Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marc Muntwyler, Coop over duurzaamheid, lokaliteit en de Fooby-conceptstore

"Ook in de toekomst zullen we lokale en regionale telers ondersteunen"

In de Europese retail zijn er sinds enkele jaren enkele belangrijke trends op de markt te zien: bio, lokaliteit en duurzaamheid. Ook in Zwitserland, in het bijzonder bij Coop, spelen deze onderwerpen een belangrijke rol, vertelt Marc Muntwyler, leider category management inkoop versproducten, in een gesprek met FreshPlaza.

Coop neemt een voortrekkersrol in voor de biologische landbouw en lokale verkoop in Zwitserland: "Bio en lokaliteit zijn een vast bestanddeel van ons assortiment. We zetten ons al 25 jaar in voor de biologische landbouw in Zwitserland en hebben meegeholpen aan de doorbraak daarvan, Sinds de lancering van  Naturaplan in 1993 zijn we de onbetwiste bio-marktleider en -pionier in Zwitserland - bijna elk tweede in Zwitserland verkocht bio-product gaat bij Coop over de toonbank."

Lokaliteit wordt in Zwitserland erg serieus genomen - zo is er bij Coop ook een eigen merk, speciaal voor producten uit dit segment: "Onder ons eigen merk 'Miini Region' bieden we regiospecifieke producten aan. Het assortiment omvat naast groenten en fruit alle levensmiddelen voor dagelijks gebruik. Van kaas en vleeswaren tot aan honing, jam, bier en wijn." Ook in de toekomst wil men doelgericht lokale en regionale telers ondersteunen, waarbij het "Coop er niet om gaat steeds meer producten in het assortiment te hebben, maar zo regionaal als mogelijk het beste aan te bieden", aldus Marc.

Net als veel retailketens in Europa treed Coop steeds vaker direct met leveranciers in verbinding en optimaliseert zo de verzorging van de consumenten met lokale producten. Marc: "We staan in nauw contact met onze leveranciers en onderhouden jarenlange partnerschappen. Over het algemeen is de vraag naar lokale producten en producten van kleinere telers met een verhaal erachter en traditie zeer groot. Dit merken we ook aan de toenemende populariteit van ons eigen merk 'Miini Region'. Ook in de toekomst zullen we lokale en regionale telers ondersteunen."

Duurzaamheidsstrategie
Duurzaamheid heeft een hoge prioriteit bij Coop: "Duurzaamheid is in alle sectoren van ons bedrijf in de strategie verankert. In het kader van de Coop-CO2-visie verlagen we onze uitstoot sinds jaren continue en hebben we ons ten doel gesteld om tot 2023 CO2-neutraal te zijn. Onder het motto 'Daden in plaats van woorden' vatten we ons duurzaamheidsengagement voor mens, dier en natuur samen."

Om de duurzaamheidsdoelen van het bedrijf op de markt en samen met de klanten te bereiken, werd in de herfst van 2017 de Multi-Bag ingevoerd. Het is een herbruikbare tas voor het transport van losse verse producten. Deze bestaat voor 100% uit FSC-gecertificeerd cellulose. "De Multi-Bag wordt zeer goed ontvangen door onze klanten. Tot nu toe hebben we reeds meer dan 1 miljoen Multi-Bags verkocht."


Multi-Bag

Dat is echter niet het enige duurzame succes om te vieren bij Coop. Voor de alternatieve verpakking kreeg men onlangs ook een onderscheiding: "We zetten ons in voor een verantwoordelijke omgang met bronnen en hebben sinds 2012 bijna 20.000 ton verpakkingsmateriaal gereduceerd of ecologisch geoptimaliseerd. We zijn erg blij dat wij nu voor onze Multi-Bag de Green Packaging Star Award voor bijzonder milieuvriendelijke verpakkingen gewonnen hebben."

FOOBY-conceptstore in Lausanne
Vergelijkbaar met de de moderne hypermarkten die wereldwijd steeds meer aan betekenis winnen opende Coop in maart in Lausanne de FOOBY-conceptstore. Daar kan men "inkopen doen, toekijken bij de productie of gewoon in de bijzondere sfeer van het oude theater gezellig koffie drinken." Marc spreekt over de betekenis van de markt voor de gehele keten: "De FOOBY-conceptstore dient als culinair laboratoriumLabor voor de verdere ontwikkeling van Fooby en de hele Coop group. Hier kunnen we nieuwe en verrassende dingen uitproberen – in directe uitwisseling met de community." Het bedrijf bracht zo haar populaire online-concept naar de stationaire belevenishandel.

Impressies uit de FOOBY-store:

Daarbij is de FOOBY-conceptstore een convenience shop en fabriek tegelijkertijd. Naast Coop eigen merken bieden in totaal circa 20 lokale aanbieders en kleine fabrieken hun producten in de FOOBY store aan. Is dat de supermarkt van de toekomst? "Verdere FOOBY-Stores zijn in principe denkbaar. Beslissend zal daarbij echter zijn dat een mogelijk winkellokaal bij de FOOBY-conceptstore past, oftewel het moet een unieke locatie met uitstraling zijn."

Voor meer informatie:
Marilena Baiatu
Coop
Postfach 2550
4002 Basel
Telefoon +41 61 336 68 39
marilena.baiatu@coop.ch 

Op www.taten-statt-worte.ch kunt u meer over de duurzaamheidsstrategie te weten komen.

Publicatiedatum: