Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl is van plan voedsel online te gaan verkopen

Duitsland: Kaufland werkt met 'Too Good To Go' om voedselverspilling tegen te gaan
De Duitse retailer Kaufland heeft een samenwerking aangekondigd met de app 'Too Good To Go' voor de preventie van voedselverspilling. Momenteel is de service beschikbaar in vijf Kaufland-winkels; in Aken, Bad Durrheim, Bad Kreuznach, Heidelberg-Rohrbach en Oranienburg. Door te bestellen via de app net voor sluitingstijd van de winkel, kunnen klanten korting krijgen op voedselproducten die worden verkocht in de vorm van een 'gelukstas'. De 'gelukstassen', normaal geprijsd à €10, worden verkocht voor €3 via de 'Too Good To Go'-app.
Bron: esmmagazine.com  

Zwitserland: Migros kondigt loonsverhoging aan
De Zwitserse retailer Migros heeft aangekondigd de lonen met ingang van 1 januari met 0,5% tot 0,9% te verhogen. De groep zei dat de overeenkomst tot stand is gekomen na een 'constructieve dialoog' met interne en externe sociale partners. "We zijn verheugd dat we samen met onze interne en externe sociale partners tot een gemeenschappelijke oplossing hebben kunnen komen, die acceptabel is onder de veeleisende marktomstandigheden", aldus Sarah Kreienbühl, lid van het directoraat-generaal van Migros-Landes-Gesamtarbeitsvertrag (MGB ).
Bron: esmmagazine.com

Duitsland: Edeka verhoogt het online aanbod van Netto
Edeka vergroot zijn e-commerce focus en zal het online aanbod van zijn discounter Netto aanzienlijk uitbreiden. Netto biedt momenteel ongeveer 1.000 kruidenierswaren en gezondheids- en schoonheidsproducten op het online platform, maar dit zal worden verhoogd tot 2.000. Deze beslissing betekent dat ongeveer 40% van het totale supermarktassortiment van Netto online beschikbaar zal zijn, inclusief een breed scala aan artikelen zoals zoetwaren, koffie en kant-en-klaar maaltijden. Een aanzienlijk deel van het aanbod bestaat uit private label-producten, maar geselecteerde merkproducten zijn ook beschikbaar. Het online platform biedt ook een breed scala aan non-foodproducten, waaronder dierenvoeding en dierenverzorgingsproducten.
Bron: retailanalysis.igd.com

Frankrijk: demonstratie Saint-Martin Boulogne in Auchan om te protesteren tegen de arbeidsomstandigheden
Kratten die niet meer goed zijn, een stijgend werktempo en toenemende stress bij werknemers. Dit was de aanleiding voor de CGT om deze dinsdag te demonstreren bij de Auchan in het winkelcentrum  van Saint-Martin Boulogne, Frankrijk. De vakbond wilde klanten wijzen op de arbeidsomstandigheden van werknemers, waaronder kassiers. De stakers eisen "meer erkenning" en de verandering van de kratten van de winkel, zonder dat het werk van de kassiers verder beïnvloed wordt. Volgens de vakbond zijn verschillende werknemers de afgelopen maanden met ziekteverlof gestuurd vanwege een burn-out. Het management geeft aan dat het verzuim niet groter is dan normaal. Met betrekking tot de kratten geeft de directeur toe dat deze niet de nieuwste zijn, maar dat het welzijn van de medewerkers "een dagelijkse zorg" is.
Bron: internationalsupermarketnews.com 

Nieuw-Zeeland: Countdown voert behaaglijke, 'rustige uren' in
Countdown gaat de wekelijkse rustige uren ('Quiet Hours') in winkels landelijk uitrollen na zeer positieve feedback van klanten. De supermarktketen heeft het afgelopen jaar in een klein aantal winkels de zintuiglijke winkelervaring terug geschroefd. Tijdens een Quiet Hour worden felle lichten gedimd, wordt de radio uitgeschakeld, kassavolumes verlaagd, het personeel is extra stil bij het verzamelen van winkelwagentjes en er worden geen aankondigingen gedaan (behalve in noodgevallen). Het is bedoeld om een ​​kalmerende omgeving te creëren voor mensen die gevoelig zijn voor overstimulatie, zoals mensen in het autismespectrum, die harde geluiden en fel licht vaak stressvol en afleidend vinden.
Bron: newshub.co.nz

Zweden: ICA ziet like-for-like omzet in september met 2,7% stijgen
De Zweedse retailer ICA heeft in september 2019 een 2,7% hogere like-for-like omzet geboekt. Vergeleken met dezelfde maand vorig jaar steeg de totale omzet voor de periode met 3,0% tot SEK 9,6 miljard (€ 880 mln). De Maxi ICA Stormarknad-afdeling van de groep zag de grootste stijging van de like-for-like-omzet, een stijging van 3,4% voor de maand, terwijl de totale omzet van de afdeling met 3,9% steeg. De afdeling van ICA Supermarket zag de omzet met 2,6% stijgen op een vergelijkbare basis en met 1,9% op een totale verkoopbasis, terwijl ICA Kvantum een ​​vergelijkbare stijging zag, van 2,4% (+ 3,9% totale omzet).
Bron: esmmagazine.com

Vijf Nederlandse bedrijven gaan kunstmatige intelligentie in Nederland verder stimuleren
Vijf Nederlandse bedrijven Ahold Delhaize, ING, KLM, NS en Philips willen het AI-ecosysteem in Nederland verder stimuleren door de ontwikkeling van AI-technologie te versnellen en AI-talent in het land te stimuleren. Deze inspanning zal de onderwijscapaciteit vergroten, de ontwikkeling van de AI-gemeenschap in Nederland bevorderen en de positie van Nederland als een concurrerende en relevante wereldwijde AI-hub benadrukken. Het doel van Kickstart AI is om de AI-kloof tussen Nederland en andere landen, zoals Engeland, de VS en China, die op dit gebied opmerkelijke vooruitgang hebben geboekt, te overbruggen. Om de positie van Nederland als technologische pionier te behouden, hebben de Nederlandse overheid, bedrijven, organisaties en universiteiten te maken met structurele investeringen en de beschikbaarheid van wereldwijd AI-talent. De vijf bedrijven die AI 'kick-starten', zullen voor het eerst hun krachten bundelen voor dit initiatief.
Bron: aholddelhaize.com

UK: Lidl is van plan voedsel online te gaan verkopen - en het kan succesvoller zijn dan budgetconcurrenten
Lidl-klanten kunnen binnenkort mogelijk boodschappen doen, of vanuit hun eigen huis, of in de fysieke winkels, nu budgetketen Lidl op het punt staat om een ​​nieuw online platform te lanceren. De Duitse supermarkt neemt een digitale projectmanager aan, die zal worden belast met "het leveren van een nieuw online platform, met als doel nieuwe klanten te werven en de online verkoop te stimuleren", aldus een vacature. Lidl opende zijn eerste Britse winkel in 1994 en heeft daar nu meer dan 760 vestigingen. Hoewel het een Britse website heeft, verkoopt het momenteel geen boodschappen online.
Bron: inews.co.uk

Holland: recordgroei voor Takeaway.com
Maaltijdbezorger Takeaway.com meldt dat het aantal bestellingen in het derde kwartaal met maar liefst 87% is gestegen. Bovendien is het bedrijf nu voor het eerst winstgevend. In totaal werden in het derde kwartaal 41,6 mln bestellingen geplaatst. In Duitsland steeg het aantal bestellingen met 136%, als gevolg van de acquisitie van voormalige concurrent Delivery Hero. Bovendien heeft het bedrijf voor het eerst winst gemaakt, aldus CEO Jitse Groen: "Hoewel we groei voorrang blijven geven boven winst, is het bedrijf nu EBITDA-positief in zowel Nederland als Duitsland."
Bron: retaildetail.eu

Montenegro: Voli kondigt € 10 mln EBWO-lening aan
Voli, de grootste retailer van Montenegro, heeft aangekondigd een lening van € 10 mln te hebben ontvangen van de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBWO). In een verklaring zei de EBWO dat deze lening de uitbreiding en upgrade van het retailnetwerk van Voli zal ondersteunen. Daaronder valt ook de opening van vier nieuwe winkels, waaronder een supermarkt en een supermarkt, en de renovatie en uitbreiding van vijf bestaande winkels. Voli heeft een marktaandeel van ongeveer 30% en bezit 66 levensmiddelenwinkels in heel Montenegro. De nieuwe vestigingen zullen worden opgezet in 'achtergestelde regio's', buiten de grote stedelijke gebieden.
Bron: esmmagazine.com

Carrefour Brasil tekent overeenkomst met familiebedrijf Super Nosso
Foodretailer Carrefour Brasil draagt ​​het beheer van zijn 17 supermarkten in de zuidoostelijke deelstaat Minas Gerais over aan een familiebedrijfsketen, in een deal die gericht is op de eigenaardigheden van de diverse regionale markten in het enorme land. De Braziliaanse dochteronderneming van Carrefour SA in Frankrijk zei dat het in alle 17 supermarkten in het grootstedelijk gebied van Belo Horizonte het eigen merk gaat invoeren. Dat maakt dat ze binnen een jaar onder de vlag van Super Nosso zullen komen. Super Nosso neemt op zijn beurt het management van de 17 supermarkten over, waardoor het aantal winkels dat onder hun merk opereert, wordt opgevoerd naar 49. Carrefour Brasil zal inkomsten blijven behouden, conform deze overeenkomst, maar specifieke financiële details werden niet bekendgemaakt.
Bron: reuters.com

VS: Google herontwerpt zijn Shopping-service
Google heeft een opnieuw ontworpen versie van de Google Shopping-service gelanceerd in de VS. De bijgewerkte Google Shopping-service is nu beschikbaar in mobiel- en desktopformaat in de VS. Het herontwerp is bedoeld om winkelinformatie via internet en bij lokale winkels samen te brengen voor een eenvoudigere, handiger winkelervaring. Shoppers kunnen miljoenen producten vinden en vergelijken en hebben de optie om online, in een winkel in de buurt of rechtstreeks bij retailers op Google te kopen.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Bashas' gaat NCR Emerald POS-platform inzetten
Bashas' gaat NCR Emerald implementeren, een volgende generatie, cloud-enabled point-of-sale (POS) platform, dat op abonnements-basis aan kruideniers wordt aangeboden. Het platform heeft als doel om de winkelactiviteiten te stroomlijnen en de efficiëntie te verhogen via een complete oplossing van NCR Emerald voor software, hardware en services. "Na vele jaren NCR-technologie in onze winkels te hebben gebruikt, hebben we andere leveranciers geëvalueerd en ervoor gekozen NCR in de familie te houden," aldus Edward N. Basha III, CEO van de Bashas' in Chandler, Arizona en kleinzoon van Eddie Basha Sr., die het bedrijf in 1932 oprichtte, met zijn broer Ike.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Smart & Final vormt PTA-samenwerkingsverband met de staat Californië
Winkelketen Smart & Final is de eerste supermarktpartner ooit van de California State PTA, die bestaat uit meer dan 730.000 leden en 3.400 lokale verenigingen. In het kader van dit partnerschap heeft Smart & Final een programma ontwikkeld voor PTA communitybuilding- en fondsenwervings-evenementen. Het Member Perks-programma van de California State PTA en online nieuwsbrieven bevatten speciale kortingsbonnen en aanbiedingen voor PTA's om voedsel en service-items te kopen. De California State PTA ontvangt 2% van alle aankopen die via het programma zijn gedaan en lokale PTA's kunnen gemeenschapsbeurzen aanvragen .
Bron: progressivegrocer.com

VS: Raley’s gaat foodservice-concepten verkennen tijdens verbouwing van winkels
Raley’s gebruikt de renovatie van hun Bel Air-markt in Folsom, Californië, om nieuwe foodservice-concepten te testen. Eén zo’n concept is de creatie van een koffieshop in de winkel, in samenwerking met Chocolate Fish Coffee Roasters. Vlak voor het weekend organiseerde Raley’s een nieuwe lancering van de nieuwe Chocolate Fish café- en foodservice-afdeling om klanten de kans te geven het nieuwe aanbod te proeven. De kruidenier, die gevestigd is in West-Sacramento, Californië, zei dat de samenwerking met de koffieleverancier exclusief is voor Bel Air in Folsom; ook zou het de eerste in z’n soort zijn.
Bron: supermarketnews.com

Publicatiedatum: