Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wereldwijde supermarktcoalitie tegen voedselverspilling

Spanje: Mercadona breidt marktaandeel uit
Mercadona heeft zijn marktaandeel in Spanje uitgebreid naar 25,8%. Dat is een toename van 0,6% ten opzichte van vorig jaar. In de regio van Catalonië was de best presterende supermarktketen Bon Preu. Volgens Kantar werd een op de vier euro's in dit deel van Spanje uitgegeven bij een supermarkt van Mercadona. Het tweede grootste marktaandeel ging naar de Spaanse tak van Carrefour, dat met 0,3% toenam tot 8,7%. Op de derde plaats stond Dia, dat in de afgelopen maanden te maken had met slechte financiële en zakelijke omstandigheden. Jaar op jaar is het marktaandeel van Dia afgenomen van 7,7% in 2018 tot 6,6% in dit jaar.
Bron: internationalsupermarketnews.com 

VK: Booths-directeur stapt op
Booths heeft bekend gemaakt dat Simon Booth, de directeur verantwoordelijk voor de leveringsketen, zijn functie neerlegt. Booth werd in 2018 directielid. Hij voegde zich bij de retailgroep in 1975 en werd in 1984 lid van de familieraad van bestuur. In zijn functie heeft Booth zich met name gericht op het ontwikkelen van versproducten voor centrale distributie.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Australië: Coles bezorgt aan huis via eBay
Coles is een samenwerkingsverband aangegaan met de online marktplaats eBay, zodat consumenten boodschappen van Coles online kunnen bestellen en aan huis kunnen laten bezorgen. Coles bood via eBay al producten zoals huishoudelijke artikelen en cosmetica aan. Dit aanbod is nu uitgebreid met diepgevroren producten en versproducten. Consumenten met een eBay Plus-abonnement krijgen bij hun eerste aanschaf een korting van AU$49 (€30,39) en verder 5% korting bij elke volgende bestelling. Ook kunnen klanten zelf bepalen in welk dagdeel de boodschappen worden bezorgd.
Bron: news.com.au 

Kaufland begint met Glovo bezorgdienst in Roemeense stad
Het Duitse Kaufland, dat tevens de grootste retailer van Roemenië is, heeft zijn samenwerking met de thuisbezorgapp Glovo uitgebreid. Waar de bezorgdienst aanvankelijk alleen voor handen was in de omgeving van Boekarest, is het bereik van de dienst nu uitgebreid naar de stad Cluj-Napoca. In deze stad worden de bestellingen verzorgd vanuit twee Kaufland-winkels die zich hier bevinden. Kaufland kwam in 2005 de Roemeense markt op en is zelf onderdeel van de Schwarz-groep. Deze groep is ook verantwoordelijk voor het netwerk van Lidl in Roemenië.
Bron: romania-insider.com 

België: Colruyt niet bang voor concurrentie van Jumbo
Colruyt, de grootste supermarktketen van België, verwacht dit jaar een iets hogere netto winst. Tijdens de jaarlijkse vergadering voor aandeelhouders werd aangegeven dat het bedrijf niet bang is voor meer concurrentie die zou kunnen ontstaan door de komst van het Nederlandse Jumbo. In plaats daarvan zegt Colruyt Jumbo hartelijk welkom te heten in de Belgische markt. Veel investeerders en analisten gingen uit van een pessimistische winstverwachting, hoewel hier tijdens de algemene vergadering geen sprake van was. In plaats daarvan gaat de retailgroep uit van een iets hogere nettowinst dan de €372mln van het afgelopen fiscaal jaar. Colruyt heeft echter geen vast gedefinieerde bruto winstverwachting gegeven. Over de komst van Jumbo zegt Colruyt-directeur Marc Hofman dat Jumbo niet als een bedreiging voor op de lange termijn wordt gezien. Wel geeft hij aan dat Jumbo een probleem kan worden voor sommige concurrenten. "We zien overeenkomsten met toen een paar jaar geleden Albert Heijn de Belgische markt op kwam. We merkten weliswaar dat dit korte tijd invloed had op onze winkels vlakbij vestigingen van AH, maar uiteindelijk heeft dit ons niet geschaad."
Bron: retaildetail.eu 

VK: Sainsbury's verwijdert plastic zakken bij versafdelingen
Sainsbury's is van plan om plastic zakken te verwijderen bij de afdelingen voor brood en voor groenten en fruit. Deze maatregel moet helpen om de doelstellingen voor 2025 met betrekking tot plastic afval te behalen. Ook zal dit leiden tot een besparing van 515 ton aan plastic afval per jaar. Eerder werd met succes een pilotfase afgerond in winkels in Lincoln en Kidlington, waarbij de reacties van klanten positief waren. Het beleid voor de plastic tassen wordt daarom nu doorgevoerd naar alle vestigingen in het Verenigd Koninkrijk. Klanten kunnen bij losse groente en fruit nu gebruik maken van herbruikbare tassen of eigen containers. De herbruikbare tassen zijn vervaardigd van gerecyclede plastic flessen en worden verkocht voor 30p (€0,34). De oude plastic tassen zijn inmiddels verwijderd bij alle buurtwinkels van Sainsbury's en bijna 500 Sainsbury's supermarkten. De laatste winkels waar de plastic tassen in de ban worden gedaan volgen aan het eind van oktober.
Bron: sainsburys.co.uk 

Wereldwijde supermarktcoalitie tegen voedselverspilling
Een aantal van de grootste supermarktketens ter wereld hebben zich aan gesloten bij de coalitie 10x20x30. Dit is een wereldwijd initiatief om met 2030 voedselverspilling met de helft te verminderen. Bij het initiatief hebben zich onder andere aangesloten de ketens Walmart, Kroger, Ahold Delhaize, Metro AG, Tesco, Pick n Pay, The Savola Group, Sodexo, IKEA Food en Aeon. Al deze ketens gaan met hun 20 belangrijkste leveranciers in overleg over manieren waarop voedselverspilling kan worden verminderd. Onder de deelnemende bedrijven bevinden vijf retailers, die terug te vinden zijn in de top tien van grootste supermarktketens ter wereld. Ook zijn er ketens aangesloten uit markten als Zuid-Afrika en het Midden-Oosten. Al met al heeft de coalitie hierdoor een bereik tot over meer dan 80 landen. Het 10x20x30-initiatief is opgericht door Champions 12.3, dat op zijn beurt een coalitie is van CEO's, regeringsleiders en andere prominenten. Er wordt van 10x20x30 verwacht dat hierdoor de VN-doelstelling 12.3 dichterbij wordt gebracht. Deze doelstelling voor duurzame ontwikkeling houdt in dat met 2030 de totale internationale voedselverspilling met 50% moet zijn afgenomen.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Walmart opent eerste trainingsfaciliteit voor leveringsketen
In het eigen distributiecentrum in Sanger te Texas heeft Walmart een trainingsfaciliteit geopend onder naam Walmart Supply Chain Academy. De faciliteit is specifiek bedoeld voor de training van medewerkers binnen de leveringsketen. De eerste lichting aan nieuw opgeleide werknemers werd geïntroduceerd tijdens een feestelijke ceremonie op 27 september. De Walmart Supply Chain Academy is geënt op de 200 andere Walmart Academy vestigingen die voor andere trainingsdoeleinden worden gebruikt. Al deze opleidingsfaciliteiten gaan ervan uit dat voor verdere groei en ontwikkeling van zowel de werknemer als Walmart het noodzakelijk is om nieuwe vaardigheden te leren. De belangrijkste vaardigheid is daarbij het vermogen om aan de behoeften van de klant te voldoen, nu deze meer opties voor consumptie heeft dan ooit.
Bron: corporate.walmart.com 

Amazon begint met virtuele kliniek voor werknemers
Amazon is begonnen met een virtuele kliniek voor werknemers in Seattle. De virtuele kliniek heet Amazon Care en maakt gebruik van huisbezoeken naderhand, aan de hand van het consult bij Amazon Care. Informatie over het initiatief is te vinden op Amazon.care..
Bron: cnbc.com 

VS: gezonde, verse snacks trekken consumenten
Snacks kwamen vroeger vooral neer op chips of snoep. Vorderingen op het gebied van marketing van versproducten hebben er echter voor gezorgd dat deze categorie een stuk breder is geworden. Veel groente en fruit kan makkelijk als snack worden gegeten. Sommige AGF-soorten worden nu dan ook specifiek als snack verpakt en als zodanig afgezet. Pakjes met groente of fruit onder een eigen merk zijn nu nog klein, maar de omzetmogelijkheden zijn enorm. Snack-AGF was volgens Nielsen in 2017 goed voor een omzet van US$16,3mld (€15,0mln). Snacks voor onderweg groeiden qua omzet in de periode van 2012 tot 2016 met gemiddeld 10% per jaar.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: kandidaten voor overname Walmart-app JetBlack
Er zijn verschillende partijen geïnteresseerd in de Walmart-app JetBlack. JetBlack is een manier waarmee consumenten dag en nacht tekstberichten met verzoeken voor boodschappen kunnen sturen. Het aanbod beperkt zich daarbij niet tot alleen wat Walmart aanbiedt. De enige goederen die nog niet met JetBlack kunnen worden geleverd zijn alcoholische dranken, versproducten, grote meubelen en recepten voor apotheken. Het overleg voor een mogelijke overname van de app is volgens anonieme bronnen begonnen door partijen buiten Walmart. Bij een overeenkomst kan er sprake zijn van een overname, een partnerschap voor gedeeld eigenaarschap of een spin-off. Vooralsnog is er echter nog geen concreet voorstel naar voren gekomen.
Bron: foxbusiness.com 

Publicatiedatum: