Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Poolse arbeidssituatie hetzelfde als vorig seizoen: minder impact door kleinere oogst

Het appelseizoen zag er niet zo heel goed uit afgelopen lente. De vorst had grote hoeveelheden appelen beschadigd en er was nog niet te zien of het seizoen zich zou herstellen. Maanden later is er een behoorlijke vooruitgang geboekt, maar Egyptische klanten richten zich al op Italië om het verschil in aanbod te compenseren. 

De start van het Poolse appelseizoen was zorgwekkend voor de Poolse appelexporteur Sarafruit. De vorst veroorzaakte veel schade, maar volgens Mohamed Marawan van Sarafruit heeft het zich sindsdien hersteld. "Na het begin van het seizoen hebben we veel vooruitgang geboekt. We zijn als bedrijf open naar onze klanten geweest en naar appeltelers in Polen. Sarafruit bezit enkele boomgaarden en zodra onze eigen appelen geoogst zijn, zetten we ze meteen aan aan onze klanten af. Je kunt er niet omheen, we hebben minder appelen in Polen dit seizoen, hoewel de situatie niet zo ernstig is als we in eerste instantie dachten."

Omdat er een groot verschil is tussen dit seizoen en het vorige is de trammelant rond arbeidskwesties lang zo heftig niet als vorig jaar. "Polen haalt over het algemeen 5 mln ton, maar dit jaar slechts 3,5 mln ton. Maar dat komt niet alleen door de vorstschade. Na de enorme oogst van vorig jaar is het natuurlijk dat de bomen het seizoen erna minder fruit dragen. De arbeidssituatie is hetzelfde als vorig jaar met wat Poolse en Oekraïense seizoenswerkers die beschikbaar zijn. Maar door de lagere oogst die geplukt moet worden is het probleem niet zo groot als vorig jaar."

Een van de belangrijke bestemmingen voor Sarafruits appelen is Egypte. Nu het bedrijf niet voldoende aanbod heeft, zoeken de Egyptische klanten naar een korte termijn oplossing die ze vonden in Italiaanse appelen. Marawan: "Natuurlijk proberen we om zo veel mogelijk appelen naar Egypte te sturen om aan hun vraag te voldoen. Ik kan zeggen dat de prijzen erg gunstig voor ze zijn, want ze liggen beduidend hoger dan vorig jaar. Gezien de kwaliteit die we leveren is de situatie acceptabel voor onze klanten. Egypte koopt ook Italiaanse Gala appelen in en de prijzen daarvan liggen gelijk aan de onze. De Italianen zijn vroeger, ze zijn van goede kwaliteit, er is voldoende aanbod en het vervoer naar Egypte is korter."

Voor meer informatie:
Mohamed Marawan
Sarafruit
Tel: +48 537 935 155
Email: office@sarafruit.eu 
www.sarafruit.eu 

Publicatiedatum: