Aldi wil groeien in Italië en Zwitserland

Roemenië: Carrefour verkoopt voormalig Billa hoofdkantoor in Boekarest voor EUR 15-18 mln
De Franse winkelgroep Carrefour zoekt een koper voor het voormalige hoofdkantoor van supermarktketen Billa Romania aan de Barbu Văcărescu Boulevard in het noordwesten van Boekarest. De vraagprijs is vastgesteld op tussen de EUR 15 mln (USD16,5 mln) en EUR 18 mln (USD19,8 mln). Volgens officieuze bronnen nam Carrefour de Billa supermarktketen over van de Duitse Rewe- groep in december 2015.
Bron: romania-insider.com

Supermarktdak brengt commerciële zonne- en siliciumcarbid omvormers naar Noorwegen
De bescheiden, grotendeels residentiële, Noorse zonnesector kan een nieuwe, commerciële installatiefase ingaan. Omvormerfabrikant van Siemens, Kaco, heeft aangekondigd zijn ‘blueplanet 92.0 TL3-stringomvormer’ te verzenden naar een commercieel dak project van 2 MW net ten zuiden van Oslo, in Vinterbro. De opstelling zal worden geïnstalleerd op een koelhuis van supermarktketen Rema 1000. Het project is in aanbouw en zal volgens Kaco dit jaar worden afgerond. Het dak is het eerste in Noorwegen dat 1500 V-technologie gebruikt, een technologie die volgens adviseur-ingenieur Multiconsult een kostenreductie van 10-15% mogelijk maakte.
Bron: pv-magazine.com

VAE: Dubai's MAF onderzoekt gedeeltelijke verkoop van creditcardactiviteiten in onderzoek - bronnen
Majid Al Futtaim van Dubai, die de franchise in het Midden-Oosten van de Franse retailer Carrefour exploiteert, onderzoekt opties voor zijn creditcardactiviteiten, waaronder het inschakelen van partners om ongedekt kredietrisico te beheren, aldus twee bankbronnen aan Reuters. MAF, een houdstermaatschappij die ook winkelcentra in het Midden-Oosten en Noord-Afrika bezit en exploiteert, heeft in het begin van de zomer de Amerikaanse investeringsbank Moelis & Co ingehuurd om de gedeeltelijke verkoop van haar Najm-creditcards te adviseren en te beheren, aldus de bronnen, die anoniem wilden blijven.
Bron: reuters.com

Aldi van plan om activiteiten in Italië en Zwitserland uit te breiden
Aldi Süd s van plan om 80 nieuwe winkels in Italië en een nieuw distributiecentrum in Landriano, in de buurt van Pavia, te openen. Het doel is om betere diensten aan te bieden in het noordwesten van het land. De discounter zal zich voornamelijk richten op steden en grootstedelijke gebieden, beginnend met Milaan. Nieuwe winkels zijn gepland voor 2020 te openen en zullen 600 vierkante meter dan wel 800 vierkante meter aan verkoopruimte omvatten, met speciale secties voor groenten en fruit , wijn, eten en bakkerijproducten. Elders, in Zwitserland, is de retailer van plan om het komende decennium 300 winkels te openen, meldt Corriere del Ticino. Sinds de start in 2015 in het land, heeft Aldi ongeveer 1,5 miljard CHF geïnvesteerd in de uitbreiding van het verkoopnetwerk.
Bron: esmmagazine.com

Super lage prijzen-strijd tussen Koreaanse retailbedrijven
Het Koreaanse ministerie van Handel, Industrie en Energie kondigde begin dit jaar aan dat de belangrijkste retailers van het land hun gezamenlijke omzet zagen stijgen met 6,8% in 2018, waarbij de offline verkoop met 1,9% en online met 15,9% toenam. Online verkoop was goed voor 37,9% in de totale omzet in de detailhandel, een stijging met 2,9% punten ten opzichte van een jaar geleden. Dat Koreaanse consumenten het handiger vinden om online te winkelen dan offline vanwege de snelle levering en de eenvoudige betalingsservice, merken de supermarkten (SSM's) in hun lage omzetten. De SSM's, die worden beheerd door retailconglomeraten, zijn daarom begonnen met een prijsconcurrentie door het promoten van super goedkope producten om meer klanten aan te trekken. Een voorbeeld is de "10 won [ongeveer 0,008 euro] super goedkope oorlog" door Lotte mart en "Dagelijkse prijs van mensen" door E-mart.
Bron: agroberichtenbuitenland.nl

Spanje: Carrefour heeft nu meer dan 2.000 biologische producten
Carrefour is al de distributeur met het grootste aantal organische en vegetarische producten in Spanje, met meer dan 2.000 artikelen. Onder het label Carrefour Bio, neemt het bedrijf voortdurend nieuwe producten op, zoals een assortiment aan crèmes; 100% Spaans, gemaakt met verse groenten, en glutenvrij.
Bron: internationalsupermarketnews.com

België: Delhaize opent winkel voor zeilers
Gewoon aanleggen in de supermarkt tijdens uw boottocht? Een Nederlandse Spar was de eerste ter wereld bij wie dit kon, maar vanaf maart is het ook mogelijk bij Delhaize in Hasselt. De nieuwe vestiging aan de Kanaalkom, in de gloednieuwe wijk Quartier Bleu, bevindt zich aan een kade waar zeilers kunnen aanmeren. De supermarkt van 2.000 m² bevindt zich direct naast de openbare parkeergarage die wordt gebouwd voor de nieuwe wijk. Deze zal maar liefst 1.800 parkeerplaatsen hebben. Delhaize zal hierin worden gevolgd door grote ketens zoals Fnac, AS Adventure en Juttu. De officiële opening staat gepland voor begin volgend jaar.
Bron: retaildetail.eu

VK: Lidl opent groot distributiecentrum op Eurocentral
Supermarktketen Lidl heeft het nieuwe, voor £ 70 mln gebouwde, Schotse distributiecentrum in North Lanarkshire officieel geopend. Het magazijn van 58.500 m², het grootste van Lidl in Groot-Brittannië, zal de 99 Schotse winkels van het bedrijf bedienen. Ongeveer 600 werknemers zijn verhuisd van Livingston naar het centrum van Eurocentral. Lidl zei dat er "ruimte was voor nog eens 250 banen" na de start. Het voegde eraan toe dat het nieuwe centrum "een cruciaal punt is voor onze ambitieuze groeiplannen in Schotland".
Bron: bbc.com

Frankrijk: Carrefour voegt shop-in-shop concept van Aubert toe
Het Franse vakblad heeft gemeld dat Aubert, een gespecialiseerde retailer gericht op producten voor baby’s en kinderen, met een shop-in-shop concept zal beginnen in de hypermarkt Carrefour Claye Souilly, in Seine-et-Marne. De afdeling van 297 m² zal bij het bredere, non-food-aanbod van de winkel worden ingedeeld en zal worden beheerd door het personeel van Aubert. Tijdens de bespreking van de concessie maakte de president en CEO van Aubert, Philippe Zeugmann, duidelijk dat het bedrijf wil profiteren van het verkeer in de winkel, terwijl het Carrefour de kans kon bieden om een ​​kinderopvangexpert in de winkel te hebben om advies te geven aan jonge ouders en gezinnen. Zeugmann zei dat Carrefour een kinderopvangafdeling zou behouden, terwijl Aubert een gedifferentieerd assortiment biedt van gespecialiseerde merken en onder het eigen private label-assortiment. Als het succesvol is, kan het concept in de toekomst worden uitgerold bij andere Carrefour-hypermarkten.
Bron: retailanalysis.igd.com

Waarom grootste retailers van Brazilië hun strategieën herzien
Het snelst groeiende verkoopkanaal in Brazilië is sinds kort de atacarejo (cash and carry). Een groeiend aantal klanten migreert naar dit concept, van de bekende supermarkten en hypermarkten. Als gevolg hiervan moeten de grote retailers hun strategieën heroverwegen om de oudere kanalen relevant te houden. Het atacarejo-kanaal is uniek in vergelijking met andere markten, omdat de winkels overwegend opereren zonder verplicht lidmaatschap en zijn ontworpen om zowel B2B- als B2C-klanten te bedienen. Ze bieden een breed assortiment van voornamelijk merkproducten, tegen concurrerende lage prijzen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Walmart U.S. CEO Foran vertrekt en wordt vervangen door Sam's Club baas Furner
Walmart Inc kondigde aan dat zijn directeur voor Amerikaanse activiteiten, Greg Foran, het bedrijf begin volgend jaar zal verlaten, om te worden vervangen door het hoofd van de magazijnketen van Sam's Club, John Furner. Het vertrek van Foran is waarschijnlijk een klap voor Walmart, aangezien de Nieuw-Zeelander Walmarts Amerikaanse activiteiten opnieuw winstgevend wist te maken door zich te concentreren op het verbeteren van bestaande winkels. Walmart beleefde onder zijn leiding 20 kwartalen van vergelijkbare omzetgroei. Foran, die de functie sinds 2014 bekleedde, blijft tot 31 januari bij Walmart en neemt vervolgens de functie van chief executive bij Air New Zealand Ltd op zich, een benoeming die ook afzonderlijk door de luchtvaartmaatschappij werd aangekondigd.
Bron: reuters.com

VS: GreenWise Market kondigt locatie St. Augustine aan
GreenWise Market is trots om te kunnen kondigen dat St. Augustine, in Florida, een nieuwe conceptwinkel zal krijgen. Deze zal gelegen zijn nabij het kruispunt van State Road 16 en International Golf Parkway in World Commerce Centre. Dit is de tweede GreenWise-markt die is aangekondigd voor St. Johns County. GreenWise Market, in het centrum van Nocatee in Ponte Vedra Beach, Florida, die naar verwachting in 2020 wordt geopend, was de eerste. "GreenWise Market is een plek voor klanten om producten te vinden die hun steeds veranderende levensstijl kunnen ondersteunen", aldus Publix-president Kevin Murphy. "Het is een fijne ontmoetingsplaats voor een maaltijd met vrienden of om unieke en lokale producten te bekijken. We kijken ernaar uit om deze ervaring met de gemeenschap van St. Augustinus te kunnen delen.”
Bron: businesswire.com

Amerikaans rapport: Publix, Costco en Kroger stimuleren de omzet Instacart
Na het einde van de samenwerking met Whole Foods in mei, vertoonden de verkoopcijfers van Instacart een stijgende lijn tussen juli en september, volgens nieuw onderzoek van Edison Trends. Publix is ​​de best verkopende kruidenier van Instacart; het zorgt voor 37% van de omzet. De kruidenier had ook 69% meer Instacart-bestellingen dan de volgende naaste concurrent, Costco, die 24% van de omzet van Instacart uitmaakt. De andere top retailers zijn Kroger (16%), Wegmans (12%) en H-E-B (12%). Costco's online verkoop via Instacart groeide 99% sinds vorig jaar, volgens het rapport, terwijl Kroger’s omzet met 86% groeide.
Bron: grocerydive.com

VS: The Fresh Market revitaliseert strategie voor klantervaring
The Fresh Market werkt samen met Service Management Group (SMG) aan een nieuw customer experience management (CEM) -programma, met als doel inzichten te ontdekken en te benutten. "Een van onze kernwaarden is gastvrijheid; het creëren van een gastvrije en vriendelijke winkelomgeving en om onze gasten te verrassen en hun tijd bij ons onvergetelijk te maken,” aldus Fresh Market-woordvoerster Meghan Flynn. "Ons gastenserviceteam speelt een cruciale rol bij het ontwikkelen van relaties met gasten en SMG is een uitbreiding van dit team om ons te helpen waardevolle inzichten te leveren die uiteindelijk onze klanten ten goede zullen komen."
Bron: progressivegrocer.com

VS: H-E-B opent 1e supermarkt voor 'gemengd gebruik'
H-E-B heeft in Houston een nieuwe winkel geopend; de eerste die is gericht op gemengd gebruik, als anker van het mid-rise project in Buffalo Heights. De locatie, met een oppervlak van 8,800m2, staat ook voor een andere primeur voor de kruidenier: een onderscheiding voor uitmuntende koelingstechnologie award van GreenChill Partnership van het Environmental Protection Agency (EPA). “H-E-B is trots om deel te kunnen nemen aan dit geavanceerde initiatief, dat onze toewijding om te werken voor het milieu nogmaals onderstreept. Ook geeft het aan hoezeer we onze klanten meer willen bieden dan alleen een geweldige plek om te winkelen. We willen dat ze weten dat we actief deze geweldige staat zullen beschermen,” zei Winell Herron, H-E-B groep VP.
Bron: progressivegrocer.com

Walmart Canada eerste officiële Canadese retailer die samenwerkt met Cornershop on-demand bezorging
Walmart Canada breidt zijn officiële samenwerking met Cornershop uit en breidt zijn aanbod in de Greater Toronto Area uit van 5 naar 14 winkels. Cornershop is een koeriersdienst die klanten kunnen gebruiken om in slechts 60 minuten boodschappen te laten bezorgen. Door de enorme populariteit van dit concept besloot Walmart om het partnerschap uit te breiden. Walmart Canada is ook de eerste officiële partner van Cornershop buiten Latijns-Amerika, terwijl de retailer werkt aan de mogelijkheid om klanten de nieuwste technologie en diensten te bieden.
Bron: newswire.ca

VS: Dollar General gaat ‘click & collect’ testen
Volgens een recent rapport wil Dollar General Corp. een ​​supermarkt pick-up-service beginnen voor online bestellingen. "We hebben altijd geprobeerd voorop te lopen op het gebied van kwaliteit en gemak, en we horen onze klanten veel praten [over click & collect]," vertelde de CIO van het bedrijf, Carman Wenkoff, aan The Wall Street Journal. Hij voegde eraan toe dat de komende maanden een pilot zal worden uitgerold, aanvankelijk via een app, hoewel hij niet wilde zeggen hoeveel locaties hieraan zouden deelnemen.
Bron: progressivegrocer.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven