Marek Szulc, directeur van Citronex, over bedrijfsuitbreiding:

"Tegen januari 2020 zullen we 300 bananenrijpkamers hebben”

Het Poolse Citronex wil flink uitbreiden en hoopt tegen januari 2020 over 300 bananenrijpkamers te beschikken. Het bedrijf importeert haar bananen met name uit Ecuador maar ook uit Colombia, Costa Rica en Nicaragua. De totale import bedraagt bijna 290.000 dozen per week. 

Marek Szulc, directeur: "We hebben onze eigen plantages in Ecuador die Rainforest Alliance gecertificeerd zijn. We werken daarnaast al meer dan 25 jaar samen met een teler in Colombia. We maken gebruik van bananenrijpkamers omdat we meer controle over de kwaliteit hebben als de bananen dichterbij onze klanten worden gerijpt. In onze rijpkamers wordt het unieke 'penthouse-systeem' toegepast. Dit systeem is duurder dan gewone rijpsystemen maar garandeert dat de bananen in hetzelfde tempo rijpen en een gelijkmatige kleuring en temperatuur hebben."

Het bedrijf streeft ernaar zo nauw mogelijk samen te werken met de uiteindelijke klanten en dat zijn supermarktketens. Marek: "Sommige retailers willen hun bananen rechtstreeks inkopen maar stuiten hierbij vaak op de nodige problemen. Ons bedrijf heeft een ruime ervaring op dit vlak en kan deze problemen voorkomen. Wanneer wij aan retailers leveren, dan zijn wij verantwoordelijk voor de aanvoer en hoeven retailers zich geen zorgen te maken. Wij nemen alle problemen en risico's op ons."

Hoewel iedereen streeft naar kwaliteit is Marek zich er goed van bewust dat perfectie niet altijd haalbaar is. "We werken met vers fruit en in deze sector zijn sommige problemen normaal. Wij nemen echter altijd de volledige verantwoordelijkheid op ons."

Supermarkten hebben geen zin om zich bezig te houden met problemen zoals het weer in de landen van herkomst, vertragingen van schepen, tekorten, etc. Dit houdt in dat onze bedrijven, en andere bedrijven die op dezelfde manier werken, deze problemen moeten oplossen dan wel vermijden. Onze klanten hebben hun gerijpte bananen op tijd nodig en willen fruit met een goede kleur, temperatuur en van hoge kwaliteit. Wanneer er problemen met een levering zijn, dan zorgen we ervoor dat de vrachtwagen binnen enkele uren vervangen wordt. Gelukkig komt dit niet zo vaak voor. In 2019 hebben we tot nu toe een dienstverleningsniveau van ruim 99% weten te behalen." 

In 2017 nam het bedrijf een nieuwe merkidentiteit aan door zowel de kleur geel als slogan 'yellow' te gebruiken om haar dozen en marketingmaterialen gemakkelijker herkenbaar te maken. Het bedrijf breidt daarnaast het aantal rijpkamers uit om nog meer klanten bananen van nog hogere kwaliteit te kunnen leveren. 

"Vorig jaar januari hebben we nog een rijperij in Timisoara, in Roemenië, gebouwd. Dankzij deze faciliteit is ons bedrijf nu de grootste bananenleverancier in Roemenië. Momenteel zijn we bezig met de bouw van een andere rijperij op een perceel van 4.000 m2 in de buurt van Boekarest. Deze faciliteit zal naar verwachting in januari 2020 gereed zijn om in gebruik genomen te worden en zal ervoor zorgen dat Yellow Fresh, een dochteronderneming van Citronex, haar capaciteit kan verdubbelen. Wanneer dit project voltooid is, zullen onze rijpkamers een capaciteit van 7.432 pallets hebben en dat is de grootste capaciteit in heel Europa," zegt Marek tot besluit.  

Het bedrijf is in het bezit van zowel het Rainforest- als GlobalGAP-certificaat voor haar bananenplantages. In 2019 ontving zij ook het IFS-systeemcertificaat. 

 

Voor meer informatie:
Marek Szulc
Citronex
Tel: +48 757721933
Email: marek.szulc@citronex.pl 
www.citronex.pl


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven