"Turkije positioneert zich met appelen als geduchte concurrent

De afgelopen jaren heeft Turkije zich gepositioneerd als grote speler op de appelmarkt. Aysel Oguz van Anadolu Etap, een Turkse teler en exporteur van appelen, zacht- en steenfruit, legt uit dat het bedrijf dankzij het gebruik van koelhuizen haar appelseizoen van augustus tot juni heeft weten te verlengen. De exporteur kan dus vrijwel jaarrond appelen leveren en de beschikbare hoeveelheden nemen jaarlijks toe. 

"De hoeveelheden appelen die wij telen, nemen toe nu de bomen volwassen worden. We kunnen dus ieder jaar grotere aantallen plukken. Momenteel hebben we acht teeltbedrijven met een oppervlakte van 3.000 hectare, waarop 5 mln appelbomen zijn aangeplant. We verwachten dit jaar tussen de 50.000 en 60.000 ton appelen te oogsten," vertelt Aysel. 

Het seizoen begon twee maanden geleden. Hoewel een aantal gebieden in Turkije dit jaar getroffen werd door vorst ziet de oogst er op enkele kleine problemen na veelbelovend uit. 

Aysel: "Dit jaar is de vraag naar Gala-appelen toegenomen vanwege de slechte oogst in Polen. Over het algemeen is Polen geen grote concurrent van ons omdat in dit land andere rassen worden geteeld dan in Turkije. Bij ons zijn Royal Gala, Granny Smith en Red Delicious de meest geteelde rassen maar we telen ook Golden Delicious, Braeburn, Fuji en een aantal andere rassen."

Hoewel het bedrijf sterk vertegenwoordigd is op de lokale markt en levert aan retailketens en groothandelsmarkten in Istanboel is de export haar belangrijkste activiteit. De voornaamste exportmarkten van het bedrijf zijn het Midden-Oosten, India en Azië evenals de eilanden Mauritius en de Maldiven. 

Een paar jaar geleden is het bedrijf gestart met de export naar Azië en dit heeft haar geen windeieren gelegd. "We exporteren goede hoeveelheden appelen, granaatappelen en peren naar deze markt en we hebben er ook succes met de export van steenfruit, zoals pruimen, perziken en nectarines. We exporteren per luchtvracht ook kersen en zwarte vijgen naar deze bestemmingen," legt Aysel uit. 

Anadolu Etap werkt momenteel aan de uitbreiding van haar biologische appelaanbod: "Een aantal van onze boomgaarden met conventionele appelrassen is momenteel in transitie. Het is onze ervaring dat de vraag naar biologische appelen vooral afkomstig is van specifieke afnemers dan van hele markten. We merken bijvoorbeeld dat retailers vaker interesse in biologisch fruit tonen dan groothandelaren."

Over de toekomst van het bedrijf en haar positie op de appelmarkt zegt Aysel tot slot het volgende: "Landen zoals Oekraïne en Azerbeidzjan proberen ook voet aan de grond te krijgen op de appelmarkt. Als zij erin slagen om hun kwaliteit en verpakkingen te blijven verbeteren, dan zullen zij zich binnen nu en een paar jaar tot concurrenten kunnen ontwikkelen. Wij hoeven onze kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid echter niet meer te bewijzen waardoor we kunnen rekenen op een stabiele vraag."

Voor meer informatie:
Aysel Oguz
Anadolu Etap
Email: aysel.oguz@anadoluetap.com
www.anadoluetap.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven