt waargenomen dat er de afgelopen jaren sprake is van een duidelijke trend richting supermarkten: "De consument heeft zijn eetgewoonten aangepast. Vandaar de opkomst van grote retailers en kant-en-klare producten, waarop ons bedrijf inmiddels al jarenlang inzet en die nog steeds dagelijks aan terrein winnen". Dat is waarom er sprake is van groei in de segmenten van gesneden fruit en natuurlijke sappen en yoghurtproducten, waarbinnen het bedrijf sinds meer dan zes jaar actief is.

"De trend van de afgelopen jaren is dat retailers het groothandelskanaal verlaten. Mercabarna en Mercamadrid zullen echter altijd toekomst blijven houden. Ze zullen zich echter wel gaan reorganiseren, wellicht als exporthubs naar Frankrijk, Italië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en zelfs Oost-Europa. De strategische positie van Madrid en Barcelona, evenals het gevarieerde en kwalitatief hoogwaardige aanbod, verzekeren de afzet", stelt Lorenzo.

"Specialisatie: de uitdaging voor de kleinhandelaar"
Volgens Lorenzo Carrasco zullen kleine retailers alleen kunnen overleven wanneer ze specialisatie en kwaliteit bieden. "De klant is op zoek naar gemak en snelheid, en dat is wat de grote retailer aanbiedt. Kleine winkels zullen dus een alternatief moeten bieden met een goede service, een optimale kwaliteit en gespecialiseerde producten. Alleen op die manier kunnen ze zich van een plaats verzekeren, en tegelijkertijd nieuwe trends zetten, die soms zelfs invloed kunnen hebben op supermarktketens".

"Het bieden van kwaliteit en smaak is het sterke punt van de Spaanse groente- en fruitproducten. En dat is waar we op in moeten zetten. Dat geldt voor de Spaanse tomatensector, die inzet op nieuwe rassen die gericht zijn op het hervinden van de smaak. In Spanje zal er altijd markt blijven voor de tomaat, vanwege de tradities en onze eetgewoonten. Een ander voorbeeld is zachtfruit, waarvoor rassenselectie van essentieel belang is".

Hoewel er veel wordt gesproken over de dreiging vanuit derde landen, bestaat er nog steeds een voorkeur voor Spaanse en Europese producten. De kwaliteitscontroles en labels zijn garanties waar de retailer en de eindconsument zich steeds meer bewust van worden. Kooptrends moeten veranderd worden, zodat de kwaliteit voorrang krijgt boven de prijs.

"Het Verenigd Koninkrijk zal blijven importeren en Azië stabiliseert zich"
“De Brexit vormt een probleem, maar logischerwijs is de verwachting dat de Britse consument blijft importeren: de vraag zal niet verdwijnen. De afzetproblemen zullen het product echter duurder maken, hetgeen zal leiden tot een herstructurering van de situatie en markt turbulenties die voor niemand goed zijn", stelt Lorenzo Carrasco.

"De exportkanalen naar de Arabische Emiraten, Afrika en Azië hebben zich geconsolideerd als goede alternatieven voor onze groei, vanwege het onderscheid in kwaliteit, wat het belangrijkste kenmerk voor elk groeimodel zou moeten zijn", voegt de commercieel directeur toe.

Grupo LC heeft hoofdkantoren in Barcelona, Madrid en Almería en is gewijd aan de afzet van verse groenten en fruit, zowel van nationale als van internationale herkomst. Deze producten worden zowel in Spanje afgezet als geëxporteerd, in verschillende maten en presentaties.

La Pequeña Holanda SCA, het teeltbedrijf van Grupo LC, beschikt over een areaal van meer dan 255 hectare aan geïrrigeerde grond, waarvan 70 hectare bestemd wordt voor de biologische teelt. Hier verbouwt het bedrijf een grote variatie aan groenten, met name bloemkool en broccoli. Grupo LC werkt met milieuvriendelijke landbouwpraktijken, met certificeringen als GlobalGAP en Grasp.

Het bedrijf verwerkt jaarlijks zo'n 70.000 ton, waarvan 55% betrekking heeft op fruit, en 45% op groenten. De jaarlijkse omzet bedraagt zo'n €60 mln.

Grupo LC zal dit jaar opnieuw aanwezig zijn op de Fruit Attraction beurs, waar het diverse noviteiten zal presenteren. Het bedrijf is te vinden in Hal 10, stand D09.


Meer informatie:
Lorenzo Carrasco, director comercial
CENTRAL DICA, S.A.
Longitudinal 7, nº 65 Mercabarna
08040 Barcelona
T: + 34 932 62 66 50  
dica@grupolc.com
www.grupolc.es

Publicatiedatum: