Camposol breidt avocadoteelt uit:

"Ontwikkelingen in Colombia maken jaarronde aanvoer mogelijk"

Vanwege de enorme omvang van het continent worden in Zuid-Amerikaanse landen veelal dezelfde gewassen geteeld maar lopen de teeltseizoenen uiteen. Dit geld ook voor het avocadoseizoen, waardoor Zuid-Amerikaanse landen deze fruitsoort jaarrond kunnen telen. Het in Peru gevestigde teelt- en exportbedrijf Camposol heeft teeltlocaties in Peru, Colombia en Uruguay. Jorge Ramirez, directeur van Camposol, licht de strategie achter deze spreiding van teeltlocaties toe: "We hebben er veel energie in gestoken om uit te kunnen breiden in Colombia. We beschikken hier al over een avocado-areaal van meer dan 1.300 hectare. Peru kan van april tot augustus avocado's leveren en Colombia van oktober tot maart. Aangezien het seizoen in Colombia tegengesteld is aan dat in Peru kunnen we jaarrond avocado's leveren en hebben we geen directe concurrentie."

De avocado-oogst in Peru eindigde dit jaar in augustus. Jorge heeft het volgende over het afgelopen Peruaanse seizoen te vertellen: "Dit jaar waren de temperaturen in Peru lager dan gemiddeld en na twee jaren met hoge opbrengsten was er dit seizoen sprake van een beurtjaar, waardoor de oogst een stuk lager was. Volgend seizoen zal de productie weer herstellen en zullen we meer fruit beschikbaar hebben. Vanwege de lagere beschikbaarheid dit jaar waren de prijzen hoger dan in 2018. De aanvoer uit Michoacán in Mexico was ook aanzienlijk lager en dat heeft de prijzen van Peruaanse avocado's op de Amerikaanse markt flink opgedreven."

Hoewel de prijzen dit jaar hoger waren, had de vraag hier niet onder te lijden. "De vraag naar Hass-avocado's neemt ieder jaar minimaal met zo'n 4% tot 5% toe. Op ontwikkelde markten, zoals de Verenigde Staten, bedraagt de jaarlijkse consumptie 3,1 kilo per persoon. In Europa is dit 1,8 kilo per persoon en in China, dat onlangs haar avocado-import verdubbelde, bedraagt de jaarlijkse consumptie slechts 300 gram per hoofd van de bevolking. Er is dus een enorm potentieel dat benut kan worden om de vraag de komende tien jaar verder te ontwikkelen," legt Jorge uit. 

Met name de vraag naar Peruaanse avocado's is toegenomen. Jorge licht dit toe: "We kunnen gerust stellen dat de Amerikaanse markt wordt gedomineerd door Mexico en Californië. Toch breiden steeds meer supermarkten hun programma's uit met Peruaans fruit. Zij willen profiteren van de hoge kwaliteit van Peruaanse avocado's en het de gunstige oogstkalender. Peruaanse avocado's zijn bovendien minder gevoelig voor droogte. In tegenstelling tot landen als Mexico en Chili is onze aanvoer van water afkomstig van irrigatieprojecten die het water vanuit de Andes naar de kustregio's voeren, waardoor het tekort aan neerslag minder gevolgen heeft voor de teelt van onze gewassen heeft."

De Verenigde Staten zijn de belangrijkste exportmarkt voor de avocado's van het bedrijf. Deze markt neemt ongeveer 50% van de avocado's af. Europa ontvangt zo'n 35% van de avocado-oogst en de overige 15% wordt in Azië en andere delen van de wereld afgezet. "Camposol heeft haar eigen verkoopkantoren op drie belangrijke markten en onderhoudt contacten met de grote retailketens, waardoor we ruim 90% van ons fruit via onze eigen kanalen kunnen verhandelen en in meer dan 40 landen vertegenwoordigd zijn. Dit garandeert ook dat we intern controle hebben over de toeleveringsketen van onze teeltbedrijven naar de supermarktschappen. Dit maakt onderdeel uit van de 'farm-to-family'-filosofie, waaraan ons bedrijf haar daadkracht ontleent."

Voor meer informatie:
Francesca Carnesella
Camposol Peru
Email: fcarnesella@camposol.com.pe 
www.camposol.com.pe   

Beate Löwe-Navarro
Camposol
Tel: +49 421 591435
Email: bln@bln-communication.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven