Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Harold Huot, van Surberry:

"Blauwebessensector heeft innovatie nodig: de klassieke rassen hebben geen toekomst"

“We moeten scherp blijven ten aanzien van de realiteit op de blauwe bessenmarkt. Gedurende een aantal maanden is het aanbod te groot, met dezelfde variëteiten en overlappende seizoenen", stelt Harold Huot, directeur van Surberry.

"De concurrentie van grote telers als Chili, Peru en Zuidelijk Afrika (tot maart) blijft een voelbare realiteit", vervolgt Huot. "Daarom hebben we bij Surberry besloten ons aanbod uit te breiden. Met dat voor ogen hebben we Surberry Maroc opgericht. De weersomstandigheden in Marokko maken het mogelijk om specifieke vernieuwende rassen te telen, die op de lange termijn meer toekomst hebben. Ze bieden namelijk een toegevoegde waarde en een mogelijke teeltperiode van negen maanden. Bovendien kunnen we hierdoor het seizoen tot twee maanden eerder beginnen".

“Er zal zelfregulering ontstaan in de sector, en de kleine telers of de te grote telers die slechts met klassieke rassen werken lopen het risico achterop te raken of te verdwijnen", verzekert Harold Huot.

Volgens de directeur van Surberry is het noodzakelijk om plantmateriaal te vernieuwen. Een voorbeeld hiervan is het succesvolle geval van frambozen, waar de sector enkele jaren geleden wist in te zetten op rassen als Adelita en Lupita.

"Dit blauwe bessenseizoen zal waarschijnlijk opnieuw moeilijk worden, met een overaanbod van fruit. Wellicht zullen de prijzen stabieler zijn, vanwege de grotere consumptie". Harold Huot legt uit dat deze ontstane vraag het gevolg is van het overaanbod, dat de consumptie aangedreven heeft. "De vraag is stabiel en de prijzen zullen mogelijk minder schommelen. In ieder geval zal er in Spanje meer ruimte zijn voor zachtfruit, waaronder frambozen, bramen en aardbeien", aldus de directeur.

Via zijn nieuwe dochteronderneming zal Surberry ook afzetkanalen openen in Azië, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. "Onze oogst in Spanje bedraagt al zo'n 1.500 ton en met ons partnerbedrijf in Marokko erbij zullen we in totaal de 3.000 ton bereiken", stelt Harold Huot.

Tijdens Fruit Attraction zal Surberry zijn nieuwe recyclebare en duurzame verpakkingen met een vernieuwend ontwerp presenteren. Het bedrijf is terug te vinden in STAND 9 F07A.


Meer informatie:

Surberry
Harold Huot                                                  Lentisco 3
21001 Huelva
T: +34959241426
sales@surberry.com
www.surberry.com

Publicatiedatum: